20.10.2021 Ajoneuvot Renault Master H2-TECH on kevyempi osa kuljetusalan vetyunelmaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toistaiseksi kaikkein varteenotettavimmat avaukset polttokennotekniikassa hyötyajoneuvopuolella on nähty raskaan liikenteen saralla. Renault Masterin vetyprototyyppi on kevyempää päätä, ja valmiin tuntuinen. Master H2-TECH on ensimmäinen osa isompaa kokonaisuutta, joka alkoi kuluneena kesänä. Tuolloin autonvalmistaja Renault Group ja maailman johtava vety- ja polttokennoratkaisujen tarjoaja, niin ikään ranskalainen Plug Power perustivat kimpassa yhteisyrityksen nimeltä HYVIA. Ranskalaiset eivät vetäneet tätä itselleen hankalasti lausuttavaa nimeä hatusta, vaan se on sulautuma: HY (vety) ja VIA (tie). HYVIA:n tarkoitus on tuottaa vetyliikenteelle kaikki tarvittava ajoneuvoista jakeluinfraan ja kaiken tämän ylläpitoon.Vety-Masterin prototyyppi on HYVIA:n ominta kädenjälkeä, sillä yritys on erikoistunut nimenomaan kevyisiin hyötyajoneuvoihin. Auto esitellään virallisesti Pariisin Hyvolution -messuilla ensi viikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikean kokoinen ranskalainen pakettiautoVetyversio perustuu ainakin tässä vaiheessa prototyyppinä pitkän akselivälin Masteriin. Mallissa riittää kuormatilaa 12 kuutiometrin edestä. Vetysäiliöt eivät typistä kuormatilaa lainkaan, sillä ne on sijoitettu välikattoon auton etuosaan. Säiliöitä on siellä neljä, kapasiteetiltaan 1,5 kiloa. Näin ollen auton vetytilavuus on kaikkiaan kuusi kiloa, minkä luvataan riittävän varsin kelpoiseen 500 kilometrin toimintamatkaan. Vedyn tankkaaminenkin on tunnetun yksinkertaista ja se vie viisi minuuttia. Säiliöistä vety menee 30 kilowatin polttokennolle, joka muuttaa sen sähköenergiaksi 33 kilowattitunnin akulle ja edelleen Cleonin valmistamalle sähköiselle voimalinjalle.Master H2-TECH etenee tuotantoon ja sitä kautta myyntiin Ranskan markkinoille näillä näkymin ensi vuonna. Tuote on läpikotaisin ranskalainen, sillä itse auton, sen sähköisen voimalinjan, polttokennojärjestelmän sekä vetysäiliöiden kokoonpano, kuten myös niiden yhdistäminen toisiinsa tapahtuu Ranskan maaperällä.Tulossa myös koulubussina ja alustamallinaRenault Master H2-TECH on valmistajan mukaan suunniteltu niin pienyrittäjän kuin suuryrityksen, kunnan tai yhteisön käyttöön. Nämä toimijat tarvitsevat takuuvarmasti muitakin kuin umpipakettiautoja, siksi vety-Masteria aiotaan tehdä tulevaisuudessa muinakin versioina.Master Citybus H2-TECH on maksimissaan 15-paikkainen pikkubussi, joka sopii erinomaisesti vaikkapa lasten koulukyyteihin 300 kilometrin toimintamatkallaan. Alustaohjaamoversio on puolestaan niin kutsuttu umpikaappi, josta kuormatilaa löytyy jopa 19 kuution verran. Toimintamatkaa kaupunkijakeluautolle luvataan 250 kilometriä.Tankkausasema samassa paketissaLiikenteelle tarkoitettu vedynjakeluverkosto on tunnetusti yhä huonoissa kantimissa suurimmassa osassa maailman maista, mukaan lukien Suomessa, jossa sellaista ei käytännöllisesti katsoen edes ole. Renault – tai siis HYVIA – on liittynyt jo muutaman muun valmistajan joukkoon lanseeraamalla liikuteltavan pienen tankkausaseman autoa/autoja operoivan toimijan omaan käyttöön, jolloin julkisen infrastruktuurin puuttuminen ei pysäytä vetyauton hankintaa ainakaan heti alkuunsa. Tankkausaseman voi joko vuokrata tai ostaa omaksi.Vety saadaan omalle tankkausasemalle tuottamalla paikan päällä vesielektrolyysillä tai tuomalla säiliöautolla. Tankissa vety on paineistettua, se on toinen tapa tehdä vedyn varastoinnista järkevää jäädyttämisen ohella. Tämän kaiken vakuutetaan olevan täysin turvallista, siitäkin huolimatta, että maailmankaikkeuden yleisin alkuaine on erittäin tulenarkaa.Lähde ja kuvat: Renault Group Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaBMW esittelee vetysuunnitelmiaan – sarjatuotantoon 2025 Bosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Koeajo: vetyauto Toyota Mirai on entistä parempi, mutta tankkausverkosto ei Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa Vetyä pyttyyn – JCB:ltä mullistavia käyttökohteita alkuaineista yleisimmälle Vaihtoehtoiset polttoaineet raskaassa liikenteessä – missä mennään? Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä