10.11.2019

Rakas Toyota, tuokaa Mark X GRMN Eurooppaan

Toyota Mark X GRMN

Toyota-sedan takavedolla ja lukkoperällä? Kyllä kelpaisi!

GRMN-tunnus tuli Euroopassa tutuksi pippurisesta Yariksesta. Eikä kyse ollut mistään teippispesiaalista, vaan oikeasti intohimolla rakennetusta taskuraketista. Yariksen keulalle ängettiin 1,8-litrainen mekaanisesti ahdettu nelonen, ja syvemmälle tarkastelemalla saattoi löytää moottorinohjauksesta Lotuksen logon – sama pata löytyy Elise-urheiluautosta Lotuksen virittämänä.

Gazoo Racing Meister of Nürburgringistä tuli kerralla käsite, vaikka rajoitetun Yaris-erän jälkeen olemmekin jääneet odottamaan jatkoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Japanissa tapahtuu

Ja sitä näköjään saatiinkin jo tämän vuoden alussa, mutta vain yhtiön kotimarkkinoilla: Toyota paljasti alkuvuoden Tokyo Auto Salonissa Mark X GRMN -sedanin.

Toyota Mark X GRMN

Kyse ei ole mistään vauhti-Avensiksesta, vaan takavetoisesta pitkittäismoottorisesta perheautosta, jonka pitoa hallitsee mekaaninen luistonrajoitin, vaihteista vastaa kuusiportainen manuaali ja keulalta löytää 3,5-litraisen V6-moottorin. GMRN-perinteiden mukaisesti samasta 2GR-FSE -moottorista on tehty myös Lotus Evoraa ja Exigeä liikuttavat versiot.

Toyota Mark X GRMN:n kone on kuitenkin ahtamaton, mutta tuottaa silti 314 hevosvoimaa ja 380 newtonmetriä.

Auton esittelysivut ovat pelkkää japania, joten tulkintamme kulkee Google Translaten pohjalta. Pahoittelemme siis virheitä.

Mark X GRMN näyttää saavan omat puskurinsa, BBS:n vanteet ja alustasarjan. Sisätiloja koristaa hiilikuitu, urheilupolkimet ja varsin tukevan näköiset istuimet.

Toyota Mark X

Paketin alta löytyvä Toyota Mark X esiteltiin nykymuodossaan vuonna 2009. Kyse on 4,75 metrisestä sedanista 2,85 metrin akselivälillä. Autoa on tarjottu 2,5- ja 3,5-litraisilla V6-moottoreilla, ja takavedon ohella pienempää kuutoskonetta on myyty myös nelivedon kera.

Toyota Mark X GRMN

GRMN ei suinkaan ole ainoa sporttiversio, vaan Toyotan oma Modellista-viritysosasto (kuinka monta omaa viritysosastoa Toyotaltakin löytyy Gazoo Racingin ja TRD:n lisäksi?) on myynyt autoon mekaanista ahdinta.

Vaikka takavetoinen manuaalivaihteinen sportti-Toyota olisikin erittäin hauska idea, ei Mark X GRMN:n Eurooppaan saapumista kannata odotella liikaa, sillä automallin tuotanto päättyy nyt joulukuussa. Ehkä tälläisenkin voisi joskus tuoda Japanista käytettynä?

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Toyota, lähde: Toyota, Wikipedia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat