6.6.2021

Ranskattaren paluu – Air France nähdään kesästä alkaen Helsinki-Vantaalla

Pari vuosikymmentä on jo ehtinyt vierähtää siitä, kun Air France lensi edellisen kerran reittilentoja Helsinkiin. Nyt ranskalaiset kuitenkin tähyävät Helsingin suuntaan.

Ranskan kansallisen lentoyhtiön reittiverkosto kuuluu maailman laajimpiin. Vuonna 2019 sillä oli kaikista maailman lentoyhtiöistä toiseksi eniten maakohteita. Air France myös operoi yksiä maailman pisimmistä kotimaanreiteistä, sillä esimerkiksi sellaiset kaukokohteet kuin Réunion ja Guadeloupe kuuluvat Ranskan mertentakaisiin departementteihin.

Ensi kesänä yhtiö aikoo laajentaa verkostoaan lentotauon jäljiltä yhä pidemmälle lomakohteisiin, kun Pariisista suunnataan Karibialle, Meksikoon, Intian valtamerelle sekä Ranskan Polynesiaan. Niistä Pariisin ja Tahitin välinen 15 700 kilometrin siivu on välilaskutta lennettynä kirkkaasti maailman pisin kotimaanlento.

Alkavana kesänä myös Suomesta käsin on mahdollista tavoittaa Air Francen kohteet ympäri planeettaa. Ranskalaisyhtiön päätös palata Helsinkiin juontaa mahdollisesti juurensa siihen tosiasiaan, että sen pääkilpailijoihin lukeutuva British Airways on ainakin toistaiseksi lakkauttanut operaationsa meille omilla lentokoneillaan, lentäen tänne ainoastaan virtuaalisesti Finnairin siivin. Asiasta ei tosin ole virallista tietoa, mutta sopisi kuvioon hyvin. Helsingissä Air France täydentää nyt lisäksi konsernikumppaninsa KLM:n sekä muiden Skyteam-allianssin jäsenten reittivalikoimaa. Lentoja voi varata Air France Suomen nettisivuilta.

Air France Helsinki
Air Francen Airbus A319.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Heinäkuusta alkaen

Air Francen lennot Pariisista Helsinkiin alkavat Eino Leinon päivänä eli tiistaina 6. heinäkuuta. Siitä päivästä alkaen ensimmäiset pari viikkoa reittiä lennetään neljästi viikossa, sen jälkeen tricolori-pyrstö nähdään meillä päivittäin.

Euroopan reittien pääkalustona AF:llä on Airbus A320-sarjan kaikkia neljää varianttia, siis myös perin harvinaiseksi jäänyttä A318:aa. Yhtiö oli itse asiassa supersuositun A320:n ihka ensimmäinen operaattori 33 vuotta sitten. Helsinkiin tullaan ainakin ensi alkuun lentämään näistä suurin piirtein keskikokoa edustavalla 142-paikkaisella A319:llä.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: Finavia, Air France 

Lisää aiheesta

Lue lisää

Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa

101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille

Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana

Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä – antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?

Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta

Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu

Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa

Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla

Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat