6.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Laula mukana: Bye Bye Miss American VOLGA… Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Venäjällä ajateltiin, että pelkkä nimi tekee Volgan, tuloksena oli GAZ Volga Siber. Sitten huomattiin, ettei se ehkä ollutkaan niin hyvä idea. Volgan koko tarina kaikkine sukupolvineen, kaikkine putoamisineen ja kaikkine takaisin jaloilleen nousemisineen on vertaansa vailla. Itäautoista ehkä sitten kuitenkin se kaikkein nimekkäin, alkuperäinen GAZ-21 oli sekoitus idän tekniikkaa sekä valmistuskulttuuria ja toisaalta hyvinkin läntistä ulkokuorta. Juuri mainitussa mielessä Volga Siber oli jopa lähellä alkuperäisintä esikuvaansa. Sen ulkokuori, toisen polven Chrysler Sebring oli periamerikkalainen, mutta se valmistettiin Venäjällä sikäläisiin mieltymyksiin muokattuna. Joku siinä ei silti toiminut, syitä on varmasti monia. Huomatkaa muuten, että nyt kun kerran liikutaan kansainvälisillä vesillä, on Volga saanut coolin lisänimen Siber. Se myös translitteroidaan venäjäksi sikäläisen tavan mukaan niin kuin lausutaan eli "SAIBER". Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Gorki herää Entisinä aikoina Volgan tehdas sijaitsi Gorkin autoteollisuuskaupungissa, tovin matkan päässä Moskovasta itään. Vaikka kaupungin nimi oli ehtinyt välissä muuttua Nižni Novgorodiksi, sen autoteollisuusperinne sai jatkua, kun Volga Siberin tuotantolinja avattiin siellä vuonna 2008, presidentti Putinin myötävaikutuksella. Tehtaan tuote oli DaimlerChrysleriltä hankittu lisenssiversio Chrysler Sebringistä / Dodge Stratuksesta. Kalliilla investoitu tuotantolinja oli niin ikään kuin kopio Chryslerin omasta Michiganissa. Siperian perukoilla valmistetut autot kasattiin Yhdysvalloista ja Meksikosta tuoduista osista, lukuun ottamatta niitä muutamia osia, jotka olivat erilaisia Amerikan-serkkuun verrattuna. Valmistajan oma arvio Volga Siberin vuosituotantomäärästä oli sadan tuhannen luokkaa, ja siihen myös tehtaan kapasiteetti suunniteltiin. Säädetty Siperian teille Kuten jo edellisessä kappaleessa saatiin vihiä, ja niin kuin kuvista voidaan huomata, Volga Siber ei ollut täysin identtinen Chrysler Sebringin nimellä tuotettuihin malleihin nähden. Logonvaihdon lisäksi keulaan saatiin venäläisen maun mukaista kimaltavaa uuden maskin muodossa. Myös valaistuksessa oli eroja. Edessä ajovaloumpio oli hieman eri muotoinen ja valot olivat paremmat, Siperian teille kun ei kannata (ainakaan YouTuben perusteella) millä tahansa tuikuilla suunnata. Siperian teistä puheen ollen, myös alustasäädöt poikkesivat Sebringistä. Volga Siberin alusta sieti paremmin routavaurioita ja myös maavara oli jonkin verran korkeampi. Voimanlähteenä autossa oli suoraan Chrysleriltä lainattu 2-litrainen, 140-heppainen nelisylinterinen bensiinimottori. Isompi vaihtoehto oli puolestaan 173-hevosvoimainen 2,4-litrainen – se on muuten ilman mitään yhteyttä lähes täysin samankokoinen kuin GAZ-21:n alkuperäinen ZMZ-sarjalainen vuodelta 1956. Lässähti heti kättelyssä GAZ Volga Siber on jollain (kummallisella) tasolla jopa ihan toimivan kuuloinen konsepti. Jo hieman vanhentunutta tekniikkaa edustanut ja siten valmistajalleen hyvin edullinen ja turvallisen kokoinen sedan monilla mukavuusherkuilla olisi todella voinut purra tuon ajan itäeurooppalaiseen ostajakuntaan. Niin ei kuitenkaan millään muotoa käynyt. Jos valmistaja maalaili eteensä jotain 100 000 auton vuosilukuja, kerrottakoon, että noin kolmen ensimmäisen vuoden aikana tehtiin alle 10 000 Volga Siberia. Kolme ensimmäistä olivatkin samalla kolme viimeistä, sillä vuonna 2010 tämän maailman amerikkalaisimman venäläisauton tuotantolinjat suljettiin. Samaan aikaan loppui myös tuolloin 12 vuotta liukuhihnoilla olleen Volga Siberin ”edeltäjän” eli GAZ-3111:n valmistus. Sen jälkeen emme ole nähneet Volgan kunniakasta nimeä kantanutta automallia. Alle 10 000 kappaletta valmistettu Volga Siber ei ole yleinen näky venäläisessä katukuvassa. Sitä suurempi todennäköisyys on bongata vanhempia malliversioita, kuten tämä 2000-luvun taitteen GAZ-3110. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoweek, Motortrend Kuvat: GAZ, TASS Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi Nimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: 355 by Evoluto on 1990-luvun Ferrari F355 tuotuna 2020-luvun standardeille – tuloksena on upea superauto 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan