17.5.2017 Ajoneuvot Onnea 60-vuotias Seat 600 – tässä on 1500 entisöintitunnin tulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat juhlii ja juhlakalu on 60 vuotta sitten esitelty Seat 600. Merkkitapauksen kunniaksi autovalmistaja entisöi kohtuullisessa kunnossa säilyneen autoyksilön näyttelykuntoon. Urakassa ei tunteja säästelty. Seat kertoo, että juhlakalun saattaminen esittelykuntoon kesti 1 500 tuntia. Hankkeeseen osallistui peräti 30 työntekijää. Oheisella videolla esitellään mittavan urakan parhaita paloja. Seat kertoo, että 600-malli on auto, joka laittoi Espanjan pyörille. Tästä innostuneena autovalmistaja entisöi 600-mallin nostalgiaa henkivän avoauton, joka tuotiin ensimmäistä kertaa nähtäville Automobile Barcelona -autonäyttelyyn.Valmistajansa mukaan 600-mallista tuli heti lanseerausvuodestaan 1957 lähtien suorastaan sosiaalinen ilmiö ja espanjalaiset pääsivät vihdoin autoilun makuun. Tällöin myös monen keskiluokkaisen perheen unelmasta, oman auton hankkimisesta 70 000 pesetalla, tuli totta.Seat 600:n kerrotaan olleen niin suuri menestys, että jo vuonna 1958 sen tuotanto kuusinkertaistui. Mallia valmistettiin aina vuoteen 1973 saakka ja sitä myytiin kaiken kaikkiaan melkein 800 000 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaraston varjoista uuteen loistoonEntisöintihankkeen tähti oli ehtinyt kulahtamaan melkoisesti. Yksityishenkilön omistama autoyksilö oli ollut varastoituna 25 vuotta ennen kuin Seatin 30:n ammattilaisen tiimi otti sen käsittelyynsä. Auto on tosin vuoden 1965 tuotantoa, joten merkkivuoden juhlakaluksi se on hieman nuori. Seatin näkemyksen mukaan ikä lienee vain numeroita, joten näyttelykelpoisen auton entisöinti saattoi alkaa.Auton purkaminen ja jokaisen osan uudelleenentisöinti tehtiin täysin käsityönä ja operaatio kesti 1500 tuntia. Yksi suurimmista haasteista oli löytää yli 1 000 alkuperäistä osaa, jotka autovanhukseen lopulta vaihdettiin. Mekaanisten osien lisäksi sähköjärjestelmä oli uusittava kokonaan.– Entisöinnin lopputulos on melkein parempi kuin alkuperäinen auto, joka lähti tehtaalta, arvioi Angel Lahoz, Seatin teknologiakeskuksen insinööri, jonka vastuulle entisöintiprojekti uskottiin.Muistuttaa ensimmäistäAuton uusi loisto edellytti muun muassa 15 litraa sinertävän harmaata maalia. Värin valinta ei ole sattumaa.– Ehdottoman trendikäs ja muistuttaa ensimmäistä 600:sta, joka valmistettiin, kertoo Jordi Font, Seatin Väri&Viimeistely -osastolta.Autoa varten valmistettiin 50 metriä erityistä kukonaskelkangasta, jonka sanotaan edustavan vertauskuvaa suositusta mustavalkoisesta kukonaskelkuviosta, ja muistuttavan menneistä ajoista.Manuaalisesti operoitava liukuva katto on uusittujen osien joukossa omaa luokkaansa, sillä se tehtiin täysin käsityönä. Ohjauspyörä ja äänimerkin painike ovat alkuperäiset.Entisöity auto on mitä näyttävin, mutta oiottiinko entisöintiprojektissa sittenkin muutama mutka liikaa? Entä kelpaako tuotantovuoden 1965 malli vuonna 1957 startanneen menestyksen julkiseksi juhlakaluksi? Makuasiota kenties molemmat, mutta pienen kiistan mahdollisuus on olemassa. Ehkä hyvä niin.Lähde ja kuvat: Seat Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous