4.12.2016

Los Angeles Auto Show 2016: näillä Yhdysvalloissa ajetaan

Muovin kiilto silmissä.

Amerikan rauta. Upea sana tuo mieleen 1970-luvun energiakriisiä edeltäneet yhdysvaltalaisen autoteollisuuden kulta-ajat. Vuosimallit vaihtuivat toinen toistaan hulppeampiin kokeiluihin, kromi kiilsi ja tekniikka kehittyi.

Sanan hohto on säilynyt, vaikka energiakriisi pyyhki maan autoteollisuudesta ylpeyden ja kunnianhimon vuosikymmeniä kestäneeksi krapulaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ylpeys on palannut

Lincoln Continental

Moottori on tutustunut amerikkalaisen autoilun nykytilaan jo Ford F-150:n ratissa, joten oli aika sukeltaa syvemmälle ja vierailla Los Angeles Auto Show’ssa.

Show’n amerikkalaiset ovat aina hallinneet. Vaikka Los Angelesin autonäyttely on pienehkö tapahtuma, ovat kotimaiset autonvalmistajat rakentaneet hulppeat näyttelyosastot. Esillä olevat ajoneuvot jakautuvat kätevästi henkilöautoihin ja truckeiksi kutsuttuihin lava-autoihin.

Qashqai on jenkeissä Nissan Roque, ja Tähtien Sota -sarjaan kuuluva Roque One -elokuva saapuu kohta, joten toki paikalle tarvittiin Tie Fighter -avaruusalus!

Esillä on eurooppalaiselle tuttuja ajoneuvoja, kuten meillä Mondeona tunnettu Ford Fusion ja Qashqain amerikanserkku Nissan Rogue.

Ford Mondeo näyttänee kohta tältä, mikäli Ford Fusionin kasvojenkohotus saadaan Eurooppaan asti.

Vaakalinjat hallitsevat

Päähuomion vievät paikalliset luksusmerkit Lincoln ja Cadillac sekä aasialaiset haastajat Infini ja Genesis.

Edustusauto Cadillac CT6:n sisusta edustaa amerikkalaisten parasta tasoa päätä.

Voimaa ja valtaa uhkuvat ulkomuodot ovat jättäneet takavuosien laatikoiden ja pullanpyöreiden edeltäjien nöyristelyn taakseen. Suuret maskit ja pituutta korostavat vaakalinjat hallitsevat, Lincolnin ja Cadillacin uutuusmallit näyttävät oikeasti makeilta. Ja ehdottoman amerikkalaisilta.

Valitettavasti kotimaa näkyy yhä sisätiloissa. Jos autojen ominaisuudet taulukoi, löytyy uutuuksista kaikki Audien, BMW:iden ja Mercedes-Benzien ominaisuudet: nahkainen kojelauta, jalopuulistat, brändätyt kaiuttimet ja muut premiumiksi mielletyt ominaisuudet.

Genesis G90

Amerikkalaisia kuluttajia ei tosin tunnu haittaavan harmonian puute. Tilkkutäkkiset materiaalivalinnat käyvät sisällissotaa ja osien istuvuudesta paistaa vanha toteamus: suuri maa, suuret toleranssit.

Uutuuksia Eurooppaankin

Dodge Charger SRT

Kovat ja kiiltävät muovimateriaalit palauttavat mieleen Jeremy Clarksonin napakan tiivistyksen: sisätilat ovat keinotekoisten materiaalien juhlaa.

Dodge Charger SRT

Silti muhkeaa voimaa uhkuvan Dodge Chargerin vetoa on vaikea vastustaa. Ja onko sisustalla väliä, jos 707 hevosvoimaisen Charger SRT Hellcatin saa alle 70 000 dollarilla, eli reilulla 60 000 eurolla?

Infiniti Q60

Muskeliunelmoinnin jälkeen katse kohtaa Infinitin linjakkaan Q60 Coupén. Audi A5:n suora kilpailija on kuin taidokkaampi painos Maserati Ghiblin italokurveista.

Jaguar I-Pace

Löytyy Los Angelesin näyttelystä Eurooppaankin saapuvia uutuuksia. Jaguarin päätähti on merkkikonservatiiveja järkyttävä I-Pace -sähköauto. Upeannäköinen tulokas on toistaiseksi vasta konsepti, mutta tuotantomallin toivotaan näyttävän lähes samalta.

Alfa Romeo Stelvio Quardifoglio

Toinen kevyesti perinteitä rikkova uutuus on Alfa Romeo Stelvio. Kyse ei ole merkin aivan ensimmäisestä maasturista, mutta nyt Alfa tähtää militäärikäytön sijaan suoraan Jaguar F-Pacen ja Porsche Macanin kaltaisten statussymbolien kimppuun. Voimanpuutteesta menestys ei jää kiinni, sillä Stelviosta on paljastettu 510 hevosvoimainen Quadrifoglio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajat muuttuvat, maut säilyvät

Mazda CX-5

Huokeampaa kauneutta tarjoaa Mazdan toisen sukupolven CX-5, joka on kuin sulavampi ja särmikkäämpi painos edeltäjästään.

Eikä amerikkalaista autonäyttelyä voi ohittaa mainitsematta lava-autoja. Fordin F-150 hallitsee markkinoita, mutta Chevroletin Silverado tulee tiukasti perässä. Valmistajat rehvastelevat tuotteidensa kanto- ja vetokyvyillä sekä moottorin hevosvoimilla. Lisähuomiota kerjätään erikoisversioilla, jotka ulottuvat tarraspesiaaleista aina lapsettavaan 450 hevosvoimaiseen Ford F-150 Raptor -urheilulava-autoon.

Cadillac Escala -konsepti

Vaikka maailma pienentyy ja kansainvälistyy kiivasti, tuntuu amerikkalainen automaku perustuslakiin hakatulta. Tuotteet eivät ehkä miellytä aina eurooppalaista silmää, mutta amerikan rauta on silti amerikan rauta. Vaikka kromi olisikin oikeasti muovia.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat