6.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Laula mukana: Bye Bye Miss American VOLGA… Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Venäjällä ajateltiin, että pelkkä nimi tekee Volgan, tuloksena oli GAZ Volga Siber. Sitten huomattiin, ettei se ehkä ollutkaan niin hyvä idea. Volgan koko tarina kaikkine sukupolvineen, kaikkine putoamisineen ja kaikkine takaisin jaloilleen nousemisineen on vertaansa vailla. Itäautoista ehkä sitten kuitenkin se kaikkein nimekkäin, alkuperäinen GAZ-21 oli sekoitus idän tekniikkaa sekä valmistuskulttuuria ja toisaalta hyvinkin läntistä ulkokuorta.Juuri mainitussa mielessä Volga Siber oli jopa lähellä alkuperäisintä esikuvaansa. Sen ulkokuori, toisen polven Chrysler Sebring oli periamerikkalainen, mutta se valmistettiin Venäjällä sikäläisiin mieltymyksiin muokattuna. Joku siinä ei silti toiminut, syitä on varmasti monia.Huomatkaa muuten, että nyt kun kerran liikutaan kansainvälisillä vesillä, on Volga saanut coolin lisänimen Siber. Se myös translitteroidaan venäjäksi sikäläisen tavan mukaan niin kuin lausutaan eli "SAIBER".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGorki herääEntisinä aikoina Volgan tehdas sijaitsi Gorkin autoteollisuuskaupungissa, tovin matkan päässä Moskovasta itään. Vaikka kaupungin nimi oli ehtinyt välissä muuttua Nižni Novgorodiksi, sen autoteollisuusperinne sai jatkua, kun Volga Siberin tuotantolinja avattiin siellä vuonna 2008, presidentti Putinin myötävaikutuksella. Tehtaan tuote oli DaimlerChrysleriltä hankittu lisenssiversio Chrysler Sebringistä / Dodge Stratuksesta. Kalliilla investoitu tuotantolinja oli niin ikään kuin kopio Chryslerin omasta Michiganissa.Siperian perukoilla valmistetut autot kasattiin Yhdysvalloista ja Meksikosta tuoduista osista, lukuun ottamatta niitä muutamia osia, jotka olivat erilaisia Amerikan-serkkuun verrattuna.Valmistajan oma arvio Volga Siberin vuosituotantomäärästä oli sadan tuhannen luokkaa, ja siihen myös tehtaan kapasiteetti suunniteltiin.Säädetty Siperian teilleKuten jo edellisessä kappaleessa saatiin vihiä, ja niin kuin kuvista voidaan huomata, Volga Siber ei ollut täysin identtinen Chrysler Sebringin nimellä tuotettuihin malleihin nähden. Logonvaihdon lisäksi keulaan saatiin venäläisen maun mukaista kimaltavaa uuden maskin muodossa. Myös valaistuksessa oli eroja. Edessä ajovaloumpio oli hieman eri muotoinen ja valot olivat paremmat, Siperian teille kun ei kannata (ainakaan YouTuben perusteella) millä tahansa tuikuilla suunnata.Siperian teistä puheen ollen, myös alustasäädöt poikkesivat Sebringistä. Volga Siberin alusta sieti paremmin routavaurioita ja myös maavara oli jonkin verran korkeampi.Voimanlähteenä autossa oli suoraan Chrysleriltä lainattu 2-litrainen, 140-heppainen nelisylinterinen bensiinimottori. Isompi vaihtoehto oli puolestaan 173-hevosvoimainen 2,4-litrainen – se on muuten ilman mitään yhteyttä lähes täysin samankokoinen kuin GAZ-21:n alkuperäinen ZMZ-sarjalainen vuodelta 1956.Lässähti heti kättelyssäGAZ Volga Siber on jollain (kummallisella) tasolla jopa ihan toimivan kuuloinen konsepti. Jo hieman vanhentunutta tekniikkaa edustanut ja siten valmistajalleen hyvin edullinen ja turvallisen kokoinen sedan monilla mukavuusherkuilla olisi todella voinut purra tuon ajan itäeurooppalaiseen ostajakuntaan. Niin ei kuitenkaan millään muotoa käynyt. Jos valmistaja maalaili eteensä jotain 100 000 auton vuosilukuja, kerrottakoon, että noin kolmen ensimmäisen vuoden aikana tehtiin alle 10 000 Volga Siberia. Kolme ensimmäistä olivatkin samalla kolme viimeistä, sillä vuonna 2010 tämän maailman amerikkalaisimman venäläisauton tuotantolinjat suljettiin. Samaan aikaan loppui myös tuolloin 12 vuotta liukuhihnoilla olleen Volga Siberin ”edeltäjän” eli GAZ-3111:n valmistus. Sen jälkeen emme ole nähneet Volgan kunniakasta nimeä kantanutta automallia.Alle 10 000 kappaletta valmistettu Volga Siber ei ole yleinen näky venäläisessä katukuvassa. Sitä suurempi todennäköisyys on bongata vanhempia malliversioita, kuten tämä 2000-luvun taitteen GAZ-3110.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoweek, Motortrend Kuvat: GAZ, TASSMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi Nimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”