14.5.2019

Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – sähköauto haastaa polttomoottorin

Parivertailu Hyundai Kona Electric vs 1.6 T-GDI

Onko sähköautosta bensiinimoottorisen auton korvaajaksi? Sen selvittää uusin parivertailumme, johon ottaa osaa Hyundai Kona kahdella eri voimanlähteellä.

Varmasti yksi kuumimmista puheenaiheista autoalalla – ja myös ostavan asiakaskunnan piirissä – on se, miten sähköautolla pärjää vastaavan malliseen polttomoottoriautoon verrattuna. Lähdimme selvittämään asiaa kahdella muuten identtisellä, mutta eri voimanlähteillä varustetulla Hyundai Kona -katumaasturilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etuvetoautomaatteja

Kona Electric, kuten sähköversion nimi kuuluu, on lähes itseoikeutettu valinta vertailun kohteeksi ennen kaikkea sen vuoksi, että kyseessä on yksi tämän hetken edullisimpia niin kutsutun pitkän kantaman sähköautoja. Autolle luvataan 449 kilometrin toimintamatka, ja Style-varustein lähtöhinta asettuu 46 990 euron tasoon.

Parivertailu Hyundai Kona Electric vs 1.6 T-GDI

Vastaavaa polttomoottorimallia valittaessa hyväksyimme sen, että bensaversion hinta jää tuntuvasti alhaisemmaksi. Vertailupariksi valikoitui Kona 1.6 T-GDI 177 hv 7-DCT-aut. Style, joka maksaa 30 990 euroa. Nelivetoinen malli olisi ollut vielä neljä tonnia kalliimpi, mutta halusimme pysyttäytyä etuvedossa, koska sähköversiokin on sellainen. Bensamallin automaattivaihteisto istuu niin ikään hyvin yksiin sähköauton vaihteettomuuden kanssa.

Muutakin kuin kulutusta

Sähköautoista käytävä keskustelu kiteytyy usein toimintamatkaan ja ajokustannuksiin. Vertailussamme selvitämme tietysti tämänkin osa-alueen perin juurin, mutta sen lisäksi kaivamme kysymyksiä hieman syvemmältä.

Tarkoitus on nimittäin selvittää, miten polttomoottoritekniikan korvaaminen sähköisellä voimalinjalla vaikuttaa auton muihin ominaisuuksiin, kuten ajettavuuteen, tiloihin ja yleiseen käytettävyyteen. Tietysti suorituskykyä unohtamatta.

Jo vertailuautojen paperiarvoja tutkailemalla selviää monen monta kiinnostavaa lähtökohtaa, mutta niistä lisää seuraavissa raporteissa. Täydellinen vertailujuttu julkaistaan 19.6. ilmestyvässä Moottorin numerossa 7/2019.

Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat