23.5.2021

Lentoliikenne elpynee vasta 2024 – joitakin konemalleja uhkaa romutus

boeing 747

Ilmailun suuria haasteita on kuinka koronapandemia ja sen jälkeinen aika vaikuttavat kaupallisen lentoliikenteen toimintaedellytyksiin ja lentokonekalustoon lähivuosina.

Koronapandemia puolitti lentoliikenteen määrän viime vuonna. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATAn tuoreiden tilastojen mukaan vuonna 2020 kaupallisessa lentoliikenteessä lennettiin 22 miljoonaa lentoa, missä on vähennystä 53 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Lentoliikenteen odotetaan vähitellen vilkastuvan tämän vuoden loppupuolella rokotekattavuuden parantuessa.

Useat ilmailuasiantuntijat arvioivat kuitenkin, että vasta vuonna 2024 lentoliikenne palautuu pandemiaa edeltävälle vuoden 2019 tasolle. Monet arvioivat mannerten sisäisten lentojen elpyvän kaukolentoja nopeammin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jumbokoneista kaksimoottorisiin laajarunkokoneisiin

Laajarunkoisissa matkustajalentokoneissa on kaksi käytävää. Matkustajamäärä reittiliikenteessä laajarunkokoneen koosta riippuen (kolme luokkaa) on 200–555 matkustajaa. Laajarunkoisissa, isoissa lentokoneissa on nähtävissä vahva siirtymä suurimmista nelimoottorisista koneista kaksimoottorisiin keskikokoisiin laajarunkokoneisiin.

Koronapandemian alkaessa kaikkein suurimmat nelimoottoriset ”jumbo”-matkustajalentokoneet siirrettiin ensimmäisenä varastoitavaksi matkustajamäärien pienentyessä ja reittien ohentuessa. Valtaosa Boeing 747 ”jumbojet” -koneista varastoitiin. Suuri osa B747-matkustajakoneista menee romutukseen aikaisemmin kuin lentoyhtiöt arvelivat ennen pandemiaa.

Jättikoneiden valtakausi päättyy

Myös nelimoottoriset Airbus A380 ”superjumbo”-koneet ja nelimoottoriset Airbus A340-koneet lennettiin varastointiin pitkäaikaiseen säilytykseen. Moni lentoyhtiö pohtii nyt kuumeisesti, kannattaako isoja A380-superjumboja ja A340-koneita enää ottaa uudelleen käyttöön lainkaan, koska niiden polttoainetalous matkustajapaikkaa kohti on kaksimoottorisia heikompi.

Boeing 747 – moneen kertaan parenneltu

Suuri osa Boeing 747 ”jumbojet” -koneista poistetaan matkustajakäytöstä eikä uusia enää valmisteta matkustajakäyttöön.

Boeing 747 on alun perin yli 50 vuotta vanha konstruktio, jota on moneen kertaan parannettu ja uudistettu vuosikymmenten aikana. B747 tuli kaupalliseen liikenteeseen vuonna 1969 ja maaliskuuhun 2021 mennessä niitä on valmistettu kaikkiaan 1 561 kappaletta ja 12 on vielä tilauksessa.

Viimeisin matkustajakoneversio on vuonna 2012 kaupalliseen käyttöön tullut B747-8. Siinä on reittiliikenteessä tyypillisesti 467 matkustajapaikkaa ja kolme luokkaa. Koneeseen mahtuu enintään jopa 605 matkustajaa. Viimeiset Boeing 747-8F -koneet rahtikäyttöön valmistuvat ensi vuonna. Rahtikäytössä tilava Boeing 747F tulee olemaan kova sana vielä vuosikausia.

Erilaisia näkemyksiä tarpeista

Myös Airbus A380 ”superjumbo”-koneista tullaan suuressa määrin luopumaan ja korvaamaan ne kaksimoottorisilla uudemmilla ja taloudellisemmilla laajarunkokoneilla. Koronapandemian ja sen jälkeisen ajanjakson vuoksi Airbus A380:n liikennöinnin kannattavuudesta on erilaisia näkemyksiä: A380-koneita on vain 14 lentoyhtiöllä. Tunnetuista toimijoista esimerkiksi Air France ja todennäköisesti myös Lufthansa ja Etihad ovat ilmoittaneet luopuvansa A380-koneista.

Airbus A380 viimeinen

Emirates uskoo edelleen vankasti A380:n vetovoimaan suurten lentoasemien välillä, sillä superjumbon matkustusmukavuus on omaa luokkaansa koneen tilavuuden ja vähämeluisuuden ansiosta. Tilavuuden ansiosta koneisiin on voitu rakentaa erilaisia sviittejä. Emirates-yhtiön A380-ykkösluokassa on suihkukin.

Emirates-yhtiöllä on A380-koneita 117  ja viisi tilauksessa olevaa on vielä tulossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koneita 14 eri lentoyhtiölle

Tähän mennessä on toimitettu kaikkiaan 246 A380-konetta 14 eri lentoyhtiölle. A380-koneen valmistusmäärä kaikkiaan jää ainoastaan 251 koneeseen. A380:n ensimmäinen kaupallinen lento suoritettiin Singapore Airlines -yhtiön toimesta vuonna 2007.

A380:n tyypillinen istuinpaikkamäärä kolme tai neljä matkustusluokkaa käsittävässä koneessa reittiliikenteessä on lentoyhtiöstä riippuen 450–555 paikkaa. Yksiluokkaisena superjumboon voisi ahtaa jopa 853 matkustajaa, mutta yksikään lentoyhtiö tilannut tällaista versiota.

A380:n valmistus päättyy toukokuussa 2022 kun viimeinen A380 valmistuu Emirates-yhtiön käyttöön. A380:n valmistusaika kaupalliseen käyttöön jäi ainoastaan15 vuoteen. Myyntimenestys jäi odotettua vaisummaksi.

Monimutkainen, mutta turvallinen konemalli

Teknisesti monimutkainen kone (4 miljoonaa osaa) on osoittautunut turvalliseksi. A380-koneilla on lentänyt yli 190 miljoonaa matkustajaa puolella miljoonalla lennolla ilman yhtään kuolonuhria. Pari vakavaa vaaratilannetta on tosin ollut moottorivikojen vuoksi. Emirates joutunee uudistamaan vanhimpien A380 –koneiden sisustusta, sillä sen korvaajaksi suunnitellun maailman suurimman kaksimoottorisen laajarunkokoneen, uuden Boeing 777X:n toimitukset myöhästyvät ja Emirates saa niitä käyttöön vasta vuodesta 2025 alkaen. Emirates-yhtiön lisäksi myös British Airways suunnittelee A380:n uudelleen käyttöönottoa pandemiakauden jälkeen kuten myös australialainen Qantas ja todennäköisesti myös Singapore Airlines.

Modernit koneet käytössä pandemiankin aikana

Uuden sukupolven kaksimoottoriset Boeing 787 ”Dreamliner”- ja Airbus A350 -laajarunkokoneet ovat matkustajapaikkaa kohden taloudellisempia ja vähäpäästöisempiä kuin nelimoottoriset isot laajarunkokoneet.
Parhaan polttoainetalouden ja asiakaskokemusten vuoksi useat lentoyhtiöt ovat pitäneet uudenaikaisia B787- ja A350-koneita liikenteessä myös pandemian aikana. Myös isoja kaksimoottorisia Boeing 777 -koneita on pidetty kaukoliikenteessä lentämään niitä reittejä, joita aikaisemmin lennettiin jumbokoneilla. Lisäksi Boeing 777 on erittäin suosittu rahtikone.

Koska monet reitit ohentuivat matkustajamäärien supistuttua, lentoyhtiöt arvelevat, että Boeing 787 Dreamliner-, Airbus A330 NEO-, Airbus A350- ja Boeing 777 ja sen seuraaja B777X tulevat korvaamaan jumbokoneet lähes täysin. Boeing 787 Dreamliner -koneesta on kolme mallia, 787-8, 787-9 ja 787-10, matkustajamäärät reittiliikenteessä (kolme luokkaa) eli 200–250, 250–300 ja 300–330 matkustajaa.

Boeing 777X luotijuna Japani JAL ANA

Ensimmäinen Boeing 787 Dreamliner tuli kaupalliseen liikenteeseen 10 vuotta sitten. B787-koneita on tilattu kaikkiaan 1 489, joista toimitettu 994 konetta. Kilpailevassa Airbus A350-900 -koneessa on reittiliikenteessä (kolme luokkaa) 314 istuinpaikkaa ja pidemmässä A350-1000 -versiossa 350 istuinpaikkaa. Airbus A350 -koneita on tilattu kaikkiaan 913, joista on toimitettu asiakkaille 416 konetta. Ensimmäinen Airbus A350 otettiin kaupalliseen liikenteeseen vuonna 2015.

Airbusin A350-sarjaa täydentää sitä hieman pienempi, A330-sarjasta uudistettu A330NEO (New Engine Option), jossa kaksi versiota, lyhyt A330-800 ja pitempi A330-900, matkustajamäärät reittiliikenteessä (kolme luokkaa) 220-260 ja 260-300 matkustajaa. A330NEO-koneita on tilattu 331, joista asiakkaille toimitettu 58 konetta. Lisäksi poistuvan edeltäjämallin, A330:n tilauksia on vielä toimittamatta 25 konetta. Ensimmäinen A330NEO otettiin kaupalliseen käyttöön vuonna 2018.

Maailman suurin kaksimoottorinen matkustajalentokone Boeing 777 on hieman A350-sarjaa isompi: Boeing 777-300 tarjoaa reittiliikenteessä (kolme luokkaa) 365 istuinpaikkaa ja lyhyempi versio, B777-200, 305 istuinpaikkaa. Uusi, lähivuosina tuleva Boeing 777X on edeltäjäänsä hiukan suurempi ja se tulee kahtena versiona, 777-8 ja 777-9.

Uuden, ison B777X:n tilauskanta on jäänyt odotettua niukemmaksi, 320 kappaleeseen, lisäksi poistuvan edeltäjämallin 777:n tilauksia on toimittamatta 52 konetta, joita 40 777F-rahtiversiota. Uuden 777X:n niukka tilauskanta on merkki siitä, että koronapandemian jälkeiseen aikaan keskikokoiset laajarunkokoneet, etenkin Boeing 787 ja Airbus A350 sekä myös A330NEO ovat moniin tarpeisiin sopivimman kokoisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet koneet, uudet reitit

Lentoliikenteen elpyessä lähivuosina moni lentoyhtiö pohtii myös uusien reittien avaamista näillä uudenaikaisilla keskikokoisilla ja taloudellisilla laajarunkokoneilla. Kaikkiin edellä mainittuihin laajarunkoisiin konetyyppeihin saadaan ahdettua useita kymmeniä ihmisiä suurempi matkustajamäärä charter-liikenteessä tai mikäli luokkien määrää vähennetään kolmesta kahteen.

Matkustajamäärien supistuessa moni lentoyhtiö satsasi rahtilentoihin pitääkseen uusimman ja parhaimman kaluston liikenteessä ja lentäjien kelpuutukset voimassa. Niin teki myös Finnair, joka on hyödyntänyt uudenaikaisen Airbus A350 -kaluston etuja sekä matkustaja- että rahtiliikenteessä.

Kapearunkoiset myös kaukoliikenteeseen

Kapearunkokoneet tulevat yleistymään myös kaukoliikenteessä – kiitos uutuuksien pidentyneen kantaman. Joidenkin lentoreittien ohentuessa pandemian jälkeen muutamat lentoyhtiöt miettivät laajarunkokoneiden osittaista korvaamista kapearunkokalustolla.

Uudet pitkän kantaman kapearunkokoneet, esimerkiksi Airbus A321 LR ja XLR, antavat mahdollisuuden myös avata täysin uusia kaukolentoreittejä, joille laajarunkokalusto on ollut liian suurta. Uusilla kapearunkokoneilla voidaan lentää Atlantin ylitse runsain polttoainereservein ja pitemmällekin.

Teksti: Timo Turkula Lähteet: Flight International, www.flightglobal.com, Airlinerworld, www.key-aero.com, www.simpleflying.com, Airbus, Boeing Kuvat: Boeing, KLM, Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat