19.9.2016

Kyytipalvelu Lyftin pääjohtaja: ”Autojen omistaminen tarpeetonta USA:ssa 2025”

Lyft kyytipalvelu 2025

Kyytipalvelun perustajan mukaan autonomiset kyytipalveluautot korvaavat yksityisomistuksen ja ratkaisevat pysäköinnin aiheuttamat ongelmat jo 2025 mennessä.

Vertaiskyyteihin perustuvan kuljetuspalvelu Lyftin pääjohtaja John Zimmer blogasi ennustuksiaan mystisestä vuodesta 2025. Blogikirjoituksessaan "The Third Transportation Revolution" (Kolmas liikennevallankumous) Zimmer pohjustaa näkemyksiään autorakkautensa ja kaupunkisuunnittelukoulutuksensa risteämispisteessä kertomalla, että ainakin Yhdysvalloissa keskimääräinen ajoneuvo on käytössä vain 4 prosenttia ajasta, ollen lopun 96 prosenttia pysäköitynä.

Niinpä Lyftin perustajajäsenen mukaan vuonna 2025 yksityinen autojen omistus on USA:ssa, paitsi tarpeetonta, myös olematonta. Pohjustavana tekijänä Zimmer käyttää tilastotietoja yhdysvaltalaisten nuorten aikuisten ajokorttihankinnoista sekä uusien sukupolvien hiipuvia autohankintoja. Yhä useampi nuori aikuinen siis päättelee, että on helpompaa ja halvempaa elää ilman autoa.

Miten Lyftin ideoima kyyditys sitten hoidetaan ilman yksityisiä autoja ja kuljettajia? Samaiseen vuoteen 2025 mennessä suurin osa ihmiskuljettajista korvautuu palvelun omilla autonomisilla autoilla, joita aletaan nähdä liikenteessä merkittävin määrin jo vuonna 2020. Taustalla on Lyftin yhteistyö General Motorsin kanssa, ensimmäisten autojen operoidessa jo nyt San Franciscossa ja Phoenixissä.

Ennustuksissaan Zimmer viittaa myös toiseen visionääriin, Elon Muskiin, joka on lausahtanut, että autonomiset autot tulevat osaksi arkea autojen omistajien vuokratessa niitä kyytipalveluiden kautta muiden käyttöön. Tässä kohtaa miesten näkemykset poikkeavat: Lyftin pääjohtajan mielestä kuluttajat kokevat ajoneuvot mielekkäämmiksi silloin, kun ne kuuluvat Lyftin tapaisen kyytipalvelun omaan ajoneuvoverkostoon.

Yksityisomistuksen lakkaaminen ja hyvillä käyttöasteilla ajelevat autonomiset kyytiautot tuovat Zimmerin mukaan tullessaan myös kaupunkien merkittävän uudelleensuunnittelun, jossa kaupungit rakennetaan autojen sijaan ihmisten ehdoilla, tilan vapautuessa monien muiden kaupunkisuunnitteluvisioiden tavoin nimenomaan kulttuurille ja yhteisöllisyydelle.

Pitkä, visionäristinen blogikirjoitus on mielenkiintoista, joskin paikoin lennokasta luettavaa liikenteestä, kyytipalveluista, autonomisista autoista ja kaupunkisuunnittelusta. Lopulta perusongelmana Zimmerin mukaan eivät ole autot, vaan se, että ne ovat liikaa parkissa.

Lähde: Medium: The Third Transportation Revolution / John Zimmer Kuva: Lyft

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat