16.11.2017 Matkailu Finnairin lentoemäntien tyylit valokuvina – mikä on pannumyssy? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair on koonnut lentoemäntien virka-asut valokuvanäyttelyksi. Mikä inspiroi asuvalintaa vuonna 1969? Entä mikä vaate olikaan pannumyssy? Lentoemännät ovat vieneet pientä Suomea maailmankartalle jo vuosikymmenten ajan. Myös matkustamohenkilökunnan työasut ovat seuranneet muotia ja edustaneet aikansa uusinta suunnittelua.Nyt nämä oman aikansa muotiluomukset ovat nähtävillä Helsinki–Vantaan lentoasemalla Blue Wings of Time –valokuvanäyttelyssä. Asut puettiin malleille ja tilanteet lavastettiin kampauksia, lentokoneita ja miljöötä myöten vastaamaan omaa aikaansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaruushopeaa ja olkatoppauksiaEnsimmäiset lentoemäntien virkapuvut ovat vuodelta 1947. Tuolloin lentoemäntiä oli vain kuusi ja he saivat itse osallistua vaatturin tekemän puvun suunnitteluun. Myöhemmin helmat ja olkatoppaukset vaihtuivat muodin mukaan.Vuonna 1969 lentoemäntien tyyli sai inspiraationsa kuulennosta. Samana vuonna avaruushopean värinen pusero ja polvipituinen hame lensivät Finnairin lentokoneella ensimmäistä kertaa Amerikkaan.Fin Hostessien pannumyssy1970-luvulla nimekkäimmät kotimaiset suunnittelijat kilpailivat vuosittain vaihtuvan, pitkähelmaisen virkapuvun suunnittelusta. Asuja kantoivat erityisen lisäkoulutuksen saaneet Fin Hostessit, jotka palvelivat matkustajia Atlantin yli lentäneiden DC-8-koneiden ensimmäisessä luokassa.Fin Hostessien ensimmäinen asu oli Suomen Trikoon sinivalkoinen, graafinen velourleninki. Muihin suosikkeihin kuului muun muassa Friitalan pitkä, beige nahkahame. Kirkkaankeltainen topattu hame sai puolestaan pian osuvan lempinimen ”pannumyssy”.Asusteisiin on vuosien saatossa lukeutunut minkkihattuja, sateenvarjoja, pitkävartisia saapikkaita ja muun muassa, Björn Weckströmin ”People need People”-hopeakoru. Housut kuuluivat virkapukuun ensimmäistä kertaa 1990-luvun lopulla.Uusi näyttely kahdesti vuodessaBlue Wings of Time –valokuvanäyttely on osa vuonna 2009 alkaneen ilmailuaiheisten valokuvanäyttelyiden sarjaa. Näyttelyn ovat toteuttaneet valokuvauksen Visuaaliviestinnän Instituutin valokuvauksen opiskelijat yhteistyössä Finavian, Finnairin, Kameralehden, Ilmailutoimittajien, Color-Kolmion, Epsonnin, Merja Ailama-Mäkitalon ja Ilmailumuseon kanssa.Näyttelyalue sijaitsee vastaanottajien aulassa, terminaali 2:n tulokerroksessa. Kahdesti vuodessa vaihtuva näyttely on avoinna kaikille lentoasemalla asioiville ympäri vuorokauden ilman sisäänpääsymaksua.Lähde ja video: Finavia Lue myös: Parasta palvelua peräpenkissä? Kuusi ilmaista asiaa lentokentällä – tiesitkö nämä? Robottibussi Helsinki-Vantalla – tarjolla ilmainen siirtymä parkkihallista terminaaliin Lapin supertalvi – ennätysmäärä lentoja Euroopasta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Matkailu Lapin erämatka – kuin toisessa maailmassa 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Automatkailu Hetki Euroopan huipulla – nelivetoseikkailu kohti 3000 metriä 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?