1.11.2023 Ajoneuvot Manageri Timo Jouhki summaa Rovanperän täydellisen rallikauden – ja kommentoi tuoreita välivuosihuhuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uran toinen maailmanmestaruus tuli ansaitusti Kalle Rovanperälle palkintona likipitäen täydellisesti sujuneesta kaudesta. Suurin muutos kauteen 2022 oli taktisen kypsyyden osoittaminen. Kisaa paikan päällä seurannut Timo Jouhki saattoi todeta nuoren suojattinsa olevan lyömättömässä iskussa kilpakumppaneihinsa nähden.- Kallella oli tällä kaudella aivan eri ote tekemiseen kuin viime vuonna. Hän ajatteli eri tavalla, miten homma hoidetaan. Nyt kauteen kuului taktisempi ajattelu, jossa hän tyytyi neljänteen sijaan tai vastaavaan - vastakohtana viime vuoden hurlumhei -suhtautumiseen, Jouhki summaa.Kuluvan vuoden mestaruus tuli tasaisemman puurtamisen tuloksena, mutta juuri sellaiseen Kalle Rovanperä oli itsensä kypsyttänyt. Jokaista rallia tai jokaista erikoiskoetta ei tarvitse voittaa.- Viime vuodesta täytyy muistaa, että Hyundailla ei ollut auto kunnossa alunperin ja lisäksi kuljettajat tekivät virheitä. Kalle pääsi nopeasti sisään hybridiautoon.Ylisanoille katetta. Manageri Timo Jouhki saattoi vain ihastella Rovanperän kypsyyttä MM-rallikauden edetessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKipinä löytyiKauden ainut ohilaukaus osui kotikisaan, kun matka jäi kesken rallin kärkipaikalta Myhinpään erikoiskokeella. Hieman paremmalla tuurilla ralli olisi jatkunut.- Portugalin voiton jälkeen hän pääsi mukaan taisteluun, eikä kauteen mahtunut kuin yksi virhe. Kisa ei olisi jäänyt kesken, mikäli ojassa ei olisi ollut sitä kävelysiltaa. Kausi on ollut Kallelle täydellisempi suorituksien osalta kuin viime vuosi.Mestaruus varmistui Keski-Euroopan rallissa samalla teemalla kuin kausi siihen asti oli edennyt. Kun tieto tallitoverin ja pahimman uhkaajan, Elfyn Evansin, keskeytyksestä saavutti Rovanperän, löysäsi hän heti vauhdin ja tyytyi ajelemaan erikoiskokeet läpi sunnuntaivauhtia.Pirteyttä tekemisessä on myös ollut aiempaa enemmän.- Kyse on kahdesta hyvin erilaisesta kaudesta. Nyt on käytetty päätä ja osoitettu henkistä kypsymistä. Kalle oli viime vuoden jälkeen henkisesti aika loppu kilpailemiseen, mutta tällä kaudella hän ollut aivan toisella tavalla "fired".Rovanperän suvereenius ei tullut kilpakumppaneille enää yllätyksenä, mikäli se sitä vielä kauteen 2022 lähdettäessä oli. Nyt nuorta suomalaista osattiin jo pitää silmällä, mutta se oli sivuseikka. Kilpailunumeron 69 kiiti yhä vastustamattomasti karkuun pahimmilta haastajilta.- Kuten hän itsekin sanoi: tämä mestaruus tuntuu palkitsevammalta kuin ensimmäinen. Kyllä hän on kuluvan kauden aikana osoittanut paljon taktista kypsymistä ja ikäisekseen hän on muutoinkin todella kehittynyt. Myös median hän on aina hanskannut hyvin.On haastavaa keksiä, miten Rovanperä voisi näyttää vielä etevämmältä kuin hän tällä kaudella teki.- Vaikea on lähteä tavoittelemaan täydellisempää kautta, sillä podiumsijoituksia tuli seitsemän ajetusta 12 rallista. Voittoja (3) voisi olla enemmän, mutta joissain ralleissa "handikappia" on niin paljon, että ei voi voittaa kuin tuurilla. Ruotsin rallissa hän joutui ajamaan Brattbyn erikoiskokeen oleellisesti huonommissa olosuhteissa kuin toiset. Siinä meni mahdollisuus voittoon, vaikka ei hän maailman parhaiten sitä rallia ajanut.MM-sarjan piikkipaikalla Rovanperä luuttusi erikoiskokeita puhtaaksi toisille jokaisessa sorarallissa. Se tarkoitti samalla rajua tasoitusta, jota Rovanperän ajohanskat eivät kyenneet aina paikkaamaan.- Lähtökohdat ensimmäisenä autona ovat esimerkiksi Sardiniassa lähes mahdottomat - paitsi, jos sataa. Silloin Kalle on aina ylivoimainen, oli sitten soraa tai asvalttia.Tiimi takana. Kalle Rovanperä voi olla varma, että Toyotan tiimi antaa jatkossakin kaiken tukensa mestaruustaistelussa.Vastustajien pystyttävä parempaanJotta taistelut rallien voitoista ja mestaruuksista olisivat tulevaisuudessa jännittävämpiä, näkee Jouhki parannustarpeen kilpakumppanien leireissä.Toisena tehdastiiminä sarjaa kiertävä Hyundai on vasta saamassa oman palettinsa kuntoon palkattuaan lajin teknisenä nerona tunnetun Francois-Xavier Demaisonin.- Hyundain täytyy saada Toyotan etumatkaa kiinni. Ei ehkä vielä tällä autolla, mutta "FX" on perkeleen kova jätkä ja laittaa auton luotettavuuden ensin kuntoon. Seuraavalla autolla he sitten jo pääsevät varmasti pidemmälle. Miksei pääsisi? Voimasuhteet tasoittuvat, vaikka Kalle ei olekaan siellä.Kipinä löytyi. Kauden 2022 jälkeen Rovanperä oli henkisesti väsynyt kilpailemiseen, mutta löysi menestyksen makean nektariinin myötä uutta pontta ajamiseen.Mutta missä Rovanperä viilettää kaudella 2024?Saksalaismedia Rallye Magazin väläytteli tiistaina Rovanperän olevan valmis löysäämään kilpailutahtiaan, tai pitämään jopa välivuoden. Näin hän voisi keskittyä enemmän suosikkiharrastukseensa driftingiin, tai suorittaa vuonna 2019 aloittamansa asepalveluksen loppuun.Jouhki kumoaa odotetusti huhut siitä, että Rovanperä olisi tyystin jättämässä rallin MM-sarjan.- Ei missään nimessä ole mitään sapattivuotta tulossa. Se on spekulaatiota. En voi muuta sanoa, mutta ei hän lajista poistu. Sopimukset on tehty ja Toyota julkistaa ne 20. marraskuuta, päättää Jouhki.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNäin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Mestarikartturi kyseenalaisti pitkän kisan mielekkyyden: ”Onko se enää turvallista?” Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle