8.2.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Karma Revero – joko vihdoin tänä vuonna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hieman surullisenkuuluisan Fisker Karman raunioille syntyi automalli nimeltä Karma Revero. Kalifornialais-kiinalainen Karma Automotive on jo vuosia koittanut saada Reveroa oikeasti tuotantoon. Vielä ei ole onnistanut, mutta entä vuonna 2023? Fisker Karman historia on varsinkin autotuotantovolyymeihin nähden hurjan pitkä, mutta tiivistetty kertaus lienee paikallaan tähän alkuun. Fisker Karma on täynnä mystiikkaa, mutta suomalaisittainhan se on vielä aivan erityisen kiinnostava siitä nimenomaisesta syystä, että sitä valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaalla.Fisker Karman takana on tanskalaissyntyinen automuotoilija Henrik Fisker. Fisker Automotiven ensimmäinen tuote, nelipaikkainen Karma-sedan näytti vuonna 2011 aivan ufolta, ja niin se tekee edelleen. Erikoisen ulkokuoren alta löytyi sarjalataushybridivoimalinja, jonka voi jälkikäteen sanoa olleen aikamoinen edelläkävijä. Siinä pyöriä pyöritettiin sähkömoottorilla, kun taas Opel Insigniasta lainatun 2-litraisen bensiinimoottorin tehtävä oli jauhaa sähköä.Fisker Karma omasi erityisiä ratkaisuja myös sisätilojen muotoilun ja verhoilumateriaalien osalta.Hienoista ominaisuuksistaan huolimatta Fisker Karman tie oli lyhyt ja kivinen. Uudessakaupungissa ehdittiin valmistaa alle parissa vuodessa vaivaiset 2 000 autoa, kunnes valmistus jouduttiin muun muassa liian vähäisen kysynnän vuoksi lopettamaan. Välittömäksi syyksi muodostuivat akustojen toimitusten pysähtyminen A123 Systemsin mentyä konkurssiin.VLF Destino ei ehkä ollut maailman ekoin auto. Henrik Fisker järjesti loput Karman rungot ulos Uudestakaupungista toisen yrityksen kautta, jossa hän oli mukana. Tuloksena oli VLF Destino, ei vähempää kuin Fisker Karma GM:n 6,2-litraisella V8:lla. Fisker Automotive laittoi pillit pussiin vuonna 2014, ja Henrik Fisker jatkoi siitä toiseen omaa sukunimeään kantavaan autonvalmistajaan, Fisker Inc.:iin, jonka ensimmäinen tuote on sähkökatumaasturi Ocean.Karma Revero '18Ekoautona Karman elämä jatkui vastaperustetun Karma Automotiven siipien suojissa. Kiinalaisomisteinen, mutta vahvasti Yhdysvaltoihin tukeutunut valmistaja löysi autolle uuden tuotantopaikan Kalifornian Moreno Valley'stä, ja nimesi sen Karma Reveroksi. Vuoden 2016 Karma Revero ei eronnut oikeastaan millään mainittavalla tavalla vuoden 2011 Fisker Karmasta. Edelleenkään se ei saanut tuulta purjeisiinsa.Uusi alku: Revero GTMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStatus quo vuodesta 2021Lähemmäs vuosikymmen Fisker Karman esiinmarssin jälkeen Karma toteutti merkittävähköjä päivityksiä Reveroon. Faceliftin ohella siinä uusiksi meni koko voimalinja, johon lainattiin tällä kertaa BMW i8:ssa käytetty 1,5-litrainen kolmisylinterinen polttomoottori. Myös sähkömoottorit ja akusto (nyt 28 kWh) menivät uusiksi, samalla kun omamassaa vähennettiin lähes 200 kilolla.Huippumalli Revero GT:n voimalinja tuottaa 536 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa noin 130 ponin lisäystä vanhaan verrattuna. Huippuvääntö sen sijaan on tullut roimasti alaspäin, ollen silti kuitenkin varsin riittävät 745 newtonmetriä. Suorituskyky on parantunut niin, että nollasta sataan päästään Sport-ajotilassa 4,5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu samaan 201:een kilometriin tunnissa. Toimintamatka sähköllä kasvoi 130 kilometriin.Vuonna 2021 Revero GT sai seurakseen GS-6- ja GSe-6 -mallit. Ne perustuvat Reveroon, mutta ovat sitä tuntuvastikin edullisempia, ja nuoremmalle ostajakunnalle suunnattuja. GSe-6 tarkoittaa myös ensimmäistä täyssähköistä Karmaa. Siinä on jopa 105 kilowattitunnin akusto, ja virtaa riittää 500 kilometrin paremmalle puolelle.Revero GT:n diginäytöillä näkyvät tasokkaammat materiaalit sekä diginäyttöjen suomensukuinen käyttöjärjestelmä.Hämyinen tulevaisuusMaanosien laajuisen Karma-myyntiverkoston kehittämisen ja kaksi vuotta viimeisimpienkin päivitysten jälkeen Reveron ja GS-6 -mallien myynti ja tuotanto antavat edelleenkin odottaa itseään. Jos puolessatoista vuodessa valmistettiin 2 000 Fisker Karmaa, ei sen jälkeisten 11 vuoden aikana ole valmistettu kuin joitain satoja Karma Reveroita, nekin jo useita vuosia sitten.Karma Automotivelta on nähty myös urheiluautokonsepteja, kuten yli tuhannen hevosvoiman SC2, ja lisäksi yhtiön piti jo viime vuonna lanseerata täyssähköinen katumaasturi GX-1. Tästäkään ei ole sen koommin kuulunut mitään.Vaikka henkilöautotuotanto vaikuttaakin Karmalla takkuavan pahasti, voi yritys silti ilmeisen hyvin muihin sähköisiin voimalinjoihin keskittyvien liiketoimintojensa ansiosta. Karma Automotiven uutisoitiin myös vuonna 2024 aloittavan B-Onin sähköisten jakeluautojen kontrahtivalmistuksen tehtaallaan Kaliforniassa. Lisäksi Karmalla on verkkokauppa, jonka kautta se myy omalla brändillään lifestyle-tuotteita, kuten pienelektroniikkaa, vaatteita ja parfyymeja.Ehtiikö Karma sitten tämän kaiken keskellä ajatella Henrik Fiskerin luomusta 15 vuoden takaa, ja saada automaailman pisimpään odottaneen konseptin vielä joskus tuotantoon, onkin sitten toinen juttu. Nyt alkaisi varmasti olla korkea aika.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Karma Automotive, Motor Trend, Motor Biscuit, Car and Driver Kuvat: Karma Automotive, Fisker Automotive, VLF Automotive Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa