9.3.2016 Liikenne Onko naapurisi auto omaasi luotettavampi? Dekran katsastustilasto paljastaa totuuden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dekran vikalista paljastaa armotta vikaherkät autot. Mikä on oman automallisi sijoitus vikalistalla? Autonostajan ystävä on kattava katsastusraportti, joka paljastaa armotta, mitkä ovat vähävikaisia automalleja, mitkä murheenkryynejä.Yksi arvostetuimmista on Saksan toiseksi suurimman katsastusketju Dekran katsastusraportti. Sen erityisansio on kattavuuden lisäksi se, että raportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut vikaraportit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy15 miljoonaa katsastustaDekra-raportti 2016 perustuu 15 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa vuosina 2014 ja 2015. Mukana ovat automallit, joista on vähintään tuhannen katsastuksen tiedot eri ajomääräryhmissä.Auton iän sijasta tulokset on esitetty kolmessa eri ajokilometriryhmässä, alle 50 000,50 001–100 000 ja 100 001–150 000 km. Ajokilometrimäärä auton iän sijasta lisää selvityksen luotettavuutta ja auttaa suhteuttamaan vikamäärän ajomäärään. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan tyypillisesti eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.Paljon kilometrejä nielleitä autoja ajavien tai niitä mielivien iloksi Dekran verkkosivuilla on valtavasti vikatietoja myös vanhoista automalleista. Sivuilta löytyy yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka.Audi A6 kärjessäVuonna 2011 esitelty Audi A6 -mallisto nousi koko tilaston parhaaksi. Audi A6 ohitti kahden edellisen raportin ykkösen eli Mercedes-Benz E-sarjan (W212). Audi Q5 sijoittui kolmanneksi.Audi A6 osoittautui koko testin parhaaksi.Koko tilaston parhaat on keskiarvo kolmen eri ajomääräryhmän arvosanoista.Koko tilaston vähävikaisimmat mallit alle 50 000 ajokilometrin ryhmässä ovat mersuja: B-sarja, ML, CLS ja SLK.Kun otetaan huomioon kaikki ajomääräryhmät, Audi nousi kärkeen. Mercedes-Benz on parantanut laatua uusimmissa malleissa, mutta 2000-luvun alun mallien laadussa on ollut puutteita. Esimerkiksi vuonna 2009 esitelty Mercedes-Benz E-sarja (W212) on merkittävästi laadukkaampi kuin vuonna 2002 esitelty edeltäjä (W211).Mersun aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava iso ML-katumaasturi on parantunut huikeasti: Aikaisemmat ML-mallit (etenkin W163) olivat vikatilastojen surkeimpia, mutta uusi, vuonna 2011 esitelty ML (W166) on noussut vähävikaisimpien joukkoon. Sen viattomuusindeksi, 98,5 on koko tilaston paras yhdessä Mercedes-Benzin B-sarjan kanssa.Yaris, A1 ja Swift pienten kärkiToyota Yaris pärjäsi hienosti.Toyota Yaris, Audi A1 ja Suzuki Swift ovat pikkuautojen parhaat. Eniten ajettujen ryhmässä Mazda 2, Volkswagen Polo ja Ford Fiesta nousevat kärkeen.Honda Civic, BMW 1-sarja ja Toyota Prius nappasivat eri ajomääräryhmien kärkisijat pienemmässä keskiluokassa.Volvo S60/V60 voitti kaksi ajomääräryhmää ja BMW kolmossarja yhden kärkitilan isommassa keskiluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremium-merkit porskuttavatPremium-merkkien uudemmat mallit hallitsevat isojen autojen kärkisijoja ja vanhemmat mallit häntäpään sijoja.Yhdysvalloissa valmistettavan Mercedes-Benz ML:n laatu on kohentunut merkittävästi. Nykyisin auto tunnetaan Mercedes-Benz GLE:nä.Katumaasturien ryhmässä Mercedes-Benz ML (W166) nappasi kärkitilan kahdessa ajomääräryhmässä ja Audi Q5 otti kärkitilan yli 100 000 ajettujen ryhmässä.Volkswagen Sharan yllätysmenestyjäTila-autoissa Mercedes-Benz B-sarja oli kärjessä kahdessa ajomääräryhmässä. Yli 100 000 kilometriä ajettujen joukossa yllätysvoittajaksi nousi vuonna 2010 esitelty Volkswagen Sharan.Volkswagen Sharanin laatu koheni vuonna 2010 esitellyssä nykysukupolvessa.Mallimuutoksen yhteydessä Volkswagen Sharanin laatu koheni huikeasti. Ensimmäisen sukupolven Sharan oli yhteistyötä Fordin kanssa, mallinimet Ford Galaxy, Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra. Portugalissa valmistettujen autojen laatu oli kehno. Kun valmistajat eriyttivät tuotannon, laatu koheni.Korkeiden tila-autojen ja pienten pakettiautojen ryhmässä kärkeen nousivat Volkswagen Amarok sekä Opel Combon ja Peugeot Partnerin uudemmat mallit.Jaossa top ja flop-sijoituksiaJaossa on sijoituksia kahdeksassa kokoluokassa, kussakin yhdeksän sijoitusta eli kolme sijoitusta kolmessa eri ajomääräryhmässä, yhteensä 72 top 3- ja flop 3 -sijoitusta. Pakettiautojen ryhmä ei ole mukana tässä laskennassa.Kolme kärjessä -sijoitukset jakautuivat seuraavasti:Audi nousi niukasti ykköseksi ohi mersun: Audi nappasi 16 kolmen kärjessä sijoitusta, toisena Mercedes-Benz (15) ja kolmantena BMW (7), seuraavina Volkswagen (6), Ford, Toyota ja Volvo (4), Opel (3), Citroën, Hyundai, Mazda ja Suzuki (2), Fiat, Honda, Peugeot, Porsche ja Renault (1).Kolmen viimeisen sijan joukossa ovat useimmin Mercedes-Benz (12 kertaa), seuraavina Opel (10), BMW (7), Citroën, Fiat, Ford, Kia ja Nissan (5), Hyundai ja Renault (4), Peugeot (3), Chevrolet (2), Audi, Lancia, Mazda, Seat ja Volkswagen (1).Ja jos joku kummastelee, miksei Škoda merkkinä ole esillä edellä luetelluissa Dekran-tiedoissa, on selityksenä se, ettei merkki sijoittunut vikatilastoissa aivan kärkeen, muttei myöskään hännille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMersu petrannutMersu 2010-luvulla mersujen laatu on kohentunut 2000-luvun alkupuolen tilanteesta, jolloin runsas uutuustulva johti lastentauteihin.Opelin nykymallit ovat laadukkaita ja vähävikaisia, mutta 2000-luvun alkupuolen Vectra-, Tigra- ja Agila -malleissa on runsaasti vikoja.Uuden sukupolven Ford Fiesta ja C-Max / Grand C-Max ovat luotettavia, mutta vanhemman sukupolven Ford Mondeo ja Tourneo/ Transit Connect ovat vikaherkkiä. Korealaisten ja ranskalaiset uudet mallit kärkikahinoissa – japanilaisten laatuylivoima on hiipumassa Aiemmissa tilastoissa korealaiset ja ranskalaiset eivät ole kärkitiloilla juhlineet, mutta nyt on parannusta näkyvissä. Korealaisista Hyundai i30 ja ix20 nousivat luokkansa kärkikolmikkoon alle 50 000 kilometrin ajomääräryhmässä. Ranskalaisista luokkansa kärkikolmikkoon nousivat Citroën C4 50 001–100 000 km ryhmässä sekä Renault Scénic, Peugeot Partner ja Citroën Berlingo 100 001–150 000 kilometrin ajomääräryhmässä. Pakettiautoissa Renault Master oli paras kahdessa ajomääräryhmässä ja Peugeot Boxer kolmas eniten ajettujen ryhmässä. Myös italialainen Fiat Doblò nappasi luokassaan kolmostilan 50 001–100 000 kilometrin ajomääräryhmässä. Uutuudet päihittävät edeltäjänsä Myös korealaisiin, ranskalaisiin ja italialaisiin merkkeihin pätee se, että uudemmat mallisukupolvet ovat edellisiä parempia. Japanilaisen laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten ja korealaisten parantaessa laatuaan. Toyota ylti vain neljästi luokkansa kolmen kärkeen, Mazda ja Suzuki kahdesti ja Honda kerran. Huikeita eroja sukupolvien välillä Saman automallin eri mallisukupolvet voivat löytyä tilastosta joko kolmen parhaan tai kolmen huonoimman joukossa jopa samassa ajomääräryhmässä! Näissä tapauksissa uusi malli on selvästi edeltäjäänsä laadukkaampi. Lisäksi jotkut mallit ovat ikääntyessään alttiita vähäisen käytön aiheuttamille vioille, esimerkiksi takapyörien levyjarrut voivat jumittaa. Kokoluokassaan kolmen kärkeen ja kolmen häntäpäähän sijoittuneita malleja ovat Mercedes-Benz C-sarja, E-sarja ja CLS, BMW 5-sarja ja Z4, Opel Combo ja Meriva, Renault Scénic sekä Fiat Doblò – kaikissa uuden mallisukupolven ollessa entistä parempi. Selvitys painottuu saksalaisiin merkkeihin ja malleihin, joista suuren autokannan myötä on tilastoon saatu muita laajempi mallikirjo. Kuitenkin kolme kärjessä ja kolme hännillä -sijoitusten yhteen laskeminen merkeittäin antaa selkeän kuvan laatueroista eri merkkien välillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulokset perustuvat merkittäviin teknisiin vikoihin. Arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin. Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin. Merkittäviä vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauslaiteiteista, sähkölaitteista sekä päästöistä (pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta arvosteluun. DMI-vikaindeksi (Dekra Mängel Index) lasketaan vähentämällä merkittävien, ison vikojen prosentit ilman vikoja -prosenttiluvusta. Mitä isompi arvo, lähempänä 100:aa, sitä parempi. Luku on oikeastaan ”viattomuusindeksi”. Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta. Tuloslistassa on kahdeksan kokoluokkaa pikkuautoista katumaastureihin, lisäksi pakettiautot. Auton iän sijasta tulokset on esitetty kolmessa eri ajokilometriryhmässä, alle 50 000, 50 001–100 000 ja 100 001–150 000 km. Ajomäärät vaihtelevat kokoluokittain. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten. Matkan tyssää yleisimmin sähkövika. Kilometrien karttuessa hoito ja huolto vaikuttavat auton kuntoon. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon - mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista Saksan ADAC-tiepalveluraportin mukaan. Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa. Dekran verkkosivuilla on valtavasti vikatietoja myös todella vanhoista automalleista, joiden valmistus on lopetettu jo vuosia sitten. Verkkosivuilta löytyy vanhempien, yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka. Osion mallikirjo yltää aina Audi 100:sta Toyota Starletiin asti. Automallikohtaiset vikatiedot saksaksi: Neue Online Casinos: Beste & Neuste Casinos in Deutschland 2024 englanniksi: https://used-car-report.com/ Katsastustilaston kolme parasta (kaikki ajomääräryhmät*) Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI** 1.Audi A6201194,42.Mercedes-Benz E-sarja2009933.Audi Q5200889*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 001–100 000 km ja 100 001–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. Uusimpia malleja puuttuu, koska niistä ei vielä tilastoa kaikissa ajokilometriryhmissä.**Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Katsastustilaston vähävikaisimmat (ajomäärä enintään 50 000 km) Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 1.Mercedes-Benz B-sarja201198,51.Mercedes-Benz ML201198,52.Mercedes-Benz CLS201098,32.Mercedes-Benz SLK201198,3*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokoluokkien parhaat* Luokka Mallien määrä luokassa Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI** Pikkuautot53Toyota Yaris201192,7Pienempi keskiluokka40Honda Civic201194,8Isompi keskiluokka26Volvo S60 / V60201096,6Isot autot ja edustusluokka11Mercedes-Benz CLS201098,3Katumaasturit ja maasturit37Mercedes-Benz ML201198,5Urheiluautot ja avoautot16Mercedes-Benz SLK201198,3Tila-autot35Mercedes-Benz B-sarja201198,5Korkeat tila-autot/ pienet pakettiautot22Opel Combo201184,8Pakettiautot16Renault Master201080,4*Tilaston parhaat mallit kokoluokittain (ajokilometriryhmä 0–50 000 km)**Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).Kolme parasta ja huonointa automallia kokoluokittain eri ajokilometriryhmissä Pikkuautot Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 0– 50 000 km 1.Toyota Yaris201192,72.Audi A1201092,43.Suzuki Swift201090,0………Keskiarvo79,1…...50.Citroën C3 / Pluriel200360,250.Hyundai Atos200460,252.Seat Ibiza / Cordoba200259,953.Citroën C2200255,3 50 001– 100 000 km 1.Audi A1201087,22.Toyota iQ200883,53.Suzuki Swift201078,4……Keskiarvo53,1…49.Citroën C2200334,350.Hyundai Atos200433,850.Lancia Ypsilon200333,852.Kia Picanto200432,5 100 001– 150 000 km 1.Mazda 2200757,62.Volkswagen Polo200957,33.Ford Fiesta200854,1……Keskiarvo28,3…34.Nissan Micra200315,435.Kia Picanto200415,236.Chevrolet Kalos / Aveo200210,7*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Pienempi keskiluokka Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 0– 50 000 km 1.Honda Civic201194,82.Hyundai i30201194,43.BMW 1-sarja201194,1……Keskiarvo85,1…38.Renault Mégane200264,739.Peugeot 307200164,140.Nissan Almera200062,8 50 001– 100 000 km 1.BMW 1-sarja201186,92.Mazda 3200982,33.Citroën C4 / DS4201082,1……Keskiarvo66,8…39.Renault Mégane200242,340.Peugeot 307200141,341.Nissan Almera200040,8 100 001– 150 000 km 1.Toyota Prius200370,12.Ford Focus2010693.Opel Astra200967,6……Keskiarvo46,5…32.New Beetle199721,433.Peugeot 30720012134.Nissan Almera200019,9*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Isompi keskiluokka Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 0– 50 000 km 1.Volvo S60 / V60201096,62.Mercedes-Benz C-sarja200795,13.Audi A4200894,2……Keskiarvo89,7…22.Mercedes-Benz C-sarja200073,123.Opel Vectra200268,324.Ford Mondeo200065,2 50 001– 100 000 km 1.Volvo S60/V60201091,52.Audi A4200888,12.Audi A5200788,1…Keskiarvo73,9…28.Mercedes-Benz C-sarja200052,129.Citroën C5200149,430.Opel Vectra200248,4 100 001– 150 000 km 1.BMW 3-sarja201180,32.Audi A5200779,83.Audi A4200879,4…Keskiarvo53,6…27.Opel Vectra200230,828.Citroën C5200128,829.Ford Mondeo200028,3*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Isot autot ja edustusluokka Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 0– 50 000 km 1.Mercedes-Benz CLS201098,32.Mercedes-Benz E-sarja200997,63.Audi A6201197,5……Keskiarvo93,9…9.Audi A6200489,310.BMW 5-sarja200382,311.Mercedes-Benz E-sarja200277,3 50 001– 100 000 km 1.Mercedes-Benz CLS201095,72.Audi A6201194,93.Audi A7201093,7……Keskiarvo81,8…12.BMW 5-sarja200372,213.Mercedes-Benz CLS200471,614.Mercedes-Benz E-sarja200261,5 100 001– 150 000 km 1.Audi A6201190,92.Mercedes-Benz E-sarja200987,73.BMW 5-sarja200981,3……Keskiarvo63,8…12.Mercedes-Benz CLS200452,713.BMW 7-sarja200148,514.Mercedes-Benz E-sarja200245,9*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Katumaasturit ja maasturit Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 0– 50 000 km 1.Mercedes-Benz ML201198,52.Mercedes-Benz GLK200896,83.Volvo XC60200895,9……Keskiarvo88,2…35.Fiat Sedici200677,736.Kia Sportage20047737.BMW X3200475,1 50 001– 100 000 km 1.Mercedes-Benz ML201194,62.Audi Q5200890,83.Audi Q3201190,5……Keskiarvo74,5…49.Hyundai Tucson20055250.Kia Sorento200249,351.Nissan X-Trail200147,1 100 001– 150 000 km 1.Audi Q5200882,12.Volvo XC602008823.Mercedes-Benz GLK200880……Keskiarvo54,7…30.Hyundai Tucson200531,331.Chevrolet Captiva200626,532.Kia Sorento200224,5*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Urheiluautot ja avoautot Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 0– 50 000 km 1.Mercedes-Benz SLK201198,32.BMW Z4200995,63.BMW 6-sarja201193,5……Keskiarvo88,1…14.Mercedes-Benz CLK200283,215.BMW Z4200276,916.Opel Tigra200470,3 50 001– 100 000 km 1.BMW Z4200988,32.Audi TT200681,53.Porsche 911200479,1……Keskiarvo68,7…13.Mercedes-Benz CLC / Sportcoupé20006214.BMW Z4200258,215.Opel Tigra200449,9 100 001– 150 000 km 1.Audi TT200668,62.Volkswagen Scirocco200863,63.Volkswagen Eos200657,4……Keskiarvo44,4…8.BMW Z4200235,99.Mercedes-Benz CLC / Sportcoupé200033,610.Opel Tigra200428,8*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Tila-autot Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 0– 50 000 km 1.Mercedes-Benz B-sarja201098,52.Ford C-Max / Grand C-Max201091,23.Hyundai ix20201090,3……Keskiarvo84,6…33.Citroën Xsara Picasso199966,833.Opel Agila200064,635.Renault Scénic200361,4 50 001– 100 000 km 1.Mercedes-Benz B-sarja201095,72.Opel Meriva201081,53.Ford C-Max / Grand C-Max201080,8……Keskiarvo64,1…39.Renault Modus200444,940.Fiat Idea200344,141.Opel Agila200038 100 001– 150 000 km 1.Volkswagen Sharan201072,52.Renault Scénic200966,53.Toyota Corolla Verso200457……Keskiarvo42,2…25.Opel Meriva200323,926.Mazda Premacy199922,227.Opel Agila200019,2*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Korkeat tila-autot / pienet pakettiautot Sija Malli Esitelty Viattomuus- indeksi DMI* 0– 50 000 km 1.Opel Combo201184,82.Mercedes-Benz Vito / Viano200384,12.Volkswagen Amarok201082,4……Keskiarvo76,9…20.Opel Combo200167,221.Ford Tourneo / Transit Connect200462,322.Fiat Doblò200153,3 50 001– 100 000 km 1.Volkswagen Amarok201070,52.Mercedes-Benz Vito / Viano2003653.Fiat Doblò201061……Keskiarvo55,2…19.Ford Tourneo / Transit Connect200433,820.Mercedes-Benz Vaneo200130,321.Fiat Doblò200129,5 100 001– 150 000 km 1.Peugeot Partner200850,22.Citroën Berlingo200847,83.Mercedes-Benz Vito / Viano200343,4……Keskiarvo35,8…13.Fiat Doblò200112,714.Mercedes-Benz Vaneo200112,115.Ford Tourneo / Transit Connect200411,9*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%). Pakettiautot Sija Malli Esitelty Raportissa ei ole yksityiskohtaista tulostaulukkoa, joten pisteitä ja huonoimpien sijoitusta ei voitu laskea. 0 – 50 000 km 1.Renault Master20102.Mercedes-Benz Sprinter20063.Opel Movano2010 50 001– 100 000 km 1.Renault Master20102.Mercedes-Benz Sprinter20063.Opel Movano2010 100 001– 150 000 km 1.Volkswagen Crafter20062.Mercedes-Benz Sprinter20063.Peugeot Boxer2006*Viattomuusindeksi DMI, prosenttia: Lasketaan kaavasta ilman vikoja (%), josta vähennetään merkittävät viat (%).Lähde:Dekra-Report 2016 (Dekra-käytettyjen autojen opas, ilmestynyt Saksassa 26.2.2016).Aineisto: 15 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa vuosina 2014 ja 2015.Dekra on Saksan toiseksi suurin katsastusyritys , markkinaosuus 34 prosenttia www.dekra.de/Mallikohtaiset vikatiedot: saksan, englannin, ranskan, italian, ruotsin tai puolan kielellä löytyvät osoitteesta: www.gebrauchtwagenreport.com/Verkkosivulla on myös laaempi malli- ja vuosimallilista: myös yli 15 vuotta vanhojen autojen vikatietoja 200 000 ajokilometriin asti.Saksaksi lisätietoa: Auto, Motor und Sport Spezial: Gebrauchtwagen 2016Ilmestynyt 26.2.2016, 168 sivua, hinta Saksassa 4,90 euroa. Saatavilla myös Suomessa suurimmissa kirjakaupoissa ja lehtipisteissä.Teksti ja taulukot: Timo Turkula, kuvat: valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle