18.7.2016 Ajoneuvot Maistiainen: BMW R nine T Scrambler Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Scrambler on aito seikkailupyörä ilman ”turhia” nykajan varusteita. BMW:n edustajat kertovat ennen koeajoa, että aitoon Scrambler-henkeen kuljettajan kuuluu tuntea tuulen tuiverrus ja aistia ympäröivä sää ajaessa. Miten oikeassa he olivat ja miten konkreettisesti se tuntuu, mietin kun pusken BMW R nine T Scramblerilla eteenpäin rankassa sateessa Garmisch Partenkircheniä ympäröivillä vuoristoteillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen ilmajäähdytteinen boxer-moottoriSateesta huolimatta Scrambler osoittautuu rennon letkeäksi matkakaveriksi. Kaksisylinterisen ilmajäähdytteisen boxer-moottorin 110 hevosvoimaa antavat mukavan suorituskyvyn. Pitkittäin asennetun moottorin ominaisuuksiin kuuluu, että paikallaan kaasuteltaessa koko pyörä heilahtaa selvästi oikealle. Ajaessa ilmiötä ei tunnu. Ykkösvaihde on välitetty lyhyeksi, kierrosluvun rajoitin tulee vastaan jo kahdeksankympin nopeudessa. Kuutosella moottori vetää puhtaasti seitsemänkympin nopeudesta alkaen. Scrambleria ajetaan korvakuulolla, sillä kierroslukumittaria tai vaihdenäyttöä ei ole. Ne eivät kuulu tähän tyylisuuntaan.Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma mukavan loiva. Satulassa viihtyy tarvittaessa pitkäänkin. Hallintalaitteet ovat muista BMW:n malleista tutut. Yksinkertainen pyöreä mittari analogisine nopeusnäyttöineen sopii tyyliin.Muotoilu tärkeintäR nine T:n USD-etuhaarukka on Scramblerissa korvattu perinteisellä etuhaarukalla. Vanhahtava ilme sopii tyyliin, ja lisäksi jousitus tuntuu erittäin mukavalta. Satulan korkeus on 820 milliä. Kapean rungon ansiosta jalat yltävät tukevasti maahan. Nelimäntäiset jarrusatulat ja tuplajarrulevyt edessä takaavat hyvän hidastuvuuden kohtuullisella jarrukahvan puristamisella. ABS-jarrut kuuluvat varustukseen. Toisena turvallisuutta parantavana varusteena Scramblerissa on ohjausiskunvaimennin. Muuten varustelu on hyvin minimalistinen.Tärkein Scramblerin ominaisuus on kuitenkin ulkonäkö. BMW:n muotoiluosasto on onnistunut työssään ainakin siitä päätellen, että kuvauspaikan ohittavat motoristitkin pysähtyvät katsomaan ja osoittavat meitä sormet ojossa. Todisteena muotoilun onnistumisesta on myös se, että hyvin saman oloinen R nine T on Saksassa noussut BMW:n kolmanneksi myydyimmäksi malliksi, R1200GS:n ja S1000XR:n jälkeen. Moottori: kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori Iskutilavuus: 1170 kuutiosenttimetriä Teho: 81 kW (110 hv) / 7 750 r/min Vääntö: 116 Nm / 6 000 r/min Paino tankattuna: 220 kg Hinta: ilmoitetaan myöhemmin Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?