28.3.2023

Mäntämoottorille mahdollisuus nyt myös EU:sta – Saksa sai taivuteltua tietyt synteettiset polttoaineet sallituiksi 2035 jälkeenkin

Korjausliikkeen jälkeen polttomoottoriautoja saa valmistaa EU:ssa vuoden 2035 jälkeenkin, kunhan ne kulkevat synteettisillä sähköpolttoaineilla. Italia olisi halunnut vielä Saksaakin vapaamman linjan.

Euroopassa liikennekeskustelua on syystäkin viime aikoina dominoinut EU:n tuoreehko päätös, jonka mukaan käytännössä polttomoottoriautojen myynti ja valmistus olisi kielletty unionissa vuodesta 2035 alkaen. Se ei olisi koskenut autonvalmistajia, jotka tuottavat vähemmän kuin 1 000 autoa vuodessa.

Päätöksellä on ollut vankat vastustajansa kuluttajista autonvalmistajiin ja aina valtioihin saakka. Nyt näyttää siltä, että vastustus on ainakin osittain purrut, ja nimenomaan sieltä valtiotasolta käsin. Euroopan talousmahdeista Saksa ja Italia ovat molemmat maailman merkittävimpiä autonvalmistajamaita, ja nämä kaksi ovat kieltoa myös näkyvimmin vastustaneet, muutamien Keski- ja Itä-Euroopan maiden tuella.

Päätös palautettiin pöydälle sen jälkeen, kun Italian, Puolan, Romanian, Saksan, Slovakian, Tšekin ja Unkarin liikenneministerit kieltäytyivät ratifioimasta sitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksan tahto läpi komissiossa

Reutersin mukaan EU-komissio on siis käytännössä pyörtänyt poliittisen päätöksensä polttomoottorien täyskiellosta, sillä Saksan kanssa aikaansaatu sopimus mahdollistaa mäntämoottoristen autojen valmistuksen ja myynnin myös vuoden 2035 jälkeen. Asian on määrä ottaa uusi askel tänään Brysselissä.

Ehtona on kuitenkin edelleen se, etteivät polttomoottoriautot kulje kyseisen deadlinen jälkeen fossiilisilla polttoaineilla, vaan niin kutsutuilla sähköpolttoaineilla (englanniksi e-fuel). Sähköpolttoaineet valmistetaan fossiilittomasti tuotetulla sähköllä. Niihin voi kuulua myös fossiilittomasti tuotettu vetypolttoaine.

Sähköpolttoaineet eivät vielä pärjää fossiilisille bensiinille, dieselille tai maakaasulle hinnallaan, eikä niitä vielä valmisteta laajemmin, mutta onhan tässä 12 vuotta aikaa kuroa eroa kiinni. Toivottavasti sitä ei kuitenkaan kurota kiinni nostamalla fossiilisten verotusta tappiin.

Porsche 911 Carrera S PDK 992
Päätöksen pyörtäminen on ilouutinen muiden muassa Porschelle. Saksalaisvalmistajalla on hankkeena sähköpolttoaineiden tutkiminen.

Italiassa käytiin viime vuonna parlamenttivaalit, ja kansan mandaatin saanut uusi hallitus on ollut erittäin poikkiteloin polttomoottorikiellon kanssa, erityisesti liikenneministeri Matteo Salvinin johdolla. Kaasuautoilumaana tunnettu Italia yrittikin saada biopolttoaineet mukaan poikkeuksien joukkoon, ja koitti jopa viivästyttä äänestystä sen vuoksi.

Joka tapauksessa synteettisten polttoaineiden salliminen sähköautojen rinnalla on iso voitto Italian ja Saksan, kuten myös monien muiden maiden autoteollisuudelle, ja se on hyvä myös kuluttajien ja kilpailukyvyn kannalta.

Lähde: Reuters Kuvat: Porsche, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat