14.1.2023 Ajoneuvot Rallilegenda Juha Kankkunen: ”Mestarina olet kuljettaja, jonka päänahkaa kaikki yrittävät” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen tietää, millaista on lähteä nuorena kuljettajana ja hallitsevana mestarina kauteen. Kankkunen uskoo Kalle Rovanperän kykenevän samaan, johon hän itse ylsi 36 vuotta sitten. Tammikuussa 1987 Juha Kankkunen oli 27-vuotias ja voittanut B-ryhmän viimeiseksi jääneen mestaruuden, joka varmistui erinäisten vaiheiden jälkeen vasta kabinetissa, reilu viikko kauden päättymisen jälkeen. Yhtä kaikki. Väkivahva Peugeot istui Kankkusen käteen kuin hansikas, ja loppu on historiaa. Mestaruus oli iso juttu Kankkuselle, josta tuli kertaheitolla rallimaailman silmätikku, kuljettaja, jonka kaikki halusivat voittaa. Lancia-tiimi oli kivikova, sillä tallissa ajoivat yli 10 vuotta rallia ammatikseen ajanut Markku Alén, sekä läpimurtoaan tekemässä ollut, nopeaksi tiedetty Massimo "Miki" Biasion. - On se vaikeampaa silloin, kun kaikkien odotukset ovat korkealla ja olet itse se maali. Sun päänahkaasi ne yrittävät - joka ainut. Mestaruuden puolustaminen on siksi vaikeampaa kuin mestaruudesta ajaminen alkuun, Kankkunen puntaroi. Paineet Kankkunen kesti miehen lailla. Kaksi osakilpailuvoittoa ja tukku muita hyviä sijoituksia riittivät mestaruuden uusimiseen, vaikka tallikaverit antoivatkin kovan vastuksen. Tuolloin MM-sarjassa menestymiseen riitti seitsemään osakilpailuun osallistuminen, kun nykyisellään kuljettajien pitää osallistua kaikkiin 13 ralliin. Niinpä Kankkunen ei epäile, etteikö Kalle Rovanperä voisi tehdä samaa temppua, ja uusia maailmanmestaruutensa, vaikka jo tiimin sisäinen haaste Toyotalla on vähintäänkin samankaltainen kuin Kankkusella Lancialla. Kuvan kaksikko toi Suomeen yhteensä kahdeksan MM-titteliä 1980- ja 90-luvuilla. Kankkunen oli myös yksi Tommi Mäkisen valtakauden pahimpia haastajia 90-luvun lopussa. - Ei yhtään virhettä. Se kausi onnistui kymppiin, ja toivottavasti Kallella onnistuu myös. Tommi ajoi neljän mestaruuden putken, ja puolusti mestaruutta hienosti. Yritimme tietysti voittaa hänet, mutta emme onnistuneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasainen kausi luvassa Tiimien voimasuhteita tarkastellessa MM-rallikausi 2023 lupaa hyvää. Toyota vaikutti vuosi sitten hetken aikaa voittamattomalta, sillä tiimi pääsi aloittamaan uuden Rally1-autonsa kehitystyön huomattavasti Hyundaita aiemmin. Korealaismerkki ei kuitenkaan heittänyt kirvestä kaivoon, vaan kaivoi sekunnin kymmenykset autostaan ja pääsi Toyotan rinnalle. Myös Ford vaikutti ripeältä silloin, kun ratissa oli Sébastien Loebin kaltainen tekijämies. - Kaudesta tulee varmasti tasaisempi. Hyundai otti loppuvuodesta yllättävän paljon kiinni Toyotaa. Tiimit ovat tasaväkisiä, ja aina kun Loeb on ratissa, niin Fordilla oltiin keulilla. Myös auton täytyy silloin olla kilpailukykyinen, ja nopea äijähän se on. Hän tulee laittamaan suolaa sekaan. Kankkusen kokenut katse poimii nopeasti eri kuljettajien vahvuudet ja heikkoudet erikoiskokeella. Sekuntikelloa ei tarvita, kun Kankkunen laittaa ajotyylin perusteella järjestykseen osaavimmat kuljettajat. Näkeekö kuljettajan ajotyylistä todella sen, kuka osaa ajaa parhaiten? - Näkee. Kalle ajaa hienoiten noista kavereista. Myös (Sébastien) Ogier ajaa puhtaasti, ja vanha mies todella kauniisti. Hänen ajotyylinsä on hieman erilainen, mutta Loeb on aina ajanut hienosti. Ei hän muutoin olisi yhdeksää mestaruutta voittanut, jos ei osaisi autoa ajaa, nauraa Kankkunen. Kalle Rovanperän mestaruusjuhlat saivat liikkeelle entisiä ja nykyisiä rallitähtiä. Kuvassa vasemmalta oikealle Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Elfyn Evans. Autokokoelma pieneni Valtaosan vuodesta yhä Monacossa asuva Kankkunen, 63, teki hiljattain "suursiivouksen" automuseossaan, Mannilan kartanon mailla Laukaassa. Uuteen kotiin lähti useita, toinen toistaan hienompia kilpa-autoja, kuten Peugeot 205 T16 ja Audi Sport Quattro S1, jonka evo-mallia oli valmistettu vain joitain kappaleita, ja jollaisen Kankkunen omisti. Kankkunen myi seitsemän arvokkaista autoistaan keräilijälle. Jäljelle jäi vielä 17 autoa, joten aivan tyhjäksi talli ei vielä tullut. Parhaimmillaan kokoelmaan kuului 30 autoa. Syyksi Kankkunen on kertonut sen, etteivät hänen poikansa Tino ja Niko ole isänsä tavoin kiinnostuneita autojen omistamisesta. Näin ollen hän päätti muuttaa useiden miljoonien eurojen arvoiset rahaksi. - Tulihan niitä 30 vuotta säilytettyä. Ylläpitokustannukset olivat satatuhatta euroa vuodessa, Kankkunen laskee. Etenkin B-ryhmän rallitykkien arvo on noussut viime vuosina pilviin. Hiljattain Sothebyn huutokaupassa myydyistä autoista maksettiin kaksi miljoonaa euroa kumpaisestakin. Laukaalainen elää yhä sormi tukevasti rallimaailman valtimolla. Moottorien jytke on saanut Kankkusen paikan päälle MM-ralleihin mm. Sardiniassa, Belgiassa ja Japanissa. Toyotan vieraana Kankkunen pääsi testaamaan ensimmäisten joukossa merkin uutta Rally2-autoa, joka on vielä erittäin aikaisessa kehitysvaiheessa. Sen verran kovasti ajotehtävät ralliteiden sympaattisinta suomalaista yhä kutsuvat, että Kankkunen on tarjoutunut avustamaan Toyotaa uuden ralliauton kehitystyössä tieto-taidollaan. Päävastuun testaamisesta kantaa Toyotan virallinen testikuljettaja Juho Hänninen, joka yhdessä SM1-luokan mestaruuden menneellä kaudella voittaneen Mikko Heikkilän kanssa on ulkoiluttanut autoa Ranskassa ja Suomessa. Teksti, kuvat ja video: Miika Wuorela Lisää aiheesta Kotikaupunki järjesti juhlat – tältä näytti Kalle Rovanperän mestaruusjuhlissa Tommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Esapekka Lappi testaa Hyundain Rally1-autoa Suomessa! – Katso video Toyota kevyin muutoksin uuteen rallikauteen – maksukykyisellä kuskilla mahdollisuus neljänteen autoon Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan