2.10.2019 Liikenne Rattijuoppo ei usko jäävänsä kiinni – faktojen valossa tutkimustulos on omituinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lain pitkä koura ei pelota – suomalainen luottaa siihen, ettei poliisi tarkasta, vaikka tien päällä oltaisiin huumeissa, lääketokkurassa tai kännissä. Suomalaiset autoilijat ovat Euroopan mitassa luottavaista sakkia kyselytutkimuksen perusteella, jossa selvitettiin autoilijoiden luottavaisuutta sen suhteen, uskovatko he jäävänsä kiinni, jos he lähtevät rattiin huumaavien lääkkeiden, huumeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisina.Suomalaiset luottavat pääsevänsä perille poliisin pysäyttämättä ja tarkastamatta, vaikkeivat ole ajokuntoisia.– Tulos on omituinen, jos sitä vertaa faktoihin. Suomessa puhallutetaan tien päällä varsin tiuhaan, Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen hämmästelee.Hän taustoittaa, että Suomessa puhallutetaan Puolan ja Viron jälkeen eniten tien päällä maan asukaslukuun suhteutettuna niistä Euroopan maista, joista on saatu vertailukelpoista tilatotietoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvaa uskoaSuomalaisten vahva luottamus siihen, ettei matka tyssää poliisin pysäyttämänä ja puhalluttamana, kävi ilmi kansainvälisessä liikenneturvallisuutta käsitelleessä tilaisuudessa Finlandia-talolla Helsingissä. Kyseessä oli European Transport Safety Councilin (ETSC) ja sen suomalaisjäsenten eli Liikenneturvan, Traficomin ja Liikennevakuutuskeskuksen järjestämä keskustelutapahtuma.Kyselytutkimuksessa suomalaisten usko joutua tarkastetuksi sai prosenttiarvon 7,3 – merkittävästi alle sen, mikä oli tulos valtaosassa muita maita. Esimerkiksi Espanjassa vastaava prosenttiluku on 26,0, Puolassa 22,6, Tsekeissä 19,1, Italiassa 16,5, Unkarissa 16,1, Serbiassa 16,0 ja Belgiassa 14,3.Kyselytutkimuksessa Portugalin prosenttiluku oli 13,9, Alankomaiden 13,0, Irlannin 11,3, Kreikan 11,2, Slovenian 11,9, Ruotsin 10,8, Sveitsin 10,6, Itävallan 10,5, Saksan 10,1, Ranskan ja Britannian 9,5 sekä Tanskan 8,0.Huumekuskit kasvussaPasi Anteroinen toi esiin myös sen, että huumekuskien määrä Suomessa on ollut kasvussa. Poliisin ylläpitämien liikennejuopumustutkimusten vuositilaston mukaan esitutkinnasta oikeuteen edenneiden rattijuopumustapausten luku on ollut vähentymään päin. Kun vielä vuonna 2010 niitä tilastoitiin vuositasolla hieman yli 20 000 kertaa, ovat tapausmäärät laskeneet tasaisesti ollen vuonna 2017 hieman yli 13 600 tapausta.Vastaavasti huumeissa ajavien tapauksia oli vuonna 2010 hieman yli 4 500, mutta vuonna 2017 jo yli 7 600. Samana vuonna tilastoitiin liki 1 700 sekakäyttäjätapausta eli kuskeja, joiden veressä oli ajokykyyn vaikuttavia huumeita tai lääkeaineita sekä alkoholia.Anteroinen esittikin alustuksessaan kuulijoille kysymyksen, tulisiko Suomessa liikennevalvonnassa ja valistustyössä keskittyä aiempaa painokkaammin lääke- tai huumetokkurassa autoileviin. Nyt 25 000 kuollutta vuodessa – tavoitteena kuolemien puolittaminen EU:ssa vuoteen 2030 mennessä Euroopan komissio on esittänyt uutta turvallisuustavoitetta, jossa halutaan puolittaa Euroopan liikennekuolemat vuosien 2020–2030 välillä. Tavoitteena on nollavisiota vuoteen 2050 mennessä. Suomen tuoreessa hallitusohjelmassa sitoudutaan myös tähän nollaskenaarioon. Suomen hallitus on luvannut antaa eduskunnalle vuoden 2021 aikana kokonaisvaltaisen hallintorajat ylittävän sisäisen turvallisuuden selonteon. Hallitusohjelmaan on kirjattu myös, että liikenneturvallisuuden parantaminen otetaan mukaan liikenteen ja liikennejärjestelmän kehittämiseen. Luvassa on aiheesta myös valtioneuvoston periaatepäätös. Euroopan laajuiset terveiset tilaisuuteen toi Euroopan komission Liikenteen ja liikkumisen pääosaston varapääjohtaja Matthew Baldwin. Vuosittain EU:n alueella kuolee tieliikenteessä 25 000 ihmistä ja vaikeasti loukkaantuneita on 135 000. Baldwin kertoo, että näitä lukuja tarkastellessaan hänelle herää neljä kysymystä: kuinka me vielä hyväksymme nämä kuolinluvut, mitä turvallisuuden kohentamiseksi on tehty, tehdään ja tulee tehdä? Baldwin peräänkuuluttaa yhteistyötä paitsi eri maiden kesken, myös erilaisten turvallisuutta kohentavien toimien kesken. Baldwin luettelee joukon esimerkkejä. Hänen mukaansa turvallisuustyö vaatii ajoneuvojen aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden kehittämisen jatkamista, liikenneympäristön parantamista, nopeusrajoitusten käyttöönottoa, tiukkaa toleranssia alkoholin vaikutuksena ajamiseen, rangaistusten koventamista, onnettomuuksien nykyistä parempaa tutkimista sekä tutkimuksen rahoituksen turvaamista – ja monia muita toimia. Baldwin tuo esiin, eikä vain kohteliaana vieraana, että Suomi sijoittuu liikenneturvallisuudessa kuolintapausten määrän perusteella Euroopan tieturvallisuuttaan kehittäneiden maiden vertailussa parhaaseen kolmannekseen. – Huolestuttavinta on, että monissa maissa on viime aikoina menty turvallisuudessa ja kuolleiden määrissä väärään suuntaan. ETSC:n toiminnanjohtaja Antonio Avenoso toi alustuksessaan esiin lukuisia esimerkkejä eri maista, joissa ei olla kaikilta osin ylletty tavoitteisiin. Vaikka monissa maissa on saatu hyviä tuloksia, mutta vain kaksi EU-maata eli Kreikka ja Liettua ovat tavoitelinjalla kuolonuhrien määrän vähentämisvauhdissa. Toki näissä maissa lähtöluvutkin ovat olleet korkealla tasolla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: European Transport Safety Council (ETSC), ESRA (E-Survey of Road Users’ Attitudes), Liikenneturva, Traficom, LiikennevakuutuskeskusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla