1.11.2023 Ajoneuvot Manageri Timo Jouhki summaa Rovanperän täydellisen rallikauden – ja kommentoi tuoreita välivuosihuhuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uran toinen maailmanmestaruus tuli ansaitusti Kalle Rovanperälle palkintona likipitäen täydellisesti sujuneesta kaudesta. Suurin muutos kauteen 2022 oli taktisen kypsyyden osoittaminen. Kisaa paikan päällä seurannut Timo Jouhki saattoi todeta nuoren suojattinsa olevan lyömättömässä iskussa kilpakumppaneihinsa nähden. - Kallella oli tällä kaudella aivan eri ote tekemiseen kuin viime vuonna. Hän ajatteli eri tavalla, miten homma hoidetaan. Nyt kauteen kuului taktisempi ajattelu, jossa hän tyytyi neljänteen sijaan tai vastaavaan - vastakohtana viime vuoden hurlumhei -suhtautumiseen, Jouhki summaa. Kuluvan vuoden mestaruus tuli tasaisemman puurtamisen tuloksena, mutta juuri sellaiseen Kalle Rovanperä oli itsensä kypsyttänyt. Jokaista rallia tai jokaista erikoiskoetta ei tarvitse voittaa. - Viime vuodesta täytyy muistaa, että Hyundailla ei ollut auto kunnossa alunperin ja lisäksi kuljettajat tekivät virheitä. Kalle pääsi nopeasti sisään hybridiautoon. Ylisanoille katetta. Manageri Timo Jouhki saattoi vain ihastella Rovanperän kypsyyttä MM-rallikauden edetessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kipinä löytyi Kauden ainut ohilaukaus osui kotikisaan, kun matka jäi kesken rallin kärkipaikalta Myhinpään erikoiskokeella. Hieman paremmalla tuurilla ralli olisi jatkunut. - Portugalin voiton jälkeen hän pääsi mukaan taisteluun, eikä kauteen mahtunut kuin yksi virhe. Kisa ei olisi jäänyt kesken, mikäli ojassa ei olisi ollut sitä kävelysiltaa. Kausi on ollut Kallelle täydellisempi suorituksien osalta kuin viime vuosi. Mestaruus varmistui Keski-Euroopan rallissa samalla teemalla kuin kausi siihen asti oli edennyt. Kun tieto tallitoverin ja pahimman uhkaajan, Elfyn Evansin, keskeytyksestä saavutti Rovanperän, löysäsi hän heti vauhdin ja tyytyi ajelemaan erikoiskokeet läpi sunnuntaivauhtia. Pirteyttä tekemisessä on myös ollut aiempaa enemmän. - Kyse on kahdesta hyvin erilaisesta kaudesta. Nyt on käytetty päätä ja osoitettu henkistä kypsymistä. Kalle oli viime vuoden jälkeen henkisesti aika loppu kilpailemiseen, mutta tällä kaudella hän ollut aivan toisella tavalla "fired". Rovanperän suvereenius ei tullut kilpakumppaneille enää yllätyksenä, mikäli se sitä vielä kauteen 2022 lähdettäessä oli. Nyt nuorta suomalaista osattiin jo pitää silmällä, mutta se oli sivuseikka. Kilpailunumeron 69 kiiti yhä vastustamattomasti karkuun pahimmilta haastajilta. - Kuten hän itsekin sanoi: tämä mestaruus tuntuu palkitsevammalta kuin ensimmäinen. Kyllä hän on kuluvan kauden aikana osoittanut paljon taktista kypsymistä ja ikäisekseen hän on muutoinkin todella kehittynyt. Myös median hän on aina hanskannut hyvin. On haastavaa keksiä, miten Rovanperä voisi näyttää vielä etevämmältä kuin hän tällä kaudella teki. - Vaikea on lähteä tavoittelemaan täydellisempää kautta, sillä podiumsijoituksia tuli seitsemän ajetusta 12 rallista. Voittoja (3) voisi olla enemmän, mutta joissain ralleissa "handikappia" on niin paljon, että ei voi voittaa kuin tuurilla. Ruotsin rallissa hän joutui ajamaan Brattbyn erikoiskokeen oleellisesti huonommissa olosuhteissa kuin toiset. Siinä meni mahdollisuus voittoon, vaikka ei hän maailman parhaiten sitä rallia ajanut. MM-sarjan piikkipaikalla Rovanperä luuttusi erikoiskokeita puhtaaksi toisille jokaisessa sorarallissa. Se tarkoitti samalla rajua tasoitusta, jota Rovanperän ajohanskat eivät kyenneet aina paikkaamaan. - Lähtökohdat ensimmäisenä autona ovat esimerkiksi Sardiniassa lähes mahdottomat - paitsi, jos sataa. Silloin Kalle on aina ylivoimainen, oli sitten soraa tai asvalttia. Tiimi takana. Kalle Rovanperä voi olla varma, että Toyotan tiimi antaa jatkossakin kaiken tukensa mestaruustaistelussa. Vastustajien pystyttävä parempaan Jotta taistelut rallien voitoista ja mestaruuksista olisivat tulevaisuudessa jännittävämpiä, näkee Jouhki parannustarpeen kilpakumppanien leireissä. Toisena tehdastiiminä sarjaa kiertävä Hyundai on vasta saamassa oman palettinsa kuntoon palkattuaan lajin teknisenä nerona tunnetun Francois-Xavier Demaisonin. - Hyundain täytyy saada Toyotan etumatkaa kiinni. Ei ehkä vielä tällä autolla, mutta "FX" on perkeleen kova jätkä ja laittaa auton luotettavuuden ensin kuntoon. Seuraavalla autolla he sitten jo pääsevät varmasti pidemmälle. Miksei pääsisi? Voimasuhteet tasoittuvat, vaikka Kalle ei olekaan siellä. Kipinä löytyi. Kauden 2022 jälkeen Rovanperä oli henkisesti väsynyt kilpailemiseen, mutta löysi menestyksen makean nektariinin myötä uutta pontta ajamiseen. Mutta missä Rovanperä viilettää kaudella 2024? Saksalaismedia Rallye Magazin väläytteli tiistaina Rovanperän olevan valmis löysäämään kilpailutahtiaan, tai pitämään jopa välivuoden. Näin hän voisi keskittyä enemmän suosikkiharrastukseensa driftingiin, tai suorittaa vuonna 2019 aloittamansa asepalveluksen loppuun. Jouhki kumoaa odotetusti huhut siitä, että Rovanperä olisi tyystin jättämässä rallin MM-sarjan. - Ei missään nimessä ole mitään sapattivuotta tulossa. Se on spekulaatiota. En voi muuta sanoa, mutta ei hän lajista poistu. Sopimukset on tehty ja Toyota julkistaa ne 20. marraskuuta, päättää Jouhki. Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Näin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Mestarikartturi kyseenalaisti pitkän kisan mielekkyyden: ”Onko se enää turvallista?” Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?