5.4.2021

Ponivoimaa: Ford Mustang paras yli 15-vuotias automalli – Traficom-katsastus

Traficom katsastus vika viat Ford Mustang Toyota RAV4 Peugeot 807

Ford Mustang -urheiluauto on iäkkäiden autojen katsastustilaston paras, Toyotalta viisi automallia kymmenen parhaan listalla.

Ford Mustang -urheiluauto on Traficomin katsastustilaston kärjessä iäkkäiden eli 15-vuotiaiden autojen ryhmässä. Muskeliautoklassikon vähäinen hylkäysprosentti (14,4 %) selittyy paitsi auton laadukkuudella, myös keskimääräistä merkittävästi vähäisemmällä ajomäärällä (148 000 km). 15-vuotiaiden autojen ajomäärän keskiarvon on 235 000 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lantikka pärjää paljon ajettunakin

Vähävikaisten kärkikymmenikköön mahtuu peräti viisi Toyotan mallia, jotka ovat RAV4, Yaris, Corolla Verso, Land Cruiser ja Corolla.

Erityisen merkittävä on Toyota Land Cruiserin vähävikaisuus (hylkäysprosentti vain 17,5) vaikka ajomäärä on suuri (keskimäärin 346 000 km). Vertailun vuoksi mainittakoon, että häntäpäähän sijoittuvan kilpailijan Nissan Pathfinderin hylkäysprosentti on 48,7.

Ford Mustangin ja viiden Toyota-mallin lisäksi vähävikaisia 10 kärjessä -automalleja ovat Mercedes-Benz SLK, Ford Fiesta, Subaru Impreza ja Subaru Forester.

Merkkitilaston kärkeen nousivat Porsche, seuraavina Subaru, Toyota, Smart ja Honda.

15-vuotiaista henkilöautoista seitsemästä huonoimmasta mallista hylättiin vähintään joka toinen hylkäysprosenttien ollessa 50,0–54,5 %. Peugeot 807 oli heikoin, seuraavaksi huonompia malleja ovat Chevrolet Nubira, Chevrolet Evanda, Renault Laguna ja Mazda 5.

Kymmenen heikoimman listalla on kolme eteläkorealaista, kolme ranskalaista, kolme japanilaista ja yksi saksalainen malli. Merkkitilaston huonoin on eteläkorealainen Chevrolet, jota myytiin aikaisemmin Daewoo-nimellä. Seuraavat häntäpään merkit ovat Renault, Chrysler, Mazda ja Alfa Romeo.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2005 TOP 10

10 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %

  • Ford Mustang (148 000) (14,4)
  • Toyota RAV4 (244 000) (15,3)
  • Mercedes-Benz SLK (143 000) (16,5)
  • Toyota Yaris (162 000) (16,5)
  • Ford Fiesta (162 000) (16,6)
  • Toyota Corolla Verso (273 000) (16,7)
  • Subaru Impreza (191 000) (17,5)
  • Toyota Land Cruiser (346 000) (17,5)
  • Subaru Forester (244 000) (18,5)
  • Toyota Corolla (212 000) (18,9)
Traficom katsastus vika viat Ford Mustang Toyota RAV4 Peugeot 807
Myös seniori-ikäinen RAV4 pärjäsi hienosti.

10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)

  • Porsche (153 000) (14,9)
  • Subaru (237 000) (18,6)
  • Toyota (233 000) (19,8)
  • Smart (142 000) (23,7)
  • Honda (237 000) (24,4)
  • Lexus (241 000) (24,4)
  • Mini (157 000) (24,9)
  • Audi (276 000) (25,9)
  • Suzuki (188 000) (26,6)
  • Saab (251 000) (27,1)

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2005

keskimääräinen hylkäysprosentti 32,1 %

keskimääräiset ajokilometrit 235 000 km

Automallien laatueroista kertovat myös tiepalveluraportit

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Kritiikistä huolimatta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Traficom katsastus vika viat Ford Mustang Toyota RAV4 Peugeot 807
Peugeot 807 ei ilahduttanut tilastojen valossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

15-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2005 FLOP 10

10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %

  • Peugeot 807 (257 000) (54,5)
  • Chevrolet Nubira (195 000) (54,1)
  • Chevrolet Evanda (180 000) (51,4)
  • Renault Laguna (223 000) (50,9)
  • Mazda 5 (240 000) (50,9)
  • Renault Scénic (206000) (50,1)
  • Hyundai Trajet (261 000) (50,0)
  • Nissan Pathfinder (349 000) (48,7)
  • Mitsubishi Grandis (291 000) (48,6)
  • Mercedes-Benz Vito (373 000) (47,0)

10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)

  • Chevrolet (160 000) (47,1)
  • Renault (198 000) (45,6)
  • Chrysler (223 000) (44,2)
  • Mazda (222 000) (43,3)
  • Alfa Romeo (185 000) (43,1)
  • BMW (279 000) (39,4)
  • Opel (232 000) (39,2)
  • Citroën (205 000) (37,6)
  • Jaguar (223 000) (37,5)
  • Kia (208 000) (37,2)

Teksti: Timo Turkula Kuvat: valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat