5.10.2017 Liikenne Robottibussi Helsinki-Vantalla – tarjolla ilmainen siirtymä parkkihallista terminaaliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla koekäytössä oleva robottibussi antaa esimakua tulevaisuudesta. Parkkialueelta terminaaliin siirryttäessä ei lokakuussa tarvitse tarpoa koko matkaa sateessa, jos sattuu osumaan paikalle koeajoaikaan. Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Finavia testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een.Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen mahdollisesti aina 2.11.2017 saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOperaattori valvoo, mutta robotti ajaaAivan yksin bussi ei matkustajineen vielä kurvaile. Mukana matkustaa bussin toimintaa seuraava operaattori, joka auttaa ajoneuvoa mahdollisissa ongelmatilanteissa. Operaattoria tarvitaan myös lakisyistä.– Ajoneuvolla on oltava kuljettaja, operaattorina toimiva Azat Ismailogullari Metropolia ammattikorkeakoulusta opastaa.B-ajokortilla Ligierin valmistaman pikkubussin 12 matkustajapaikasta saa käyttää kuljettajan lisäksi kahdeksaa. Istumapaikkoja riittää kuudelle.– Lentokentällä matkustajilla on usein paljon tavaraa, joten kahdeksan matkustajapaikkaa on sopiva määrä, Ismailogullari toteaa.Kokeilu on osa Finavian mukaan palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoasemaa varten.Sähkökäyttöiset bussit kytkeytyvät Finavian mukaan myös ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena ovat energiatehokkaat ja vähäpäästöiset lentoasemat.Palvelun tuottamisesta ja pilotin toteuttamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu, jossa automatisoitujen robottibussien käyttömahdollisuudet ovat olleet tutkittavina SOHJOA-6aika -hankkeessa.Robottibussi tulevaisuuden lentokentällä?– Helsinki-Vantaalla on käynnissä sen historian suurin laajennus ja matkustajamäärät kasvavat vuosi vuodelta. Metropolian kanssa toteutettavan pilotin avulla saamme arvokasta kokemusta, miten tämän tyyppistä automaatiota voidaan hyödyntää lentoasemaympäristössä ja miten se voisi tukea sujuvampaa matkustamista matkustajamäärien kasvaessa, sanoo hankkeesta Finaviassa vastaava johtaja Jukka Isomäki.– Helsinki-Vantaan kokeilu on ensimmäinen avaus Suomessa kohti kaupallista automaattibussiliikennöintiä. Oikean automaatioon perustuvan liikkumispalvelun toteuttaminen ja tutkiminen auttaa meitä paremmin ymmärtämään tulevaisuuden liikkumistarpeita. Metropolia haluaa olla fasilitoimassa tätä liikkumisen murrosta, jossa on ensiarvoisen tärkeää saada yhdistettyä suomalaisten toimijoiden intressit, ja huolehtia siitä että voimme jatkossa toimia kansainvälisenä etulinjan tekijänä uuden turvallisemman, vähäpäästöisemmän ja toimivamman liikkumisen alueella, kertoo Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykkäämmän liikkumisen osaamiskeskittymän projektijohtaja Harri Santamala.Sähkökäyttöiselle robottibussille on tehty oma reitti, joka kiertää kevyen liikenteen väylästä erotetulla omalla kaistalla Lentäjäntie 1:n edestä Parkkihalli P5:n kautta parkkialue 4a/b:n edustalle ja takaisin. Robottibussi kulkee arkisin klo 12-14 JA 15-17.Lisätietaoja Metropolian verkkosivuilta.Teksti: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen Kuvat: Antti Hentinen Lähde: Metropolia Ammattikorkeakoulu Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”