6.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Laula mukana: Bye Bye Miss American VOLGA… Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Venäjällä ajateltiin, että pelkkä nimi tekee Volgan, tuloksena oli GAZ Volga Siber. Sitten huomattiin, ettei se ehkä ollutkaan niin hyvä idea. Volgan koko tarina kaikkine sukupolvineen, kaikkine putoamisineen ja kaikkine takaisin jaloilleen nousemisineen on vertaansa vailla. Itäautoista ehkä sitten kuitenkin se kaikkein nimekkäin, alkuperäinen GAZ-21 oli sekoitus idän tekniikkaa sekä valmistuskulttuuria ja toisaalta hyvinkin läntistä ulkokuorta.Juuri mainitussa mielessä Volga Siber oli jopa lähellä alkuperäisintä esikuvaansa. Sen ulkokuori, toisen polven Chrysler Sebring oli periamerikkalainen, mutta se valmistettiin Venäjällä sikäläisiin mieltymyksiin muokattuna. Joku siinä ei silti toiminut, syitä on varmasti monia.Huomatkaa muuten, että nyt kun kerran liikutaan kansainvälisillä vesillä, on Volga saanut coolin lisänimen Siber. Se myös translitteroidaan venäjäksi sikäläisen tavan mukaan niin kuin lausutaan eli "SAIBER".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGorki herääEntisinä aikoina Volgan tehdas sijaitsi Gorkin autoteollisuuskaupungissa, tovin matkan päässä Moskovasta itään. Vaikka kaupungin nimi oli ehtinyt välissä muuttua Nižni Novgorodiksi, sen autoteollisuusperinne sai jatkua, kun Volga Siberin tuotantolinja avattiin siellä vuonna 2008, presidentti Putinin myötävaikutuksella. Tehtaan tuote oli DaimlerChrysleriltä hankittu lisenssiversio Chrysler Sebringistä / Dodge Stratuksesta. Kalliilla investoitu tuotantolinja oli niin ikään kuin kopio Chryslerin omasta Michiganissa.Siperian perukoilla valmistetut autot kasattiin Yhdysvalloista ja Meksikosta tuoduista osista, lukuun ottamatta niitä muutamia osia, jotka olivat erilaisia Amerikan-serkkuun verrattuna.Valmistajan oma arvio Volga Siberin vuosituotantomäärästä oli sadan tuhannen luokkaa, ja siihen myös tehtaan kapasiteetti suunniteltiin.Säädetty Siperian teilleKuten jo edellisessä kappaleessa saatiin vihiä, ja niin kuin kuvista voidaan huomata, Volga Siber ei ollut täysin identtinen Chrysler Sebringin nimellä tuotettuihin malleihin nähden. Logonvaihdon lisäksi keulaan saatiin venäläisen maun mukaista kimaltavaa uuden maskin muodossa. Myös valaistuksessa oli eroja. Edessä ajovaloumpio oli hieman eri muotoinen ja valot olivat paremmat, Siperian teille kun ei kannata (ainakaan YouTuben perusteella) millä tahansa tuikuilla suunnata.Siperian teistä puheen ollen, myös alustasäädöt poikkesivat Sebringistä. Volga Siberin alusta sieti paremmin routavaurioita ja myös maavara oli jonkin verran korkeampi.Voimanlähteenä autossa oli suoraan Chrysleriltä lainattu 2-litrainen, 140-heppainen nelisylinterinen bensiinimottori. Isompi vaihtoehto oli puolestaan 173-hevosvoimainen 2,4-litrainen – se on muuten ilman mitään yhteyttä lähes täysin samankokoinen kuin GAZ-21:n alkuperäinen ZMZ-sarjalainen vuodelta 1956.Lässähti heti kättelyssäGAZ Volga Siber on jollain (kummallisella) tasolla jopa ihan toimivan kuuloinen konsepti. Jo hieman vanhentunutta tekniikkaa edustanut ja siten valmistajalleen hyvin edullinen ja turvallisen kokoinen sedan monilla mukavuusherkuilla olisi todella voinut purra tuon ajan itäeurooppalaiseen ostajakuntaan. Niin ei kuitenkaan millään muotoa käynyt. Jos valmistaja maalaili eteensä jotain 100 000 auton vuosilukuja, kerrottakoon, että noin kolmen ensimmäisen vuoden aikana tehtiin alle 10 000 Volga Siberia. Kolme ensimmäistä olivatkin samalla kolme viimeistä, sillä vuonna 2010 tämän maailman amerikkalaisimman venäläisauton tuotantolinjat suljettiin. Samaan aikaan loppui myös tuolloin 12 vuotta liukuhihnoilla olleen Volga Siberin ”edeltäjän” eli GAZ-3111:n valmistus. Sen jälkeen emme ole nähneet Volgan kunniakasta nimeä kantanutta automallia.Alle 10 000 kappaletta valmistettu Volga Siber ei ole yleinen näky venäläisessä katukuvassa. Sitä suurempi todennäköisyys on bongata vanhempia malliversioita, kuten tämä 2000-luvun taitteen GAZ-3110.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoweek, Motortrend Kuvat: GAZ, TASSMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi Nimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle