1.6.2018

Polttokennoilla varustettu Alstom Coradia iLint – korvaako vety dieselin veturissa?

Alstom Coradia iLint

Polttokennolla kulkeva juna Alstom Coradia iLint aloittaa koeliikenteen tänä kesänä Saksassa. Matkustajakokemus ei juuri poikkea perinteisestä junakyydistä.

Helposti kuvittelee junaliikenteen ratkaisseen päästöongelmansa sähköistyksen myötä. Sähköistämättömiä rataosuuksia on kuitenkin yllättävän paljon jo Euroopassa puhumattakaan muista maanosista.

Näillä radoilla käytetään toistaiseksi meluisia ja savuttavia dieselvetureita. Saksassa dieselahdistus asettaa jo paineita kaupunkijunillekin. Ratojen sähköistäminen on kuitenkin niin kallista, että muillekin innovaatioille avautuu mahdollisuus.

Alstom Coradia iLint

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jäljelle jää vesihyöry

Ranskalaisen Alstomin Salzgitterissä Saksassa sijaitseva tehdas on kehittänyt vedyllä kulkevaa junaa. Pohjaksi on otettu koeteltu dieselkäyttöinen Coradia Lint paikallisjunayksikkö. Alkuperäinen voimanlähde, dieselmoottori, on poistettu, ja sähkömoottoreita ruokkivat nyt vedystä sähköä kehittävät polttokennot,

Alstom Coradia iLint

Pieni akusto pystyy ottamaan talteen energian hidastuksista. Katolta puuttuu kuitenkin virroittimet. Niiden sijaan siellä on vetysäiliöt ja polttokennot. Sähkö tuotetaan polttokennoissa vedyn reagoidessa hapen kanssa. Ainoa päästö on vesihöyryä.

Vedyllä kulkeva juna ei eroa ajo- tai matkustuskokemukseltaan sähköjunasta. Erona sähköjunaan vetyjuna pitää muistaa tankata. Toimintamatka yhdellä tankkauksella on samat tuhat kilometriä kuin dieseljunallakin. Vetykilossa olisi lähes kolminkertainen energiamäärä dieselkiloon verrattuna, mutta vedyn vaatimat järeämmät säiliöt vievät tilaa ja osansa kantavuudesta.

Alstom Coradia iLint

Tankkauspaikat rajoittavat

Ongelma on tietysti sama kuin vetyautoillakin: tankkauspaikkoja ei ole. Kokeiluluontoinen matkustajaliikenne alkaa tänä kesänä Ala-Saksissa Cuxhavenin ja Buxtehuden välisellä radalla, tankkauspaikka on rakennettu puoleen väliin.

Alstom Coradia iLint

Alstom tarjoaa junien lisäksi myös infran rakentamisen. Muillekin osuuksille Saksassa on vetyjunia jo tilattu 60 kappaletta, liikenne niillä alkaa 2020–22.

Uuden junan hintaa ei kerrottu ilman tarjouspyyntöä, mutta uuden polttokennotekniikan kalliimpi hinta alittaa joka tapauksessa radan sähköistämisen hinnan ja elinkaarikustannuksen kerrotaan alittavan dieseljunan. Kuulostaako liian hyvältä?

Alstom Coradia iLint

Vedyn saatavuus, hinta ja tuotantotapa jäävät kompastuskiviksi. Saksassa nouseva vetytalous on kuitenkin vakuuttunut infran rakentumisesta ja päästöttömyyden toteutuvan käyttämällä vedyn valmistukseen tuulivoimaloiden ja aurinkopaneeleiden ylijäämäsähköä hiljaisen kulutuksen aikaan.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kommentoi artikkelia