1.11.2023 Ajoneuvot Manageri Timo Jouhki summaa Rovanperän täydellisen rallikauden – ja kommentoi tuoreita välivuosihuhuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uran toinen maailmanmestaruus tuli ansaitusti Kalle Rovanperälle palkintona likipitäen täydellisesti sujuneesta kaudesta. Suurin muutos kauteen 2022 oli taktisen kypsyyden osoittaminen. Kisaa paikan päällä seurannut Timo Jouhki saattoi todeta nuoren suojattinsa olevan lyömättömässä iskussa kilpakumppaneihinsa nähden. - Kallella oli tällä kaudella aivan eri ote tekemiseen kuin viime vuonna. Hän ajatteli eri tavalla, miten homma hoidetaan. Nyt kauteen kuului taktisempi ajattelu, jossa hän tyytyi neljänteen sijaan tai vastaavaan - vastakohtana viime vuoden hurlumhei -suhtautumiseen, Jouhki summaa. Kuluvan vuoden mestaruus tuli tasaisemman puurtamisen tuloksena, mutta juuri sellaiseen Kalle Rovanperä oli itsensä kypsyttänyt. Jokaista rallia tai jokaista erikoiskoetta ei tarvitse voittaa. - Viime vuodesta täytyy muistaa, että Hyundailla ei ollut auto kunnossa alunperin ja lisäksi kuljettajat tekivät virheitä. Kalle pääsi nopeasti sisään hybridiautoon. Ylisanoille katetta. Manageri Timo Jouhki saattoi vain ihastella Rovanperän kypsyyttä MM-rallikauden edetessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kipinä löytyi Kauden ainut ohilaukaus osui kotikisaan, kun matka jäi kesken rallin kärkipaikalta Myhinpään erikoiskokeella. Hieman paremmalla tuurilla ralli olisi jatkunut. - Portugalin voiton jälkeen hän pääsi mukaan taisteluun, eikä kauteen mahtunut kuin yksi virhe. Kisa ei olisi jäänyt kesken, mikäli ojassa ei olisi ollut sitä kävelysiltaa. Kausi on ollut Kallelle täydellisempi suorituksien osalta kuin viime vuosi. Mestaruus varmistui Keski-Euroopan rallissa samalla teemalla kuin kausi siihen asti oli edennyt. Kun tieto tallitoverin ja pahimman uhkaajan, Elfyn Evansin, keskeytyksestä saavutti Rovanperän, löysäsi hän heti vauhdin ja tyytyi ajelemaan erikoiskokeet läpi sunnuntaivauhtia. Pirteyttä tekemisessä on myös ollut aiempaa enemmän. - Kyse on kahdesta hyvin erilaisesta kaudesta. Nyt on käytetty päätä ja osoitettu henkistä kypsymistä. Kalle oli viime vuoden jälkeen henkisesti aika loppu kilpailemiseen, mutta tällä kaudella hän ollut aivan toisella tavalla "fired". Rovanperän suvereenius ei tullut kilpakumppaneille enää yllätyksenä, mikäli se sitä vielä kauteen 2022 lähdettäessä oli. Nyt nuorta suomalaista osattiin jo pitää silmällä, mutta se oli sivuseikka. Kilpailunumeron 69 kiiti yhä vastustamattomasti karkuun pahimmilta haastajilta. - Kuten hän itsekin sanoi: tämä mestaruus tuntuu palkitsevammalta kuin ensimmäinen. Kyllä hän on kuluvan kauden aikana osoittanut paljon taktista kypsymistä ja ikäisekseen hän on muutoinkin todella kehittynyt. Myös median hän on aina hanskannut hyvin. On haastavaa keksiä, miten Rovanperä voisi näyttää vielä etevämmältä kuin hän tällä kaudella teki. - Vaikea on lähteä tavoittelemaan täydellisempää kautta, sillä podiumsijoituksia tuli seitsemän ajetusta 12 rallista. Voittoja (3) voisi olla enemmän, mutta joissain ralleissa "handikappia" on niin paljon, että ei voi voittaa kuin tuurilla. Ruotsin rallissa hän joutui ajamaan Brattbyn erikoiskokeen oleellisesti huonommissa olosuhteissa kuin toiset. Siinä meni mahdollisuus voittoon, vaikka ei hän maailman parhaiten sitä rallia ajanut. MM-sarjan piikkipaikalla Rovanperä luuttusi erikoiskokeita puhtaaksi toisille jokaisessa sorarallissa. Se tarkoitti samalla rajua tasoitusta, jota Rovanperän ajohanskat eivät kyenneet aina paikkaamaan. - Lähtökohdat ensimmäisenä autona ovat esimerkiksi Sardiniassa lähes mahdottomat - paitsi, jos sataa. Silloin Kalle on aina ylivoimainen, oli sitten soraa tai asvalttia. Tiimi takana. Kalle Rovanperä voi olla varma, että Toyotan tiimi antaa jatkossakin kaiken tukensa mestaruustaistelussa. Vastustajien pystyttävä parempaan Jotta taistelut rallien voitoista ja mestaruuksista olisivat tulevaisuudessa jännittävämpiä, näkee Jouhki parannustarpeen kilpakumppanien leireissä. Toisena tehdastiiminä sarjaa kiertävä Hyundai on vasta saamassa oman palettinsa kuntoon palkattuaan lajin teknisenä nerona tunnetun Francois-Xavier Demaisonin. - Hyundain täytyy saada Toyotan etumatkaa kiinni. Ei ehkä vielä tällä autolla, mutta "FX" on perkeleen kova jätkä ja laittaa auton luotettavuuden ensin kuntoon. Seuraavalla autolla he sitten jo pääsevät varmasti pidemmälle. Miksei pääsisi? Voimasuhteet tasoittuvat, vaikka Kalle ei olekaan siellä. Kipinä löytyi. Kauden 2022 jälkeen Rovanperä oli henkisesti väsynyt kilpailemiseen, mutta löysi menestyksen makean nektariinin myötä uutta pontta ajamiseen. Mutta missä Rovanperä viilettää kaudella 2024? Saksalaismedia Rallye Magazin väläytteli tiistaina Rovanperän olevan valmis löysäämään kilpailutahtiaan, tai pitämään jopa välivuoden. Näin hän voisi keskittyä enemmän suosikkiharrastukseensa driftingiin, tai suorittaa vuonna 2019 aloittamansa asepalveluksen loppuun. Jouhki kumoaa odotetusti huhut siitä, että Rovanperä olisi tyystin jättämässä rallin MM-sarjan. - Ei missään nimessä ole mitään sapattivuotta tulossa. Se on spekulaatiota. En voi muuta sanoa, mutta ei hän lajista poistu. Sopimukset on tehty ja Toyota julkistaa ne 20. marraskuuta, päättää Jouhki. Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Näin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Mestarikartturi kyseenalaisti pitkän kisan mielekkyyden: ”Onko se enää turvallista?” Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan