16.11.2017

Muistatko tämän: sympaattinen Renault Estafette

Renault Estafette

Renault Estafette -pakettiautosta tuli merkin ensimmäinen etuvetomalli.

Renault saavutti uuden tuotantoennätyksen kevyissä hyötyautoissa vuonna 2016, 434 000 kappaletta. Sen kunniaksi toimittajia kutsuttiin kahville Pariisiin. Paikalle oli tuotu myös vähän vanhempaa kalustoa 116-vuotisen uran varrelta.

Renault Estafette

Renault Estafette esiteltiin 1959 ja valmistuksen päättyessä 1980 niitä oli tehty yli puoli miljoonaa. Ranskan lisäksi sitä valmistettiin Algeriassa, Romaniassa ja Meksikossa. Vuonna 1981 Estafetten korvasi Trafic.

Estafetten suunnittelussa Renaultille aiheutti päänvaivaa moottorin ja vetotavan valinta, sillä sen pienet juuri esittelemät 4CV ja Dauphine –henkilöautot olivat takamoottorisia ja takavetoisia.

Renault Estafette

Vaikka Volkswagenin Type 2 –pakettiauto pärjäsikin takamoottorikonseptilla, Renault oli kateissaan Citroënin menestyksekkäälle etuvetoiselle H-Vanille. Niinpä uudesta Estafette-pakettiautosta tuli merkin ensimmäinen etuvetomalli. Toki heti perässä seurasi menestyksekäs Renault 4 ”tippa”. Etuvedon ansiosta kuormatila oli selkeän muotoinen ja lattia matalalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaatimattomalla moottorilla alkuun

Sopivaa moottoriakaan ei alkuun ollut, joten nokalle pistettiin Dauphinen 845 cm3 32-hevosvoimainen nelisylinterinen rivimoottori.

Renault Estafette

Vaatimatonta suorituskykyä paikattiin pari vuotta myöhemmin 1108 cm3 kokoisella koneella ja jota 70-luvulla kasvatettiin vielä 1289 cm3:iin. Vuosien saatossa myös hyötykuorma kasvoi 600:sta 1000 kilogrammaan.

Renault Estafette

Estafetten takaovi oli kolmiosainen, yläluukku aukesi ensin ylöspäin ja sitten alaovet pariovien tapaan. Sivulla oli liukuovi ja myös kuskin oveksi sai liukuoven.

Renault Estafette

Klassikko koeajettavana

Kun isännät tarjosivat näyttelykuntoista vuoden 1980 Estafette Minibussia kokeiltavaksi, kieltäytyminen ei käynyt mielessäkään. Renault Classicin kokoelmasta lainattu yksilö on erinomaisessa kunnossa.

Renault Estafette

Kuskin ajoasento ja istuimen muotoilu olisivat kilpailukykyisiä tänäkin päivänä. Samaa ei voi sanoa äänieristyksestä, moottori pauhaa ohuen kopan alla oikean nilkan vieressä.

Renault Estafette

Hyvä näkyvyys ja kompaktit mitat tekevät ajosta vaivatonta. Ohjaustehostinta ei ole, tuntuma tiehen on hyvä. Hymy oli herkässä ajosta palatessa.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat