23.7.2023

Päivän kuva: Mikä auto tämä kulmikas ilmestys oikein on?

Tämä piskuinen kääpiöautomalli on todellinen harvinaisuus Suomessa.

Tätä automallia en ole koskaan nähnyt Suomessa liikenteessä enkä myöskään suomalaisissa automuseoissa. Onko Moottorin aktiivisilla lukijoilla tai automuseoilla tarkempaa tietoa?

Kyselin Suomen Kääpiöautoyhdistys ry:n facebook-sivuillakin, onko tätä autoa tuotu Suomeen. Toistaiseksi en ole saanut uutta tietoa. Todennäköistä siis on, että tämä piskuinen kääpiöautomalli on todellinen harvinaisuus Suomessa.

Se oli harvinaisuus Saksassakin, jossa vierailin usein työmatkoilla ja asuin Frankfurtin seudulla Oberurselissa Taunus-vuoriston kupeessa neljän vuoden ajan, vuodesta 1989 vuoteen 1992. En koskaan nähnyt tätä automallia liikenteessä Saksassakaan enkä muissakaan Euroopan maissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä tämä kulmikas autoilmestys sitten on?

Kyseessä on Goggomobil -kääpiöauton tekniikkaan perustuva AWS Shopper (Piccolo), jota valmistettiin Länsi-Saksassa vuosina 1973-1974. En ole nähnyt AWS Shopperia koskaan liikenteessä, vaikka Goggomobil T250- , T300- ja T400 -sedaneita oli runsaasti liikenteessä kesäviikonloppuisin ja myös Goggomobilin TS -Coupe -malleja. Kulmikkaan AWS Shopperin kuva on napattu Saksassa Sinsheimin tekniikan museossa vuonna 2015.

AWS-nimi tulee autotehtaan nimestä Automobilwerk sekä auton suunnittelijan ja toimitusjohtajan nimestä, Walter Schätzlestä: Autoteile Walter Schätzle = AWS. Schätzle oli aikaisemmin Borgward-piirimyyjä ja automekaanikko. AWS:n suunnittelu käynnistettiin sen jälkeen, kun suositun Goggomobil -kääpiöauton valmistus lopetettiin Dingolfingissa Baijerissa vuonna 1969.

Pohjalevy, alustarakenne, jousitus, iskunvaimennus ja rengaskoko sekä moottori ja voimansiirto perustuivat suoraan Goggomobil Coupén tekniikkaan. Sen sijaan korirakenne suunniteltiin täysin uudelleen niin sanotulla ”rakennussarja” -periaatteella hitsaamisen vähentämiseksi. Korirakenne oli kulmikasta alumiiniputkea, johon kiinnitettiin muovipäällysteiset, suorat teräslevyt. (Toimittajan huomautus: ”Miten alumiinin ja teräksen muodostama kemiallien korroosio on eliminoitu?) Muovipäällysteen ”ansiosta” säästyttiin maalauksen vaivalta.

Kulmikasta menoa

Rakenne saneli suuria rajoituksia muotoiluun - korista tuli pakostakin kulmikas. Suunnittelu ja prototyypin ja 72:n ensimmäisen auton valmistus tapahtuivat Oberhöchstadt -kaupungissa lähellä Frankfurtia, näitä kutsuttiin nimellä Piccolo. Sarjavalmistus käynnistyi vuonna 1973 Automobil- und Fahrzeugbau -tehtaassa Berliinin Rudowissa, jossa valmistettiin 1 700 autoa.

AWS Shopperin suunnittelija ja johtaja arveli, että kysyntää riittäisi, koska Goggomobilin valmistus oli päättynyt. Vuosina 1955 -1962 Goggomobileista 75 prosenttia myytiin iskutilavuudeltaan pienimmällä 250 cm³ -moottorilla ja vuosina 1963-1969 pienimmän 250 cm³ -moottorin osuus Goggomobilien myynnistä nousi peräti 95 prosenttiin. Vain harva Goggomobil myytiin isommilla 300 cm³- ja 400 cm³ -moottoreilla.

AWS:n johto arveli, että AWS Shopperilla olisi runsaasti markkinapotentiaalia, koska Saksassa oli edelleen runsaasti ihmisiä, joilla oli silloinen luokan IV-ajokortti, joka oikeutti ajamaan moottoriajoneuvoa, jonka moottorin iskutilavuus oli enintään 250 cm³. Koska Goggomobilin valmistus oli päättynyt, 70-luvun alussa AWS Shopper oli ainoa auto markkinoilla, jossa moottorin koko oli enintään 250 cm³. Oikeastaan ainoa kilpailija oli Fiat 500:aan tarjottu muunnossarja 250 cm³ -moottorilla.

Moderni, käytännöllinen ja yksilöllinen

Markkinoinnissa AWS Shopper -kääpiöautoa hehkutettiin sillä, että se tarjoaa ominaisuuksia suurkaupunkien autoiluun, se on moderni, käytännöllinen ja yksilöllisen muotoilun ansiosta sangen viehättävä!
Esite suitsutti: ”Tässä on uusi ostoskärry, kulkuväline harrastuksiin, nuorisoauto, auto ruuhkaiseen suurkaupunkiin, jakeluauto pieniin kuljetuksiin, vapaa-ajan auto, perheen kakkos- tai kolmosauto”.

Lisäksi kehuttiin yksinkertaista ja helppohuoltoista tekniikkaa, helppoa pysäköitävyyttä sekä edullisia käyttökustannuksia verojen, vakuutusten ja polttoainetalouden suhteen.Ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen

Goggomobil -kaksitahtimoottori puhalsi 10 kW:n (13,6 hevosvoiman) tehon, suurin vääntömomentti oli 20 Nm. Goggon tapaan moottori oli takana ja takaveto. Kulutukseksi ilmoitettiin 4,4 litraa sadalla kilometrillä kaksitahtisen vaatimaan öljysekoitebensiiniä (öljyä 4%).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sarjatuotanto käyntiin öljykriisin kynnyksellä

AWS Shopperin sarjatuotanto käynnistyi vuoden 1973 alussa Berliinin Rudowissa. Myyntihinta oli 5 700 DM. AWS Shopperin koko oli verrannollinen esimerkiksi Smartiin. AWS Shopperin pituus 2,89 metriä oli 19 cm suurempi kuin Smartin, mutta 415 kilon omamassa on vain puolet Smartin painosta.

Nykyaikainen korin turvatekniikka, luja matkustamo sekä keulan kokoonpuristumisvyöhykkeet ja runsas turvavarustelu sekä tehokkaampi moottori ja sen vaatima parempi alustarakenne nostavat nykyauton, kuten Smartin painoa heppoiseen 70-luvun AWS-shopperiin verrattuna. Polttonesteen kulutus on molemmisssa suunnilleen sama, 4,4 litraa sadalla kilometrillä.

Suurista lupauksista huolimatta Schätzlen visio AWS Shopperin menestyksestä päättyi fiaskoon ja konkurssiin. Markkinoilletulo sattui väärään aikaan. Vuonna 1973 oli suuri öljykriisi, mikä nosti polttoaineiden hintoja ja  hillitsi uusien autojen ostoja.

Vaikeassa taloustilanteessa tarkat saksalaiset päätyivät valitsemaan tunnettuja automerkkejä eikä täysin tuntemattoman uuden automerkin malli tullut lainkaan kysymykseen. Niinpä AWS Shopperin myynti sujui heikosti ja tehdas päätyi konkurssiin vuonna 1974.

Kaikkiaan ehdittiin valmistaa 1 772 AWS Shopperia, joista suurin osa oli kaksiovisia ”Limousine”- eli Sedan -malleja ja muutama Cabriolet-avomalli. 5 700 DM:n suuruinen myyntihinta oli kova: Kääpiöautoluokan AWS Shopperin hinta oli ominaisuuksiin nähden liian kallis, liki sama kuin ”oikean” auton. Esimerkiksi Volkswagen Kuplan 1200 -perusmallin sai vuonna 1973 samaan hintaan.

Kääpiöautojen jäivät "oikeiden autojen" jalkoihin

Sodan jälkeisen teräspulan tuotteet, kulkuvälineenä moottoripyörää korvaavat ja suojaa säältä tarjoavat kääpiöautot olivat suosionsa huipulla 1950-luvulla ja 1960-luvun alkupuolella. Kääpiöautojen imu alkoi heiketä 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa, koska suurina sarjoina valmistetut ”oikeat” autot, VW Kupla etunenässä, olivat 1970 -luvulla saatavana lähes samaan hintaan ja ne tarjosivat merkittävästi parempia ominaisuuksia perheautoiluun.

Saksan Baijerissa Dingolfingin kaupungissa sijaitseva Hans Glas GmbH autotuotanto oli toiminnassa vuosina 1955 – 1969. BMW osti Hans Glas GmbH:n vuonna 1967.

Glasin menestyksekkäin tuote oli Goggomobil-kääpiöauto, joita valmistettiin kaikkiaan yli 280 000 kappaletta. Suosituin oli kaksiovinen Goggomobil Sedan, jota kutsuttiin tuolloin Saksassa nimellä Goggomobil Limousine! Lisäksi valmistettiin Goggomobil Coupé -mallia ja pientä pakettiautoa.

Myös isompia ”oikeita autoja, Glas T600 ja T700, kutsuttiin aluksi Goggomobil-nimellä, mutta myöhemmin niiden nimeksi tuli Glas Isar.

Glas oli hyvin edistyksellinen autovalmistaja: Ensimmäinen, joka otti sarjavalmistukseen moottorin jakohihnan jo vuonna 1961 Glas 1004 Limousine -mallissa! Vuodesta 1967 alkaen Glas -mallistossa alkoi näkyä uuden isännän, BMW:n ote, jolloin parin vuoden ajan muutamia malleja myytiin ensin Glasin ja sittemmin BMW:n nimellä. Mutta se on jo aivan toinen juttu!

AWS Shopper (Piccolo) -tekniikkaa

Kori
Limousine, 2 ovea, 4 istuinpaikkaa
Cabriolet, 2 ovea, 4 istuinpaikkaa
Pickup, jäi prototyypiksi, ei sarjatuotannossa

Moottori
Iskutilavuus 247 cm³
Ilmajäähdytys, 2-tahti
Suurin teho 10 kW (13,6 hv) DIN / 5 400 r/min
Suurin vääntömomentti 20 Nm / 4 400 r/min
Takamoottori, takaveto

Vaihteisto
4-nopeuksinen, käsivalintainen

Mitat ja painot
Pituus 2 890 mm, leveys 1 380 mm, korkeus 1 320 mm, akseliväli 1 800 mm
Kääntöympyrän halkaisija 10,4 metriä
Omamassa 415 kg
Kokonaismassa 720 kg
Polttoaineenkulutus 4,4 litraa / 100 km (bensiini-öljyseos, öljyä 4%)

Suorituskyky
Huippunopeus 80 km/h

Hinta
5 490 – 5 700 DM (rakennussarjaa suunniteltiin 3 885 DM

Teksti ja kuvat: Timo Turkula Lähteet: Hans-Peter Rosellen: Vom Goggomobil zum Glas V8, ISBN 3-88767-075-2, Werner Oswald: Deutsche Autos seit 1945, Alle Deutsche Personenwagen, Band 2, ISBN 3-613-01492-0, Roller & Kleinwagen -lehti, SaksaDer Spiegel www.spiegel.de

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat