15.6.2018 Ajoneuvot Nissan harkitsee ePoweria Eurooppaan: erikoinen hybridi kannattaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin ePower-sarjahybridi on erikoinen, mutta Japanin myyntiluvut kertovat voimalinjan kannattavan. Seuraavana askeleena on tutkia, soveltuisiko voimalinja myös eurooppalaiseen ajotapaan. Nissan esitteli erikoisen ePower-hybridivoimalinjansa Notessa Japanin markkinoille vuonna 2016. Sarjahybridissä auton liikuttamisesta vastaa sähkömoottori, mutta sen tarvitsema sähkö tulee välivarastona toimivalta akulta, joka puolestaan saa sähkön 1,4-litraisen polttomoottorigeneraattorin tuottamana. Nissanin ratkaisu eroaa kuitenkin esimerkiksi BMW i3:n Range extender -versioista siinä, että ePoweria ei voi ladata ulkopuolelta esimerkiksi latausasemaa käyttäen. Sähköinen voimalinja saa käyttövoimansa vain ja ainoastaan tankattavasta bensiinistä.Hiukan absurdilta kuulostava voimalinjaratkaisu on kuitenkin ollut Nissanille kannattava ja suosiota onkin kuvailtu suorastaan "yllättäväksi". Japanin suosituimmaksi autoksi viime vuonna noussut Note varustettiin peräti seitsemän kertaa kymmenestä ePower-voimalinjalla. Nyt Nissan harkitseekin ePowerin tuomista Yhdysvaltain ja Euroopan markkina-alueille tukemaan sen sähköistymistä täyssähköisen Leafin ohella.– Voimme tehdä 48 voltin kevythybridin tai voimme tehdä ladattavan hybridin, mutta mielenkiintoisinta tällä hetkellä on ePowerilla saavuttamamme menestys, linjasi Euroopan Nissanin tuotesuunnittelusta vastaava Ponz Pandikuthira. – EPower tuottaa Japanissa enemmän rahaa kuin Note tuotti ennen ePoweria. Se on mittakaavaseikka. Siksi tähän teknologiaan täytyy investoida, että voimme tuoda sen Japanin ulkopuolelle.Yhtiö testaa ePoweria parhaillaan Eurooppaa varten Britannian tuotekehityskeskuksessaan, mutta tekniikka soveltuu sellaisenaan huonosti eurooppalaisille ajotavoille. Suuremmat keskinopeudet ovat ongelma järjestelmän tehokkuudelle nykymuodossaan ja haasteeksi muodostuu moottorin kyky ladata akkua. – Japanilainen ajotyyli palkitsee ePowerin. Se on äärimmäisen bensapihi kaupunkialueilla, sillä silloin 1,4-litrainen bensiinimoottori toimii taloudellisimmillaan, Pandikuthira kiteytti.Vaikeuksista huolimatta tekniikan arvioidaan olevan 10-15% taloudellisempia kuin dieseleiden uudella WLTP-kulutussyklillä mitattuna. Erikoinen hybridiratkaisu on kuitenkin herkempi hinnoittelulle ja esimerkiksi valtioiden hybridejä koskeville verohelpotuksille. Nissanille ePower on edullisempi kuin esimerkiksi Toyotan hybriditekniikka, sillä ePowerissa polttomoottoria ei yhdistetä fyysisesti voimalinjaan. Toisaalta uhkana ovat vieläkin edullisemmat kevythybridit.– EPower on selvästi edullisempi toteuttaa kuin ladattava hybridi, sillä siinä ei ole ylimääräisiä kuluja eikä 400 kilogramman akustoa. Se on hieno siirtymävaiheen tekniikka ja me olemme sen kärjessä, Pandikuthira kommentoi.Noten jälkeen ePoweria on nähty jo isommassa Serena-tila-autossa ja analytiikkayhtiö LMC Automotive arvioi, että seuraavaksi ePower löytäisi tiensä Nissan Jukeen. Yhtiö tutkii myös 2,4-litraiseen moottoriin perustuvaa suurempaa ePower-laitteistoa Altima-sedanissa. Japanilaisvalmistaja arvioi, että ePoweria nähdään Yhdysvalloissa todennäköisesti vaihtoehtona malliston yläpään malleissa sekä osana Infinitin sähköistymistä 2021.Lähde: Automotive News Kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle