29.4.2015 Liikenne Maksimikuorma ylittyy petollisen helposti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevytperävaunuilla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu. Usein tällaisesta kuormasta tulee laiton. Katso esimerkkikuvat suurimmista sallituista kuormista! Kevytperävaunu on varma kevään merkki ja havaintojen perusteella sesonki on nyt kuumimmillaan. Kärryn kyydissä kaupasta kotiin tai mökille kulkevat kätevästi pihalaatat, multasäkit, lautakuorma ja paljon muuta tarpeellista. Harva tulee tavaroita noutaessaan ajatelleeksi suurimpia sallittuja kuormapainoja. Tai varsinkaan sitä kuinka helposti luvallinen painoraja ylittyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljonko kuormaa kärryyn?Jarruttoman kevytperävaunun suurin sallittu kokonaispaino, eli perävaunun paino ja kuorman yhteispaino on enintään 750 kiloa. Tämä ei kuitenkaantarkoita, että autolla saisi vetää tuon painoista kuormaa. Luvallisen kuorman painoa pähkäillessä kannattaa kaivaa esiin auton rekisteröintitodistus, johon on merkitty kyseiselle ajoneuvolle suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino. Useimmissa henkilöautoissa se on selvästi vähemmän kuin 750 kiloa.Viisi tuttua tuotettaAutoliitto testasi millaisilla määrillä tavanomaisia perävaunulla kuljetettavia tuotteita maksimipaino saavutetaan. Koe tehtiin tiilillä, betonisilla pihalaatoilla (30 x 30 cm), kuivabetonisäkeillä, puisilla pihalaatoilla (60 x 60 cm) sekä laudoilla. Betonisten pihalaattojen sekä kuivabetonisäkkien kuormauksessa käytettiin tukena kuormalavaa, joka painoi 25 kiloa ja vähensi siten muutamalla kappaleella tuotteiden määrää.Testiautona oli farmarimallinen etuvetoinen Skoda Octavia 1,6 litran dieselmoottorilla. Auton suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 660 kiloa. Perävaununa käytettiin 260 kilon painoista kaksiakselista perävaunua. Tällä yhdistelmällä itse kuorma sai siis painaa enintään 400 kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySilmämääräisesti vajaa kuorma”On tärkeää huomioida, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kerralla kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.”Rautakauppojen noutopihoilta lähtee kuitenkin päivittäin valtavia ylikuormia. Ylikuorma on liikenneturvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä heilahtava kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä. Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä vetoauto voi vahingoittua liian painavaa yhdistelmää siirrellessä. Esimerkiksi kytkimen hajoamisesta tulee kallis lasku.” Suurimmat sallitut määrät tuotteita, kun perävaunuun saa kuormata 400 kg Tiiliä 105 kpl Betoninen pihalaatta 34 kpl Kuivabetonisäkki 15 kpl Puinen pihalaatta 80 kpl Nelimetrinen lauta 36 kpl Lähde ja kuvat: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle