1.5.2016

Maistiainen: Indian Scout Sixty – Moderni tekniikka, silti aito Indian

Indian Scout Sixty

Malliston edullisin Indian tuo vanhimman amerikkalaisen moottoripyörämerkin yhä useamman motoristin ulottuville.

Indianin tämän vuoden uutuus on 60-kuutiotuumaisella eli 999-kuutioisella moottorilla varustettu Scout Sixty. Moottorissa riittää tehoa 78 hevosvoimaa ja vääntöä 89 newtonmetriä. Nestejäähdytteinen V2-moottori vetää nykimättä tyhjäkäynniltä asti ja kierrosluvun rajoitin puuttuu peliin vasta 8300 kierroksella, joten viisi vaihdetta on täysin riittävä määrä.

Indian Scout Sixty

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehty nautiskeluun

Matala istuinkorkeus ja matalalle sijoittuva painopiste tekevät Scout Sixtyn hallinnasta helppoa. Kuivapaino jää alle 250 kilon, mikä on poikkeuksellisen alhainen lukema tämän luokan pyörälle. Kattamaton pyörä ja pysty ajoasento tarkoittavat, että Indian on mukavimmillaan kun nautiskellaan mutkateillä kohtuullisilla nopeuksilla. Moottoritienopeuksissa ajoviima tuntuu jo niin, että kädet alkavat väsyä pidemmillä matkoilla.

Indian Scout Sixty

Moottorissa riittää tarvittaessa voimaa ja luonnetta urheilullisempaankin ajotyyliin. Sähköinen ride-by-wire -kaasu on erittäin onnistunut, minkäänlaista nykäisyä ei tunnu kun siirrytään vedolta moottorijarrutukselle tai päinvastoin. Yhden etujarrulevyn ja kaksimäntäisen jarrusatulan tehot riittävät normaaliin käyttöön, eikä customtyylisessä pyörässä ole tavoiteltukaan sporttipyörän jarrujen herkkyyttä.

Värejä ei vaihdella muodin mukaan

Muotoilussa näkyy Indianin perinteiset tunnusmerkit, kuten voimakas etulokasuojan muotoilu. Myös väritys on perinteinen, sillä Indian on käyttänyt samaa syvän punaista väriä pyörissään jo vuodesta 1904. Yritys on perustettu vuonna 1901, eli se on kaksi vuotta vanhempi kuin muuan amerikkalainen moottoripyöräbrändi Harley-Davidson.

Indian Scout Sixty

Koeajon perusteella Scout Sixtyn huonoin puoli on, että se aiheuttaa voimakasta omistushalua.

Indian Scout Sixty

Moottori: nestejäähdytteinen V2-moottori
Iskutilavuus: 999 kuutiosenttimetriä
Teho: 57,4 kW (78 hv) / 7300 k/min
Vääntö: 89 Nm / 5600 k/min
Kuivapaino: 246 kg
Hinta: 16 990 €

Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Kari Karttiala, Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat