1.7.2018 Matkailu Matka: Luksusjahti – kuin juhlahuoneisto vetten päällä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Star of Saimaa -aluksessa on hulppeat tilat ja yösijat kahdeksalle. Suomen kesä avautuu vesiltä, eikä elämys vesillä kuitenkaan välttämättä vaadi omaa venettä tai merenkulkutaitoja. Ratkaisu on vuokrata käyttöönsä hulppea jahti miehistöineen, liittyipä vuokraustarve perheen tai ystäväporukan lomamatkaan, lähipiirin elämysjuhliin tai vaikka asiakastapaamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomen isoimpia Star of Saimaa on isoimpia Suomen sisävesillä liikkuvia aluksia. Princessin valmistama alus on 72-jalkainen eli yli 22 metriä pitkä luksusjahti, jolla on leveyttä 5,5 metriä. Star of Saimaa on esimerkki englantilaisesta veneosaamisesta mallinimeltään Princess 72 MY. Princessin nykyisessä mallistossa Star of Saimaa sijoittuu kooltaan keskikastiin eli 18–24-metrisiin (60–78 jalkaa) S-luokan jahteihin. Kooltaan alapuolelle jäävät F ja V -luokan jahdit, joiden pituudet ovat 12–21 metriä (40–68 jalkaa). Princess-jahtimalliston kokokunkkuja ovat M ja Y-luokan jahdit, joilla on mittaa 23–40 metriä (76–131 jalkaa). Princessin maahantuojalta kerrotaan, että malliston 40–60-jalkaisten jahtien kysyntä on tasaisen vireätä, jopa siinä mitassa, että nyt kaupat lukkoon lyövä suomalaisostaja joutuu jonoon ja odottelemaan omaa jahtiaan kesälle 2020 asti. Isoja huvialuksia on toki kaupan myös käytettynä. Mökkiranta voi jäädä haaveeksi Syväystä Star of Saimaalla on 1,7 metriä, joka takaa varsin ongelmattomat rantautumiset Suomen sisävesilläkin. – Ihan joka mökkirantaan tämän kokoisella aluksella ei tietty päästä, mutta satamista löytyy aina paikka, johon kiinnittyä, aluksen kapteenit Juha Pulkkinen ja Ismo Piipponen kertovat. Alusta kuljettaa kaksi 1 622-hevosvoimaista dieselmoottoria. Caterpillarin 32-litraiset voimanlähteet ovat 12-sylinterisiä. Pohjoiskarjalainen liikemies Yrjö Laakkonen osti luksusjahdin uutena Englannin Southamptonista Suomeen vuonna 2012 tiettävästi 2,5 miljoonalla eurolla. Laakkonen on luonut uransa autokaupan, kirjapainoalan ja kiinteistösijoituksen saroilla. Saimaalla ja Helsingin vesillä Suomen sisävesillä ja merellä risteilevän aluksen lähtösatamat ovat Helsinki, Joensuu ja Savonlinna. Alku- ja loppukesän Star Of Saimaa seilaa Helsingin avovesillä ja juhannuksesta elokuun alkuun Saimaalla Savonlinnan ympäristössä. Risteilyjen reitit suunnitellaan ennakkoon niin, että ne vievät mahdollisimman luonnonkauniisiin maisemiin ja vesistöihin. Merisairauden oireita pelkääville kerrottakoon, että kookas alus on jo sinänsä varsin vakaa, mutta erityisen miellyttäväksi etenemisen tekevät aluksen pohjan aallonvakauttimet. Ne loiventavat sivukallistelua, myös silloin kun alus on ankkuroituna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tusinan verran vieraita Näyttävään jahtiin mahtuu 12 vierasta. Pidemmät yöpymisiä sisältävät risteilyt onnistuvat nekin: petipaikka löytyy kahdeksalle. Nälkä ei pääse yllättämään, sillä matkalaisten tarjoilut suunnitellaan ennakolta toiveiden mukaisiksi. Pääkannen avarat tilat sallivat koko seurueen ruokailla tai nautiskella muuten porukalla yhdessä. Pääkannella ollaan myös sateelta ja tuulelta suojassa. Aurinkoa voi ottaa Star Of Saimaan yläkannella, ja perän uimatasolta pääsee kätevästi virkistäytymään. Alakannen majoitustilat tarkoittavat neljää erillistä makuuhyttiä, joihin kuhunkin mahtuu kaksi yöpyjää. Hyteistä kolmessa on oma vessa ja suihkutila. Mitä maksaa? Star of Saimaan voi vuokrata muutamaksi tunniksi tai vaikka viikoksi. Ylellinen elämys vesillä maksaa ajankäytön mukaan. Kookkaan jahdin liikuttelun merkittävin kuluerä on polttoaine. Dieseliä kuluu tyypillisessä 25–26 solmun matkavauhdissa 400–440 litraa tunnissa. – Kulutukseen vaikuttaa vallitseva ajosää. Jos on aallokkoa ja vastatuulta, nousee tietty kulutuskin, aluksen kapteeni Juha Pulkkinen kertoo. Jos jahdilla kynnetään täydellä teholla, nousee vauhti maksimissaan 35,5 solmuun ja kulutus yli kaksinkertaistuu noin 850 litraan tunnissa. Miniristeilyt suosituimpia Juha Pulkkinen kertoo, että 2–4 tunnin mittaiset miniristeilyt ovat vuokraajien suosiossa. Tällaisten risteilyjen hinnat ovat 2 500–4 500 euroa. Hinnat kattavat polttoaineen yhdeksän solmun matkavauhdilla laskettuna sekä kahden hengen miehistön. Tarjolla on myös päiväristeily Tallinnaan. Vuokraajan toiveiden mukaisesti pidemmätkin risteilyt ovat mahdollisia. Viikon risteilyllä voi suunnata esimerkiksi Pietariin asti. – Vuokraushinta sovitaan aina tapauskohtaisesti, Pulkkinen sanoo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Star of Saimaa Lähde: www.starofsaimaa.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 9.11.2025 Matkailu Yhä useampi suomalainen suuntaa talvilomalle Ruotsiin 2.11.2025 Matkailu Kun masuunit hiljenivät – Zollverein on Saksan ja ehkä koko Euroopan vaikuttavin teollisuusmuseo 31.10.2025 Matkailu Turun valtteina ruoka, taide, kauppahalli ja Kakolanmäki – miksipä ei! 26.10.2025 Matkailu Vuonna 1922 valmistuneen laittoman vampyyrielokuvan kulissina toiminut slovakialainen linna hämmentää monipuolisuudellaan 23.10.2025 Matkailu Onko tässä Turun halvin hotelliyö? 21.10.2025 Uutinen Junassa saa palvelua – uudet Pendolino Plus -kaukojunat aloittavat liikennöinnin 19.10.2025 Matkailu Maailman hienoin palatsi ja museo on sellainen, mikä samaan aikaan sekä ihastuttaa että vihastuttaa 12.10.2025 Matkailu Porattiinko öljyä ensimmäisenä maailmassa Saksassa – Saksan öljymuseo valottaa asiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan