16.9.2017 Liikenne Lisää kaasua Keski-Suomeen – uusi kaasutankkausasema pystyyn osin EU-rahalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen kaasutankkausverkosto kasvaa. Vuonna 2017 on avattu jo neljä uutta asemaa, niistä tuorein elokuussa Jyväskylässä. Asemahanke toteutui osin EU:n tarjoaman tuen turvin. Jyväskylässä Keski-Suomen kaasuinfrastruktuuria vahvistava tankkausasema tarjoaa tankattavaksi paineistettua maa- ja biokaasua, jotka käyvät polttoaineeksi muun muassa henkilö-, jakelu- ja jäteautoihin sekä busseihin.Asemalta voi tankata myös nesteytettyä maakaasua, joka soveltuu puolestaan raskaan liikenteen ajoneuvoihin.Asemaverkoston kehitys on edellytys kaasuautojen määrän kasvulle. Jakeluasemistaan useimmille tuttu Gasum kertoo yhtiön olevan vahvasti sitoutunut kaasuautoilun ja puhtaamman liikenteen kehittämiseen.Lähivuosien tavoitteekseen Gasum kertoo kaikkiaan 35:n uuden tankkausaseman avaamisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLNG nosteessa EuroopassaMaakaasun ja biokaasun lisäksi nesteytetty maakaasu LNG tarjoaa Gasumin mukaan keinon vähentää päästöjä raskaassa liikenteessä. Mallia voidaan hakea Euroopasta, jossa kyseinen markkina kehittyy jo vauhdilla tankkausasemaverkoston laajetessa ja LNG-käyttöisten raskaiden ajoneuvojen yleistyessä.Suomessa kehitys ei ole aivan yhtä vauhdikasta. Jyväskylään avattu kaasutankkausasema on Suomen toinen asema, joka tarjoaa polttoainetta sekä kevyen että raskaan liikenteen tarpeisiin. Raskaan liikenteen tarpeisiin LNG on saatavilla tämän vuoden aikana Jyväskylässä, Turussa, Helsingissä ja pian myös Vantaalla. – Liikennekaasun lähteet laajenevat ja saatavuus paranee eri toimijoiden uusien kaasutankkausasemien myötä koko ajan. Jyväskylässäkin kasvavaan liikennekaasun kysyntään vastaa nykyisellään kaksi tankkausasemaa. Myös kaasua käyttävien ajoneuvomallien valikoima kasvaa parhaillaan ja kaasuajoneuvoja onkin saatavilla kaikilta tunnetuilta autonvalmistajilta kevyen ja raskaan liikenteen tarpeisiin. Olen iloinen, että uuden tankkausaseman myötä myös Jyväskylän runkoliikenteellä on oiva mahdollisuus vähänpäästöisempiin energiaratkaisuihin, toteaa Gasumin biokaasuliiketoiminnan johtaja Jukka Metsälä. Energiakysymykset kiinnostavat Tuoreen paneelitutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista (76 %) on kiinnostunut energia-asioista.* Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat myös sitoutuneita puhtaampiin energiaratkaisuihin. Samalla yksityisautoilusta ei kuitenkaan haluta tinkiä. Vastatakseen kuluttajien toiveisiin sekä tiukkeneviin päästötavoitteisiin kaupunkien ja yritysten tulee löytää ja tarjota liikenteeseen uusia ratkaisuja. – Jyväskylän kaupungille tänä vuonna laaditun uusiutuvan energian kuntakatselmuksen mukaan meillä on hyviä mahdollisuuksia uusiutuvan energian lisäämiseen. Uusilla liikenneratkaisuilla on merkittävä rooli tämän tavoitteen saavuttamisessa, ja siksi olemme todella tyytyväisiä saadessamme Jyväskylään uuden tankkausaseman, joka palvelee monipuolisesti alueen liikennettä, kertoo Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto. Kaasutankkausasema kiinnostaa yrityksiä Myös Niemi Palvelut Oy:n asiakassuhdejohtaja Juha Niemi kokee, että yritysten tulee aktiivisesti ottaa käyttöön uusia tapoja, joilla liikenteen päästöjä voidaan pienentää. – Aloitimme yhteistyön Gasumin kanssa vuonna 2015, ja nyt käytössämme on jo 15 ajoneuvoa, jotka kulkevat kotimaisella biokaasulla. Tavoitteenamme on saada pienhiukkaspäästömme nollaan vuoteen 2040 mennessä. Tankkausasemaverkoston kasvaminen mahdollistaa sen, että voimme ottaa biokaasuautot käyttöömme myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Olemmekin nyt uuden tankkausaseman myötä päässeet ottamaan käyttöön ensimmäisen biokaasulla kulkevan ajoneuvon Jyväskylässä. Gasum muistuttaa, että yhtiön tarjoama biokaasu on kotimainen ja uusiutuva biopolttoaine. Se on toistaiseksi ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus. Biokaasun tuotantoon liittyy vahvasti kiertotalous, sillä kaasua tuotetaan muun muassa biojätteestä, joka on päätynyt aiemmin kaatopaikalle tai jätteenpolttolaitokseen. Kiertotalous luo yrityksille ja kunnille myös mahdollisuuden hyödyntää ajoneuvoissa polttoaineena omista biojätteistään tuotettua biokaasua. – Eerola-yhtiöt siirtyi ensimmäisenä Suomessa ajamaan kotimaisella ja uusiutuvalla, itse keräämistään jätteistä tuotetulla biokaasulla. Aikaisemmin keräämämme ravintoloiden rasvakaivoliete on päätynyt hyödyntämättömänä jätevedenpuhdistamolle ja kaatopaikalle, mutta nyt saamme rasvan energiamäärän biokaasulaitoksella uusiokäyttöön. Kun tankkaamme kahdeksaan ajoneuvoon vuoden ajan biokaasua, vähenevät käytöstä syntyvät CO2-päästöt yhteensä 2 600 tonnia vuodessa, kertoo Tom Sundell, Eerola-Yhtiöt Oy:n markkinointijohtaja. Lähde: Gasum Kuvituskuvat: Moottorin arkisto ja Jari Saarentaus * Tutkimuslähde: Pitkänen, Ville; Westinen, Jussi. Suomalaisten asenteet ja aktiivisuus energia-asioissa, Ajatuspaja e2, 2017. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?