24.3.2023 Ajoneuvot Lakimies samaa mieltä kuluttajariitalautakunnan latauspäätöksestä: ”Jonkinlaisia järjestelmäratkaisuja tehtävä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunta on antanut päätöksen asiassa, missä K-lataus veloitti asiakkaalta roaming-latauksesta perusteettomasti. Lakimies on kuluttajariitalautakunnan kanssa samaa mieltä päätöksestä. Moottori uutisoi viime viikolla tapauksesta, jossa sähköautoilija päätti viedä lataustapahtumasta saadun maksun kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunta antoi asiassa ratkaisun. Ratkaisun mukaan kuluttajariitalautakunta katsoo, että koska latausasema ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan latauksen hinnasta, latausoperaattori K-Auto Oy on vastuussa virheestä aiheutuneesta vahingosta. Kuluttajariitalautakunta suositti päätöksessään, että K-Latauksen tulisi hyvittää asiakkaalle 18,20 euroa liikasuoritus. Vielä perjantaina sähköautoilija ei ollut saanut hyvitystä K-Lataukselta.Asianajaja, varatuomari sekä Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuori on samaa mieltä kuluttajariitalautakunnan päätöksestä. Tuorin mukaan K-Auto vastaa siitä, että se antaa latausasemallaan oikeat tiedot latauksen hinnasta.– Liikennevirta Oy ei vastaa K-Auto Oy:n toiminnasta, Tuori sanoo.Tuori sanoo myös, että lautakunta on perustellusti katsonut, että kuluttaja on sopimussuhteessa sekä K-Lataukseen, jolta asiakas on sähköä ladannut, mutta myös hänellä on myös Liikennevirta Oy:n kanssa sopimussuhde, koska Virta on sähkön myynyt.– Kuluttajalla on myös perusteltua luottaa K-Auton antamiin hintatietoihin. K-Auto vastaa siitä, että se antaa latausasemallaan oikeat tiedot latauksen hinnasta, Tuori sanoo.Myös kuluttajariitalautakunta linjasi päätöksessään, että palvelun hinta pitää olla kuluttajan saatavilla ennen latauksen aloittamista. Lautakunnan mukaan tilanne voi olla ongelmallinen kuluttajan kannalta, koska hän voi yhdellä latausasemalla käyttää eri yhtiöiden toimittamaa sähkövirtaa, mutta lautakunta kuitenkin katsoo, että latausaseman ylläpitäjän vastuulla on ilmoittaa selvästi sekä helposti ymmärrettävällä tavalla ennen latausvirran kytkemistä, minkä palveluntarjoajan virtaa hän käyttää autoa ladatessaan, jolloin hinnan voi tarkistaa.K-Lataus on muun muassa Volkswagenia, Audia, Cupraa ja Porschea maahantuovan K-Auto Oy:n omistama latauskonsepti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRoamingin poistuminen ei kovin asiakasystävällistäMoottori kysyi asiaa myös K-Lataukselta ja K-Latauksen vastaava johtaja Iiro Määttänen sanoi viime viikolla, että K-Lataus ei vielä tuolloin ottanut kantaa kuluttajariitalautakunnan päätökseen, koska asian sisäinen selvitys yhtiössä oli vielä kesken. Määttäsen mukaan koko alalla on tällä hetkellä odottava kanta siihen, miten latausasemilla toimitaan, koska koko sähköautojen latausala odottaa, että mitä EU linjaa tulevissa päätöksissä vaihtehtoisten polttoaineiden, kuten lataussähkön jakelusta. Määttänen arvioi, että on myös mahdollista, että EU:n tekemä päivitys menee myös kuluttajariitalautakunnan antaman päätöksen ylitse.Risto Tuori sen sijaan uskoo, että kuluttajariitalautakunnan antama päätös johtaa jonkunlaisiin toimiin latausasemilla. Millaisiin, siihen Tuori ei osaa antaa selvää vastausta vielä tällä hetkellä.– En pysty arvioimaan, miten ratkaisu vaikuttaa latausasemien toimintaan, mutta se on selvää, että jonkinlaisia järjestelmäratkaisuja lienee tehtävä, jotta toisen toimittajan sähköä myyvä latausasema voi kuluttajalle ilmoittaa oikean lataushinnan. Jos sellaista ratkaisua ei löydy, niin kukin latausasema myy sitten sähköä vain omille asiakkailleen, mikä ei tietenkään ole kovin asiakasystävällinen vaihtoehto, Tuori sanoo.Myös Iiro Määttänen arvioi Moottorille, että roaming-latauksen kokonaan poistuminen ei olisi hyvä asia.– En ehkä kokonaan lähtisi roaming-puolta poistamaan, mutta tietysti, jos se menee kuluttajasuojalain kannalta mahdottomaksi, sitä se voi äärimmillään tarkoittaa, Määttänen sanoi viime viikolla Moottorille.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous