29.7.2019

PSA Tavares: Astra pysyy toivottavasti Britanniassa, vaihtoehto on valmiina

Astra pysyy toivottavasti Britanniassa

PSA-konsernia luotsaava Carlos Tavares haluaisi pitää osan Opel/Vauxhall Astran valmistuksesta Britanniassa, mutta vaihtoehto on valmiina epäsuotuisan Brexitin varalta.

Ranskalaiskonserni PSA:ta luotsaava Carlos Tavares on kommentoinut Britannian tuoretta pääministeriä Boris Johnsonia ja tämän uhkailua sopimuksettomasta Brexitistä. Tavaresin mukaan PSA:lle kysymys on Ellesmere Portin tehtaasta, jossa valmistetaan Opelina ja Vauxhallina myytävää Astraa.

– Suoraan sanottuna haluaisin pitää Astran Ellesmere Portissa, mutta jos olosuhteet ovat huonot ja en voi tehdä tätä kannattavasti, niin joudun suojelemaan muuta yhtiötä ja en tee sitä [pidä Astraa Ellesmeressä], Tavares kertoi Financial Timesille.

– Meillä on vaihtoehto Ellesmere Portille, Tavares jatkoi.

Näillä näkymin vaihtoehtoinen tehdas sijaitsee eteläisessä Euroopassa ja tehtaan vaihtaminen johtaisi yli 1 000 ihmisen irtisanomiseen Cheshiressä sijaitsevassa Ellesmere Portissa. Tuolloin Vauxhall/Opelin panokseksi Britannian talouteen jäisi Lutonissa sijaitseva pakettiautotehdas. Aikaisemmin PSA ilmoitti, että 2021 esiteltävä uusi Astra valmistetaan Opelin kotiseudulla Rüsselsheimissa, mutta suuren kysynnän vuoksi autolle etsitään myös toista tehdasta Euroopasta.

– Meille tämä on hyvin helppoa: tarvitsemme näkymän tulliratkaisuun, siinä kaikki. Tarvitsemme näkymän Euroopasta saapuville osille, tai muualta maailmasta, ja tarvitsemme näkymän Britanniasta Eurooppaan saapuville autoille, Tavares kommentoi suoraan Johnsonin EU-politiikkaa.

Johnson on uhannut, että Britannia on valmis eroamaan Euroopan unionista ilman sopimusta 31.10.2019, johtaen tulli- ja rajatarkastuksiin. Tullimaksujen rahallisen korvauksen lisäksi rajamuodollisuuksien viemä aika on tuskallista nykyiselle Just-in-Time tai Juuri Oikeaan Tarpeeseen -valmistusfilosofialle, jossa komponentit saapuvat tuotantolinjalle tismalleen oikealla hetkellä.

Britannian autotehtaista Ellesmere Port on eräs herkimmistä Brexitin vaikutuksille, sillä tehtaan vaatimista komponenteista 3/4 saapuu mantereelta ja 80% valmistuneista autoista viedään Eurooppaan.

Autovalmistajien ja alihankkijoiden investoinnit Britanniaan ovat pudonneet 80% vuoden 2016 jälkeen. Osana kovia ratkaisuja Ford ja Honda ovat ilmoittaneet Britannian laitostensa sulkemisesta. Myös Nissanin Sunderlandin tehdas on kysymysmerkki japanilaisvalmistajan etsiessä karsittavia työpaikkoja osana talouskuuriaan. BMW on puolestaan hivuttanut moottorivalmistusta pois saarivaltiosta varautuessaan Brexitiin.

Lähde: Financial Times Kuvituskuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat