13.10.2018 Ajoneuvot Mitä isot edellä, sitä pienet perässä – Ford Ranger Raptor Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltain – ja ajoittain myös koko maailman – myydyin automalli on Fordin mahtipontinen avolava F-150. Vuodesta 2010 siitä on ollut myynnissä raivopäinen tehoversio, F-150 Raptor. Nyt eurooppalainen pikkuveli on halunnut tehdä saman perässä. Ford Ranger on jo parikymmentä vuotta vastannut merkin avolavojen saatavuudesta Euroopan mantereella. Se on paljon pienempi ja maltillisempi kuin isoveljensä F-150 isoveljineen, päättyen aina F-750:een, joka on käytännössä jo isohko kuorma-auto.Vaikka Ranger on isoveljiään pienempi, se ei silti ole eurooppalaisessa katukuvassa mikään pieni auto. Ranger kilpailee luokassaan kovien nimien, kuten Toyota Hiluxin, Nissan Navaran ja Volkswagen Amarokin kanssa, ja ne ottavat toisistaan mittaa erityisesti täällä pohjoisen Euroopan metsissä. Myyntikilpailua johtaa monessa Euroopan maassa juuri Ranger.Juuri siellä Ford Ranger onkin omimmillaan, nimittäin metsämiehen uskollisena apulaisena. Myös monet hevostilat, maanviljelijät, metsästäjät sekä kaivinkoneurakoitsijat ovat löytäneet avolava-Fordin. Sellaisia on ostettu myös muuhunkin kuin työkäyttöön, onhan näin maskuliininen, etenemiskykyinen ajoneuvo omiaan herättämään naapureissa mielenkiintoa, ja miksei myös oivallinen veturi vaikkapa asuntovaunulle.Tosiaan, perusvarusteinen, aina nelivetoinen Ranger 2,2-litraisella dieselillä maksaa reilut 34 000 euroa, ja sillä saa vetää 3 500 kilon perävaunua ja kahlata 80 sentin syvyisessä vedessä.Mutta. Auto on rekisteröity pakettiautoksi, siispä suurin sallittu nopeus on 100 km/h, eikä meno muutenkaan erityisemmin päätä huimaa. Tähän ongelmaan on nyt onneksi saatu ratkaisu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsurin unelmaHannoverin hyötyajoneuvomessut, IAA, järjestetään parillisina vuosina. Nimensä mukaisesti näillä messuilla ei nähdä mitään loistokkaita superautokonsepteja vaan paino on hyötyautoissa. Se on siis valmistajien tilaisuus näyttää tuotteidensa erinomaista kuljetuskapasiteettia, käytettävyyttä, taloudellisuutta ja ergonomiaa sekä tulevaisuuden visioita Euroopan kuljetusyrittäjille. Joskus voi kuitenkin hyvällä syyllä vähän irroitella.Juuri niin teki Fordin hyötyauto-osasto tuodessaan paikan päälle tämän vuoden IAA:han Ranger Raptorin. Sillä ajaessa voi unohtaa arkisen puurtamisen ja keskittyä ottamaan kaikki teho irti yli 200-heppaisesta tuplaturbodieselistä, ja auton huimista maasto-ominaisuuksista. Raptor taitaa olla nyt metsurien unelma. Virallinen Euroopan ensiesittely puolestaan tapahtui Gamescom-pelimessuilla Kölnissä elokuussa.Ranger Raptorin olemuksen voi kiteyttää kaikkein parhaimmin Terrain Management System -ajotilojen esittelyllä. Viisi tilaa kuudesta on jokaisesta luksusmaasturista tuttuja tiloja, joilla auton ominaisuuksia hienosäädetään soralle ja hiekalle ja päiväkotireissulle.Sitten on Baja-mode, joka tekee Raptorista raivokkaan aavikkoralliauton.Muskeliauto 28 sentin maavarallaFord Ranger Raptor luotiin juuri tuon viimeisenä mainitun ajo-ohjelman vuoksi, joten kaikilla muilla moodeilla voisikin heittää vesilintua.Samaa kieltä puhuu myös auton itsevarma olemus, jossa on hyvin tuttuja piirteitä muihin Raptor-perheen jäseniin verrattuna. Näitä ovat esimerkiksi täysin uudelleen muotoiltu, jyhkeä ja hyvin suojattu etupuskuri, joka yhdessä korkeamman maavaran kanssa parantaa kohtauskulmaa, tummanpuhuvat yksityiskohdat, vahvat pyöränkaaret, jättimäiset renkaat sekä maski, jossa Fordin perinteikäs ovaalimerkki on korvattu valtavalla muotoon upotetulla tekstillä. Etupuskurin alla on suuri alumiininvärinen 2,3 senttiä paksu pohjapanssari, joka tukee Rangerin jo ennestään vahvoja suojauksia.Raptor-tekstejä on viljelty ympäri autoa, suurin teksti on lavan kyljessä, lisää muistiinpanoja on kirjattu auton sisälle mattoihin ja etuistuinten selkänojiin.Myös sisätilat poikkeavat tavallisesta Rangerista ja -lava-autosta. Rämäpäistä rallihenkeä edustavat urheiluistuimet sekä muutamat pienemmät yksityiskohdat, Raptorin tietynlaista hienostuneisuutta puolestaan tummanpuhuva nahkaverhoilu vaaleilla raidoilla.Kaikkien varusteiden määrää ja valinnaisuutta ei vielä meille Eurooppaan tuotavien mallien kohdalla tiedetä, mutta uskokaamme sen olevan hyvin kattava.Alustageometriassa muutosta perus-Rangeriin on paljon. Mittoihin kasvua on saatu 5,6 senttimetriä kohentuneen maavaran lisäksi raideleveyteen, jossa eroa on peräti 15 senttiä. Jousitus on omaa luokkaansa, myös lokasuojia on muotoiltu kasvaneen joustovaran nimissä uudelleen. FOX-Iskunvaimentimet ovat järeät. Alusta kantaa nimeä Performance, ja sehän on suunniteltu erityisen vaativaan käsittelyyn. Enimmäiskohtauskulmaksi on saatu 32,5 astetta, jättökulma on puolestaan 24.BF Goodrich on suunnitellut renkaat varta vasten tähän autoon. Niiden sanotaan pystyvän paljoon ja niiden kooksi kerrotaan 285/70 R17, eli aletaan puhua jo aikamoisista ’läskeistä’, niin kuin tällaiseen autoon ilman muuta, erottamattomana osana kuuluukin. Onneksi myös jarrut on päivitetty vastaamaan menohaluja.Vaikka Ranger Raptorin ominaisuudet ovat tavalliseen nelivetopickupiin verrattuna poikkeuksellisia, ei Ford ole unohtanut myöskään käytäntöä ja turvavarusteita. Vakiovarustelistalta nimittäin kyllä löytyvät kaikki ajoavustimet peräkärryn ajovakaudenhallinnasta lähtien. Myös viihde-elektroniikkapuoli on luonnollisesti ajantasaista.EkohirmuRanger Raptoria liikutetaan isoveljistä poiketen dieselillä, vieläpä nelisylinterisellä sellaisella. Sehän on optimaalinen moottorin muoto juuri Euroopan markkinoita ajatellen. Moottori on Fordin uusi 2-litrainen kaksoisahdettu EcoBlue. Tässä tuollainen nimi kuulostaa kieltämättä hassulta, mutta paperilla moottorin vire alkaa herättää enemmän kunnioitusta. EcoBlue-dieselistä irtoaa nimittäin 213 hevosvoiman edestä tehoa ja 500 newtonmetriä vääntöä.Vertailukohteeksi voisi ottaa Mercedeksen 2,1-litraisen nelisylinterisen OM651 -moottorin tuplaturbolla, jota käytetään esimerkiksi isossa GLE-maasturissa. Siitä otetaan 204 hevosta ja samat 500 newtonmetriä. Fordin EcoBlue-moottori on saatavilla vielä 20 hevosvoimaa tehokkaampana uudessa katumaasturi Edgen kireässä ST-sovituksessa. Tuplaturbojen roolit ovat totutun selkeitä; pikkuturbo hoitaa alarekisterin ja suuri matalapaineinen laulattaa moottoria yläkierroksilla. Jatkeena on uusi kotikutoinen automaattivaihteisto, joka vaihtaa aina kymmenenteen pykälään asti.Pientä epäilystä autoa ajamattomassa moottorin luonne kuitenkin herättää. Olisiko tähän 2 300-kiloiseen pakettiin mahtunut lisääkin hevosia?Tähän vastaus saattaa löytyä Fordin Euroopalle julkaisemasta vauhdikkaasta esittelyvideosta, jossa näkyy moottorista irtoavan voimaa riittävästi. Videon alussa on amerikkalaistyylinen teksti, jossa kerrotaan temppujen vaarallisuudesta. Sitten alkaa rämäpäinen ralli kaivosalueella. Hidastuksista hyppyreissä näkee hyvin lava-auton erillisrungolle tyypillisen elävyyden, joka tekee menosta aina vain rujomman näköistä. Juuri mainitut iskunvaimentimet takaavat, ettei konepellin päältä löydy röykytyksen jälkeen reikiä.Ranger Raptor, jota markkinoidaan Fordin Performance-osastolla, siis urheilullisten autojen mallistossa, on jo muodostunut kovaksi nimeksi Australian markkinoilla, ja onhan mallin suunnittelusta vastannut pääosin merkin Australian toimisto. Euroopassa myynti alkaa jossain ensi vuoden puolella, ja kyllä, myös Suomessa! Jes! Vihdoin!Palataanpa vielä niihin ekoasioihin. Nimittäin Euroopan markkinoita, ja erityisesti vanhan mantereen hinnoittelua ajatellen on tärkeää tietää hiilidioksidipäästöistä. Australiassa Ranger Raptorin yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 8,2 litraa sadalla, mikä dieselillä vastaa hiilidioksidipäästölukemaa 212 g/km. Hinnoista ei vielä ole mitään tietoa, mutta valitettavasti nykypäivänä tuon näköisiä lukemia verottaja rankaisee isolla kädellä. Tästä päätellen hinta kohonnee Suomessa lähemmäksi 80… 90 tonnia. Varmasti voimme kyllä kiittää dieseliä tuostakin hinnasta, ties minne hinnat kipuaisivat nelipyttyisenkin bensiinivoimanlähteen hiilikuormilla. Ford Ranger Raptor toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi, mutta missä sitten viipyvät Mercedes-AMG X tai Nissan Navara Nismo?Teksti: Benjamin Helander Kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Hennessey VelociRaptor 6x6: Koska kuusiveto on enemmän kuin neliveto Koeajo: Ford F-150 SVT Koeajo: 700-hevosvoimainen avolava Ford Shelby F-150 Ford F-150 Police Responder – virkavallan avolava jahtaa vaikka suolle Fordin markkinointipähkinä: F-150 hybridin paras puoli on virran ulosotto Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 14.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ensimmäisen sukupolven Kia Sportage alennusvaihteistolla, lumiauravalmiudella ja Mazdan tekniikalla 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan