5.10.2017 Liikenne Robottibussi Helsinki-Vantalla – tarjolla ilmainen siirtymä parkkihallista terminaaliin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla koekäytössä oleva robottibussi antaa esimakua tulevaisuudesta. Parkkialueelta terminaaliin siirryttäessä ei lokakuussa tarvitse tarpoa koko matkaa sateessa, jos sattuu osumaan paikalle koeajoaikaan. Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Finavia testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een.Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen mahdollisesti aina 2.11.2017 saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOperaattori valvoo, mutta robotti ajaaAivan yksin bussi ei matkustajineen vielä kurvaile. Mukana matkustaa bussin toimintaa seuraava operaattori, joka auttaa ajoneuvoa mahdollisissa ongelmatilanteissa. Operaattoria tarvitaan myös lakisyistä.– Ajoneuvolla on oltava kuljettaja, operaattorina toimiva Azat Ismailogullari Metropolia ammattikorkeakoulusta opastaa.B-ajokortilla Ligierin valmistaman pikkubussin 12 matkustajapaikasta saa käyttää kuljettajan lisäksi kahdeksaa. Istumapaikkoja riittää kuudelle.– Lentokentällä matkustajilla on usein paljon tavaraa, joten kahdeksan matkustajapaikkaa on sopiva määrä, Ismailogullari toteaa.Kokeilu on osa Finavian mukaan palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoasemaa varten.Sähkökäyttöiset bussit kytkeytyvät Finavian mukaan myös ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena ovat energiatehokkaat ja vähäpäästöiset lentoasemat.Palvelun tuottamisesta ja pilotin toteuttamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu, jossa automatisoitujen robottibussien käyttömahdollisuudet ovat olleet tutkittavina SOHJOA-6aika -hankkeessa.Robottibussi tulevaisuuden lentokentällä?– Helsinki-Vantaalla on käynnissä sen historian suurin laajennus ja matkustajamäärät kasvavat vuosi vuodelta. Metropolian kanssa toteutettavan pilotin avulla saamme arvokasta kokemusta, miten tämän tyyppistä automaatiota voidaan hyödyntää lentoasemaympäristössä ja miten se voisi tukea sujuvampaa matkustamista matkustajamäärien kasvaessa, sanoo hankkeesta Finaviassa vastaava johtaja Jukka Isomäki.– Helsinki-Vantaan kokeilu on ensimmäinen avaus Suomessa kohti kaupallista automaattibussiliikennöintiä. Oikean automaatioon perustuvan liikkumispalvelun toteuttaminen ja tutkiminen auttaa meitä paremmin ymmärtämään tulevaisuuden liikkumistarpeita. Metropolia haluaa olla fasilitoimassa tätä liikkumisen murrosta, jossa on ensiarvoisen tärkeää saada yhdistettyä suomalaisten toimijoiden intressit, ja huolehtia siitä että voimme jatkossa toimia kansainvälisenä etulinjan tekijänä uuden turvallisemman, vähäpäästöisemmän ja toimivamman liikkumisen alueella, kertoo Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykkäämmän liikkumisen osaamiskeskittymän projektijohtaja Harri Santamala.Sähkökäyttöiselle robottibussille on tehty oma reitti, joka kiertää kevyen liikenteen väylästä erotetulla omalla kaistalla Lentäjäntie 1:n edestä Parkkihalli P5:n kautta parkkialue 4a/b:n edustalle ja takaisin. Robottibussi kulkee arkisin klo 12-14 JA 15-17.Lisätietaoja Metropolian verkkosivuilta.Teksti: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen Kuvat: Antti Hentinen Lähde: Metropolia Ammattikorkeakoulu Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa