14.1.2023 Ajoneuvot Rallilegenda Juha Kankkunen: ”Mestarina olet kuljettaja, jonka päänahkaa kaikki yrittävät” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen tietää, millaista on lähteä nuorena kuljettajana ja hallitsevana mestarina kauteen. Kankkunen uskoo Kalle Rovanperän kykenevän samaan, johon hän itse ylsi 36 vuotta sitten. Tammikuussa 1987 Juha Kankkunen oli 27-vuotias ja voittanut B-ryhmän viimeiseksi jääneen mestaruuden, joka varmistui erinäisten vaiheiden jälkeen vasta kabinetissa, reilu viikko kauden päättymisen jälkeen.Yhtä kaikki. Väkivahva Peugeot istui Kankkusen käteen kuin hansikas, ja loppu on historiaa. Mestaruus oli iso juttu Kankkuselle, josta tuli kertaheitolla rallimaailman silmätikku, kuljettaja, jonka kaikki halusivat voittaa.Lancia-tiimi oli kivikova, sillä tallissa ajoivat yli 10 vuotta rallia ammatikseen ajanut Markku Alén, sekä läpimurtoaan tekemässä ollut, nopeaksi tiedetty Massimo "Miki" Biasion.- On se vaikeampaa silloin, kun kaikkien odotukset ovat korkealla ja olet itse se maali. Sun päänahkaasi ne yrittävät - joka ainut. Mestaruuden puolustaminen on siksi vaikeampaa kuin mestaruudesta ajaminen alkuun, Kankkunen puntaroi. Paineet Kankkunen kesti miehen lailla. Kaksi osakilpailuvoittoa ja tukku muita hyviä sijoituksia riittivät mestaruuden uusimiseen, vaikka tallikaverit antoivatkin kovan vastuksen. Tuolloin MM-sarjassa menestymiseen riitti seitsemään osakilpailuun osallistuminen, kun nykyisellään kuljettajien pitää osallistua kaikkiin 13 ralliin.Niinpä Kankkunen ei epäile, etteikö Kalle Rovanperä voisi tehdä samaa temppua, ja uusia maailmanmestaruutensa, vaikka jo tiimin sisäinen haaste Toyotalla on vähintäänkin samankaltainen kuin Kankkusella Lancialla.Kuvan kaksikko toi Suomeen yhteensä kahdeksan MM-titteliä 1980- ja 90-luvuilla.Kankkunen oli myös yksi Tommi Mäkisen valtakauden pahimpia haastajia 90-luvun lopussa.- Ei yhtään virhettä. Se kausi onnistui kymppiin, ja toivottavasti Kallella onnistuu myös. Tommi ajoi neljän mestaruuden putken, ja puolusti mestaruutta hienosti. Yritimme tietysti voittaa hänet, mutta emme onnistuneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasainen kausi luvassaTiimien voimasuhteita tarkastellessa MM-rallikausi 2023 lupaa hyvää. Toyota vaikutti vuosi sitten hetken aikaa voittamattomalta, sillä tiimi pääsi aloittamaan uuden Rally1-autonsa kehitystyön huomattavasti Hyundaita aiemmin.Korealaismerkki ei kuitenkaan heittänyt kirvestä kaivoon, vaan kaivoi sekunnin kymmenykset autostaan ja pääsi Toyotan rinnalle. Myös Ford vaikutti ripeältä silloin, kun ratissa oli Sébastien Loebin kaltainen tekijämies.- Kaudesta tulee varmasti tasaisempi. Hyundai otti loppuvuodesta yllättävän paljon kiinni Toyotaa. Tiimit ovat tasaväkisiä, ja aina kun Loeb on ratissa, niin Fordilla oltiin keulilla. Myös auton täytyy silloin olla kilpailukykyinen, ja nopea äijähän se on. Hän tulee laittamaan suolaa sekaan.Kankkusen kokenut katse poimii nopeasti eri kuljettajien vahvuudet ja heikkoudet erikoiskokeella. Sekuntikelloa ei tarvita, kun Kankkunen laittaa ajotyylin perusteella järjestykseen osaavimmat kuljettajat.Näkeekö kuljettajan ajotyylistä todella sen, kuka osaa ajaa parhaiten?- Näkee. Kalle ajaa hienoiten noista kavereista. Myös (Sébastien) Ogier ajaa puhtaasti, ja vanha mies todella kauniisti. Hänen ajotyylinsä on hieman erilainen, mutta Loeb on aina ajanut hienosti. Ei hän muutoin olisi yhdeksää mestaruutta voittanut, jos ei osaisi autoa ajaa, nauraa Kankkunen.Kalle Rovanperän mestaruusjuhlat saivat liikkeelle entisiä ja nykyisiä rallitähtiä. Kuvassa vasemmalta oikealle Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Elfyn Evans.Autokokoelma pieneniValtaosan vuodesta yhä Monacossa asuva Kankkunen, 63, teki hiljattain "suursiivouksen" automuseossaan, Mannilan kartanon mailla Laukaassa. Uuteen kotiin lähti useita, toinen toistaan hienompia kilpa-autoja, kuten Peugeot 205 T16 ja Audi Sport Quattro S1, jonka evo-mallia oli valmistettu vain joitain kappaleita, ja jollaisen Kankkunen omisti.Kankkunen myi seitsemän arvokkaista autoistaan keräilijälle. Jäljelle jäi vielä 17 autoa, joten aivan tyhjäksi talli ei vielä tullut. Parhaimmillaan kokoelmaan kuului 30 autoa.Syyksi Kankkunen on kertonut sen, etteivät hänen poikansa Tino ja Niko ole isänsä tavoin kiinnostuneita autojen omistamisesta. Näin ollen hän päätti muuttaa useiden miljoonien eurojen arvoiset rahaksi.- Tulihan niitä 30 vuotta säilytettyä. Ylläpitokustannukset olivat satatuhatta euroa vuodessa, Kankkunen laskee.Etenkin B-ryhmän rallitykkien arvo on noussut viime vuosina pilviin. Hiljattain Sothebyn huutokaupassa myydyistä autoista maksettiin kaksi miljoonaa euroa kumpaisestakin.Laukaalainen elää yhä sormi tukevasti rallimaailman valtimolla. Moottorien jytke on saanut Kankkusen paikan päälle MM-ralleihin mm. Sardiniassa, Belgiassa ja Japanissa. Toyotan vieraana Kankkunen pääsi testaamaan ensimmäisten joukossa merkin uutta Rally2-autoa, joka on vielä erittäin aikaisessa kehitysvaiheessa.Sen verran kovasti ajotehtävät ralliteiden sympaattisinta suomalaista yhä kutsuvat, että Kankkunen on tarjoutunut avustamaan Toyotaa uuden ralliauton kehitystyössä tieto-taidollaan.Päävastuun testaamisesta kantaa Toyotan virallinen testikuljettaja Juho Hänninen, joka yhdessä SM1-luokan mestaruuden menneellä kaudella voittaneen Mikko Heikkilän kanssa on ulkoiluttanut autoa Ranskassa ja Suomessa. Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaLisää aiheestaKotikaupunki järjesti juhlat – tältä näytti Kalle Rovanperän mestaruusjuhlissa Tommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Esapekka Lappi testaa Hyundain Rally1-autoa Suomessa! – Katso video Toyota kevyin muutoksin uuteen rallikauteen – maksukykyisellä kuskilla mahdollisuus neljänteen autoonMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen