9.9.2018 Ajoneuvot Oikea Lego-auto ja vieläpä Bugatti Chironista: huipputehot 5,3 hv! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nuoret Lego-insinöörit huomio! Ajan ja kärsivällisyyden avulla Legoista voi rakentaa itselleen vaikka parin miljoonan euron hyperauton. Aikaisemmin Bugatti ja Lego ryhtyivät askartelupuuhiin luodakseen tansklaispalikoista kootun upean 1:8 Bugatti Chironin. Mutta pienoismalli on aina hiukan eri asia kuin aito. Voisiko Legoista koota täysikokoisen Chironin?Kysymyksen esittäminenkin toki paljastaa, että joillain on aivan liikaa aikaa, mutta nyt Lego Technicit on valjastettu ihan oikean auton liikuttamiseksi. Noin 1 500 kiloa painava Lego-auto saa nimittäin menohalunsa 2 304 Lego Power Function -sähkömoottorilta, joten liikkumiseen on käytössä 5,3 hevosvoimaa ja noin 92 newtonmetriä vääntöä.Suoritusarvojen turvin Lego-Chiron voi kiihdyttää yli 20 kilometriin tunnissa ja kyyditä kahta matkustajaa. Siis pääpiirteittäin samat suoritusarvot kuin 420 km/h yltävällä esikuvalla. Ehkä hämmästyttävin ominaisuus Lego-Bugattissa on kuitenkin se, että kaikki on saavutettu yli 1 000 0000 Lego Technic -palasella, joita ei ole liimattu yhteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEikä tässä vielä kaikkiLegoinen Bugatti Chiron ei tyydy vain pieneen liikuskeluun. Autossa on esikuvansa tavoin liikkuva takaspoileri, etu- ja takavalot, irroitettava ohjauspyörä ja jarrupoljin. Rakentamiseen meni yli 13 000 tuntia työaikaa, josta suurin vastuu kuului Tsekissä sijaitsevalle Legon Kladnon tehtaan insinööreille. Sama työporukka on vastussa esimerkiksi Legolandin ja virallisten Lego-kauppojen upeista rakenteluista.– Aidonkokoinen malli on ensimmäinen laatuaan niin monin tavoin, ja sen avulla halusimme koetella mielikuvituksemme rajoja, kommentoi Lego Groupin tuote- ja markkinointijohtaja Lena Dixen.Täytyyhän maailman rivakimpiin kuuluvan tuotantoauton sukulaisen suorituskyky mitata jotenkin. Legoiselle kuljettajanistuimelle istahti Bugattin virallinen testikuljettaja (ja 24 tunnin kestävyysajojen moninkertainen voittaja) Andy Wallace ja paikaksi valikoitui Volkswagen-ryhmän oma testialue Saksan Ehra Lessienissä.– Kun ensin näin Lego Chironin, olin heti vaikuttunut mallin tarkkuudesta ja yksityiskohtiin käytetystä ajasta. Itseasiassa, noin 20 metrin päästä ei ole heti selvää, että katsot Lego-autoa, Wallace kommentoi. Legon mukaan Chiron-malli oli ensimmäinen lajiaan muun muassa seuraavin tavoin:ensimmäinen toimiva, itse liikkuva, aidon kokoinen LEGO Technic auto ensimmäinen näin monimutkainen LEGO Technic malli, jota ei ole liimattu ensimmäinen suuri malli, jonka tehonlähteenä on LEGO Technic Power Functions -moottoreita ensimmäinen suurikokoinen liikkuva malli, jossa on käytetty LEGO Technic palikoita ja elementtejä ensimmäinen kerta, kun luodaan uudentyyppisiä läpikuultavia LEGO Technic palikoita ensimmäinen kerta, kun luodaan kantavia osia, jotka on rakennettu pelkästään LEGO Technic palikoista ja elementeistä ...käyttämällä 58 erilaista mittatilaustyönä tehtyä Technic elementtiä.Lego-mallin teknisestä opaskirjasesta löytyy tosin vielä mielenkiintoisempia yksityiskohtia. Esimerkiksi turvavyöt ovat oikeasta autosta ja ne on kiinnitetty auton teräksiseen putkirunkoon, joka tarjoaa Technic-paloille vakaan alustan. Pisimmät "legopätkät" ovat takapuskurin ja perän kannen 1,5-metriset osuudet ilman erillistä tukea. Takaspoilerin liikuttamista varten käytetään sähkömoottoreiden ja 2,8 barin pneumatiikan yhdistelmää.Ohjaamosta löytyy toimiva vaihtovalo, mutta vaihteeton Lego Chiron ei moista tarvitse. Jarruista puolestaan huolehtii karting-auton hydraulijärjestlmä ja ohjaustehostin on lainattu mönkijästä. Jousituksesta on luovuttu käytettävissä olevan tilan takia.– Lego Chironin ajaminen oli upea kokemus, josta nautin täysivaltaisesti. Vuosia sitten en olisi koskaan osannut kuvitella, että jonain päivänä ajan oikeaa Lego-autoa, Wallace riemuitsi. Lähteet: Bugatti, Lego Kuvat: Lego Lue myös: Kun Chiron on vähän tavis: 5 miljoonan Bugatti Divo 420 km/h, 420 euroa: Bugatti Chiron ilahduttaa nyt Legona Bugatti Chiron – pelkkä käsiraha 200 000 euroa Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous