8.2.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Karma Revero – joko vihdoin tänä vuonna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hieman surullisenkuuluisan Fisker Karman raunioille syntyi automalli nimeltä Karma Revero. Kalifornialais-kiinalainen Karma Automotive on jo vuosia koittanut saada Reveroa oikeasti tuotantoon. Vielä ei ole onnistanut, mutta entä vuonna 2023? Fisker Karman historia on varsinkin autotuotantovolyymeihin nähden hurjan pitkä, mutta tiivistetty kertaus lienee paikallaan tähän alkuun. Fisker Karma on täynnä mystiikkaa, mutta suomalaisittainhan se on vielä aivan erityisen kiinnostava siitä nimenomaisesta syystä, että sitä valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaalla.Fisker Karman takana on tanskalaissyntyinen automuotoilija Henrik Fisker. Fisker Automotiven ensimmäinen tuote, nelipaikkainen Karma-sedan näytti vuonna 2011 aivan ufolta, ja niin se tekee edelleen. Erikoisen ulkokuoren alta löytyi sarjalataushybridivoimalinja, jonka voi jälkikäteen sanoa olleen aikamoinen edelläkävijä. Siinä pyöriä pyöritettiin sähkömoottorilla, kun taas Opel Insigniasta lainatun 2-litraisen bensiinimoottorin tehtävä oli jauhaa sähköä.Fisker Karma omasi erityisiä ratkaisuja myös sisätilojen muotoilun ja verhoilumateriaalien osalta.Hienoista ominaisuuksistaan huolimatta Fisker Karman tie oli lyhyt ja kivinen. Uudessakaupungissa ehdittiin valmistaa alle parissa vuodessa vaivaiset 2 000 autoa, kunnes valmistus jouduttiin muun muassa liian vähäisen kysynnän vuoksi lopettamaan. Välittömäksi syyksi muodostuivat akustojen toimitusten pysähtyminen A123 Systemsin mentyä konkurssiin.VLF Destino ei ehkä ollut maailman ekoin auto. Henrik Fisker järjesti loput Karman rungot ulos Uudestakaupungista toisen yrityksen kautta, jossa hän oli mukana. Tuloksena oli VLF Destino, ei vähempää kuin Fisker Karma GM:n 6,2-litraisella V8:lla. Fisker Automotive laittoi pillit pussiin vuonna 2014, ja Henrik Fisker jatkoi siitä toiseen omaa sukunimeään kantavaan autonvalmistajaan, Fisker Inc.:iin, jonka ensimmäinen tuote on sähkökatumaasturi Ocean.Karma Revero '18Ekoautona Karman elämä jatkui vastaperustetun Karma Automotiven siipien suojissa. Kiinalaisomisteinen, mutta vahvasti Yhdysvaltoihin tukeutunut valmistaja löysi autolle uuden tuotantopaikan Kalifornian Moreno Valley'stä, ja nimesi sen Karma Reveroksi. Vuoden 2016 Karma Revero ei eronnut oikeastaan millään mainittavalla tavalla vuoden 2011 Fisker Karmasta. Edelleenkään se ei saanut tuulta purjeisiinsa.Uusi alku: Revero GTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStatus quo vuodesta 2021Lähemmäs vuosikymmen Fisker Karman esiinmarssin jälkeen Karma toteutti merkittävähköjä päivityksiä Reveroon. Faceliftin ohella siinä uusiksi meni koko voimalinja, johon lainattiin tällä kertaa BMW i8:ssa käytetty 1,5-litrainen kolmisylinterinen polttomoottori. Myös sähkömoottorit ja akusto (nyt 28 kWh) menivät uusiksi, samalla kun omamassaa vähennettiin lähes 200 kilolla.Huippumalli Revero GT:n voimalinja tuottaa 536 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa noin 130 ponin lisäystä vanhaan verrattuna. Huippuvääntö sen sijaan on tullut roimasti alaspäin, ollen silti kuitenkin varsin riittävät 745 newtonmetriä. Suorituskyky on parantunut niin, että nollasta sataan päästään Sport-ajotilassa 4,5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu samaan 201:een kilometriin tunnissa. Toimintamatka sähköllä kasvoi 130 kilometriin.Vuonna 2021 Revero GT sai seurakseen GS-6- ja GSe-6 -mallit. Ne perustuvat Reveroon, mutta ovat sitä tuntuvastikin edullisempia, ja nuoremmalle ostajakunnalle suunnattuja. GSe-6 tarkoittaa myös ensimmäistä täyssähköistä Karmaa. Siinä on jopa 105 kilowattitunnin akusto, ja virtaa riittää 500 kilometrin paremmalle puolelle.Revero GT:n diginäytöillä näkyvät tasokkaammat materiaalit sekä diginäyttöjen suomensukuinen käyttöjärjestelmä.Hämyinen tulevaisuusMaanosien laajuisen Karma-myyntiverkoston kehittämisen ja kaksi vuotta viimeisimpienkin päivitysten jälkeen Reveron ja GS-6 -mallien myynti ja tuotanto antavat edelleenkin odottaa itseään. Jos puolessatoista vuodessa valmistettiin 2 000 Fisker Karmaa, ei sen jälkeisten 11 vuoden aikana ole valmistettu kuin joitain satoja Karma Reveroita, nekin jo useita vuosia sitten.Karma Automotivelta on nähty myös urheiluautokonsepteja, kuten yli tuhannen hevosvoiman SC2, ja lisäksi yhtiön piti jo viime vuonna lanseerata täyssähköinen katumaasturi GX-1. Tästäkään ei ole sen koommin kuulunut mitään.Vaikka henkilöautotuotanto vaikuttaakin Karmalla takkuavan pahasti, voi yritys silti ilmeisen hyvin muihin sähköisiin voimalinjoihin keskittyvien liiketoimintojensa ansiosta. Karma Automotiven uutisoitiin myös vuonna 2024 aloittavan B-Onin sähköisten jakeluautojen kontrahtivalmistuksen tehtaallaan Kaliforniassa. Lisäksi Karmalla on verkkokauppa, jonka kautta se myy omalla brändillään lifestyle-tuotteita, kuten pienelektroniikkaa, vaatteita ja parfyymeja.Ehtiikö Karma sitten tämän kaiken keskellä ajatella Henrik Fiskerin luomusta 15 vuoden takaa, ja saada automaailman pisimpään odottaneen konseptin vielä joskus tuotantoon, onkin sitten toinen juttu. Nyt alkaisi varmasti olla korkea aika.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Karma Automotive, Motor Trend, Motor Biscuit, Car and Driver Kuvat: Karma Automotive, Fisker Automotive, VLF Automotive Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen