8.2.2023

Nimi muutettu: Karma Revero – joko vihdoin tänä vuonna?

Hieman surullisenkuuluisan Fisker Karman raunioille syntyi automalli nimeltä Karma Revero. Kalifornialais-kiinalainen Karma Automotive on jo vuosia koittanut saada Reveroa oikeasti tuotantoon. Vielä ei ole onnistanut, mutta entä vuonna 2023?

Fisker Karman historia on varsinkin autotuotantovolyymeihin nähden hurjan pitkä, mutta tiivistetty kertaus lienee paikallaan tähän alkuun. Fisker Karma on täynnä mystiikkaa, mutta suomalaisittainhan se on vielä aivan erityisen kiinnostava siitä nimenomaisesta syystä, että sitä valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaalla.

Fisker Karma side

Fisker Karman takana on tanskalaissyntyinen automuotoilija Henrik Fisker. Fisker Automotiven ensimmäinen tuote, nelipaikkainen Karma-sedan näytti vuonna 2011 aivan ufolta, ja niin se tekee edelleen. Erikoisen ulkokuoren alta löytyi sarjalataushybridivoimalinja, jonka voi jälkikäteen sanoa olleen aikamoinen edelläkävijä. Siinä pyöriä pyöritettiin sähkömoottorilla, kun taas Opel Insigniasta lainatun 2-litraisen bensiinimoottorin tehtävä oli jauhaa sähköä.

Fisker Karma interior
Fisker Karma omasi erityisiä ratkaisuja myös sisätilojen muotoilun ja verhoilumateriaalien osalta.

Hienoista ominaisuuksistaan huolimatta Fisker Karman tie oli lyhyt ja kivinen. Uudessakaupungissa ehdittiin valmistaa alle parissa vuodessa vaivaiset 2 000 autoa, kunnes valmistus jouduttiin muun muassa liian vähäisen kysynnän vuoksi lopettamaan.  Välittömäksi syyksi muodostuivat akustojen toimitusten pysähtyminen A123 Systemsin mentyä konkurssiin.

VLF Destino V8 Fisker Karma 10 vuotta
VLF Destino ei ehkä ollut maailman ekoin auto. 

Henrik Fisker järjesti loput Karman rungot ulos Uudestakaupungista toisen yrityksen kautta, jossa hän oli mukana. Tuloksena oli VLF Destino, ei vähempää kuin Fisker Karma GM:n 6,2-litraisella V8:lla. Fisker Automotive laittoi pillit pussiin vuonna 2014, ja Henrik Fisker jatkoi siitä toiseen omaa sukunimeään kantavaan autonvalmistajaan, Fisker Inc.:iin, jonka ensimmäinen tuote on sähkökatumaasturi Ocean.

Karma Revero Fisker Karma 10 vuotta
Karma Revero '18

Ekoautona Karman elämä jatkui vastaperustetun Karma Automotiven siipien suojissa. Kiinalaisomisteinen, mutta vahvasti Yhdysvaltoihin tukeutunut valmistaja löysi autolle uuden tuotantopaikan Kalifornian Moreno Valley'stä, ja nimesi sen Karma Reveroksi. Vuoden 2016 Karma Revero ei eronnut oikeastaan millään mainittavalla tavalla vuoden 2011 Fisker Karmasta. Edelleenkään se ei saanut tuulta purjeisiinsa.

Uusi alku: Revero GT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Status quo vuodesta 2021

Lähemmäs vuosikymmen Fisker Karman esiinmarssin jälkeen Karma toteutti merkittävähköjä päivityksiä Reveroon. Faceliftin ohella siinä uusiksi meni koko voimalinja, johon lainattiin tällä kertaa BMW i8:ssa käytetty 1,5-litrainen kolmisylinterinen polttomoottori. Myös sähkömoottorit ja akusto (nyt 28 kWh) menivät uusiksi, samalla kun omamassaa vähennettiin lähes 200 kilolla.

Huippumalli Revero GT:n voimalinja tuottaa 536 hevosvoimaa, mikä tarkoittaa noin 130 ponin lisäystä vanhaan verrattuna. Huippuvääntö sen sijaan on tullut roimasti alaspäin, ollen silti kuitenkin varsin riittävät 745 newtonmetriä. Suorituskyky on parantunut niin, että nollasta sataan päästään Sport-ajotilassa 4,5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu samaan 201:een kilometriin tunnissa. Toimintamatka sähköllä kasvoi 130 kilometriin.

Vuonna 2021 Revero GT sai seurakseen GS-6- ja GSe-6 -mallit. Ne perustuvat Reveroon, mutta ovat sitä tuntuvastikin edullisempia, ja nuoremmalle ostajakunnalle suunnattuja. GSe-6 tarkoittaa myös ensimmäistä täyssähköistä Karmaa. Siinä on jopa 105 kilowattitunnin akusto, ja virtaa riittää 500 kilometrin paremmalle puolelle.

Revero GT:n diginäytöillä näkyvät tasokkaammat materiaalit sekä diginäyttöjen suomensukuinen käyttöjärjestelmä.

Hämyinen tulevaisuus

Maanosien laajuisen Karma-myyntiverkoston kehittämisen ja kaksi vuotta viimeisimpienkin päivitysten jälkeen Reveron ja GS-6 -mallien myynti ja tuotanto antavat edelleenkin odottaa itseään. Jos puolessatoista vuodessa valmistettiin 2 000 Fisker Karmaa, ei sen jälkeisten 11 vuoden aikana ole valmistettu kuin joitain satoja Karma Reveroita, nekin jo useita vuosia sitten.

Karma Automotivelta on nähty myös urheiluautokonsepteja, kuten yli tuhannen hevosvoiman SC2, ja lisäksi yhtiön piti jo viime vuonna lanseerata täyssähköinen katumaasturi GX-1. Tästäkään ei ole sen koommin kuulunut mitään.

Vaikka henkilöautotuotanto vaikuttaakin Karmalla takkuavan pahasti, voi yritys silti ilmeisen hyvin muihin sähköisiin voimalinjoihin keskittyvien liiketoimintojensa ansiosta. Karma Automotiven uutisoitiin myös vuonna 2024 aloittavan B-Onin sähköisten jakeluautojen kontrahtivalmistuksen tehtaallaan Kaliforniassa. Lisäksi Karmalla on verkkokauppa, jonka kautta se myy omalla brändillään lifestyle-tuotteita, kuten pienelektroniikkaa, vaatteita ja parfyymeja.

Ehtiikö Karma sitten tämän kaiken keskellä ajatella Henrik Fiskerin luomusta 15 vuoden takaa, ja saada automaailman pisimpään odottaneen konseptin vielä joskus tuotantoon, onkin sitten toinen juttu. Nyt alkaisi varmasti olla korkea aika.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Karma Automotive, Motor Trend, Motor Biscuit, Car and Driver Kuvat: Karma Automotive, Fisker Automotive, VLF Automotive