29.4.2015 Liikenne Maksimikuorma ylittyy petollisen helposti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevytperävaunuilla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu. Usein tällaisesta kuormasta tulee laiton. Katso esimerkkikuvat suurimmista sallituista kuormista! Kevytperävaunu on varma kevään merkki ja havaintojen perusteella sesonki on nyt kuumimmillaan. Kärryn kyydissä kaupasta kotiin tai mökille kulkevat kätevästi pihalaatat, multasäkit, lautakuorma ja paljon muuta tarpeellista. Harva tulee tavaroita noutaessaan ajatelleeksi suurimpia sallittuja kuormapainoja. Tai varsinkaan sitä kuinka helposti luvallinen painoraja ylittyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljonko kuormaa kärryyn?Jarruttoman kevytperävaunun suurin sallittu kokonaispaino, eli perävaunun paino ja kuorman yhteispaino on enintään 750 kiloa. Tämä ei kuitenkaantarkoita, että autolla saisi vetää tuon painoista kuormaa. Luvallisen kuorman painoa pähkäillessä kannattaa kaivaa esiin auton rekisteröintitodistus, johon on merkitty kyseiselle ajoneuvolle suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino. Useimmissa henkilöautoissa se on selvästi vähemmän kuin 750 kiloa.Viisi tuttua tuotettaAutoliitto testasi millaisilla määrillä tavanomaisia perävaunulla kuljetettavia tuotteita maksimipaino saavutetaan. Koe tehtiin tiilillä, betonisilla pihalaatoilla (30 x 30 cm), kuivabetonisäkeillä, puisilla pihalaatoilla (60 x 60 cm) sekä laudoilla. Betonisten pihalaattojen sekä kuivabetonisäkkien kuormauksessa käytettiin tukena kuormalavaa, joka painoi 25 kiloa ja vähensi siten muutamalla kappaleella tuotteiden määrää.Testiautona oli farmarimallinen etuvetoinen Skoda Octavia 1,6 litran dieselmoottorilla. Auton suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 660 kiloa. Perävaununa käytettiin 260 kilon painoista kaksiakselista perävaunua. Tällä yhdistelmällä itse kuorma sai siis painaa enintään 400 kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySilmämääräisesti vajaa kuorma”On tärkeää huomioida, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kerralla kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.”Rautakauppojen noutopihoilta lähtee kuitenkin päivittäin valtavia ylikuormia. Ylikuorma on liikenneturvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä heilahtava kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä. Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä vetoauto voi vahingoittua liian painavaa yhdistelmää siirrellessä. Esimerkiksi kytkimen hajoamisesta tulee kallis lasku.” Suurimmat sallitut määrät tuotteita, kun perävaunuun saa kuormata 400 kg Tiiliä 105 kpl Betoninen pihalaatta 34 kpl Kuivabetonisäkki 15 kpl Puinen pihalaatta 80 kpl Nelimetrinen lauta 36 kpl Lähde ja kuvat: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta