28.9.2023

Päivän kuva: kykenetkö erottamaan sumuvalottoman auton sumun keskeltä?

Kun sumu yllättää, silloin tulee reagoida nopeasti. Nopeaa reagointia helpottaa se, että osaa kytkeä lennosta auton sumuvalot päälle.

Nykyautoissa yleistyneiden ajovaloautomatiikkojen vuoksi moni autoilija ei enää osaa kytkeä autoonsa omatoimisesti valoja päälle. Oman auton ajovalojärjestelmät olisi kuitenkin hyvä tuntea, jotta autoon voidaan kytkeä tarvittavat valot päälle tilanteen niin vaatiessa.

Päivän kuva -juttusarjassa on jo aiemminkin ihmetelty autojen heikkoa näkyvyyttä liikenteessä. Talvella julkaisimme kuvan, joka konkretisoi hyvin sen, miten heikosti takavaloton ajoneuvo näkyy takana oleville autoille pienessäkin lumipöllyssä - jopa keskellä kirkkainta päivää.

Sama aihe on kuitenkin pinnalla kesät talvet. Tällä kertaa huomasimme säiden armoilla, miten heikosti edessä ajava ajoneuvo näkyy sankassa sumussa takana ajaville autoille. Erona tämänkertaisissa kuvissa on kuitenkin se, että kuvien autoissa on normaalit takavalot päällä, mutta ei kuitenkaan erillisiä sumuvaloja.

Kaikki kuvat on otettu elokuun viimeisenä perjantaina nelostiellä Lahden kohdilla. Kuvausajankohta on noin kello 7 aikaan aamulla, eli tunti auringonnousun jälkeen. Edes auringon nouseminen ei siis näyttänyt hälventävän teillä ollutta sankkaa sumua.

Kuvassa ylitetään Tähtiniemen siltaa. Edessä on veden pinnasta mitattuna 105 metrin korkeuteen ulottuva H-kirjaimen muotoinen pyloni, joka ei jättimäisestä koostaan huolimatta näy sankan sumun seasta laisinkaan.

Sankka sumu haittasi merkittävästi aamuvarhaista ajamista. Näkyvyys oli paikoittain erittäin heikko, mikä pakotti alentamaan ajonopeuksia. Ylimääräistä päänvaivaa toi myös se, että sumun määrä vaihteli moneen otteeseen. Auton sumuvaloja sai olla laittamassa päälle ja pois useampaan otteeseen.

Sumun seassa ajaminen näytti konkreettisesti sen, miten takasumuvalo todellakin helpottaa auton näkymistä liikenteessä. Mikäli autossa ei ole takasumuvaloja kytkettynä päälle, sumun keskeltä ensimmäisenä esiin tulee takavalojen sijasta auton siluetti.

Tämä kuva on otettu raskaan ajoneuvon takaa. Raskaassa ajoneuvossa on päällä normaalit valot, ja vaikka autossa oli lukuisia erilaisia äärivaloja, nekin hukkuivat melko nopeasti sumun syövereihin.

Suurimmat haasteet tulivat tälläkin kertaa täysin takavalottomista autoista, joita oli liikenteessä onneksi vain yksittäisiä. Näitä autoja oli suorastaan mahdotonta havaita kunnollisen turvavälin takaa. Sen sijaan autot, jotka olivat kytkeneet takasumuvalot päälle, näkyivät paksussakin sumussa erinomaisesti.

Hyvänä nyrkkisääntönä takasumuvalon käytölle voi pitää sitä, että mikäli sinä et tahdo nähdä muita, todennäköisesti muutkaan eivät näe sinua. Tällöin on syytä kytkeä takasumuvalo päälle auton havaittavuuden parantamiseksi ja peräänajoriskin pienentämiseksi.

Sumuvaloja käyttäessä on myös tärkeää muistaa se, että olosuhteiden parantuessa on takasumuvalo syytä kytkeä pois päältä. Takasumuvalo on todella kirkas ja sen vuoksi se saattaa turhaan käytettynä häikäistä takana ajavaa. Häikäisyn lisäksi toiset tienkäyttäjät voivat tulkita hyvissä olosuhteissa palavan takasumuvalon virheellisesti jarruvaloksi, josta aiheutuu turhaa hämmennystä ja vaaratilanteita.

Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa käyttö on sallittu myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.

Edellä ajavassa harmaassa henkilöautossa on kytkettynä päälle normaalit takavalot, mutta ei sumuvaloa.

Teksti ja kuvat: Rikhard Wacker

a:5:{i:0;s:6:"144562";i:1;s:6:"120538";i:2;s:6:"126377";i:3;s:6:"120532";i:4;s:6:"120335";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat