5.10.2017

Robottibussi Helsinki-Vantalla – tarjolla ilmainen siirtymä parkkihallista terminaaliin

Helsinki-Vantaan lentoasemalla koekäytössä oleva robottibussi antaa esimakua tulevaisuudesta. Parkkialueelta terminaaliin siirryttäessä ei lokakuussa tarvitse tarpoa koko matkaa sateessa, jos sattuu osumaan paikalle koeajoaikaan.

Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Finavia testaavat autonomisen piensähköbussin toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Robottibussi

Kuskiton automaattibussi kuljettaa matkustajia arkipäivisin kahden parkkialueen välillä ja sillä pääsee Terminaali 2:een.

Robottibussia kokeillaan lokakuun ajan, alkaen maanantaista 2.10. ja keliolosuhteista riippuen mahdollisesti aina 2.11.2017 saakka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Operaattori valvoo, mutta robotti ajaa

Aivan yksin bussi ei matkustajineen vielä kurvaile. Mukana matkustaa bussin toimintaa seuraava operaattori, joka auttaa ajoneuvoa mahdollisissa ongelmatilanteissa. Operaattoria tarvitaan myös lakisyistä.

– Ajoneuvolla on oltava kuljettaja, operaattorina toimiva Azat Ismailogullari Metropolia ammattikorkeakoulusta opastaa.

B-ajokortilla Ligierin valmistaman pikkubussin 12 matkustajapaikasta saa käyttää kuljettajan lisäksi kahdeksaa. Istumapaikkoja riittää kuudelle.

– Lentokentällä matkustajilla on usein paljon tavaraa, joten kahdeksan matkustajapaikkaa on sopiva määrä, Ismailogullari toteaa.

Kokeilu on osa Finavian mukaan palvelukehitystyötä, jolla tähdätään yhä sujuvampaan matkustamiseen. Finavia testaa uusien teknologioiden mahdollisuuksia tulevaisuuden lentoasemaa varten.

Sähkökäyttöiset bussit kytkeytyvät Finavian mukaan myös ilmasto-ohjelmaan, jonka tavoitteena ovat energiatehokkaat ja vähäpäästöiset lentoasemat.

Palvelun tuottamisesta ja pilotin toteuttamisesta vastaa Metropolia Ammattikorkeakoulu, jossa automatisoitujen robottibussien käyttömahdollisuudet ovat olleet tutkittavina SOHJOA-6aika -hankkeessa.

Robottibussi tulevaisuuden lentokentällä?

– Helsinki-Vantaalla on käynnissä sen historian suurin laajennus ja matkustajamäärät kasvavat vuosi vuodelta. Metropolian kanssa toteutettavan pilotin avulla saamme arvokasta kokemusta, miten tämän tyyppistä automaatiota voidaan hyödyntää lentoasemaympäristössä ja miten se voisi tukea sujuvampaa matkustamista matkustajamäärien kasvaessa, sanoo hankkeesta Finaviassa vastaava johtaja Jukka Isomäki.

– Helsinki-Vantaan kokeilu on ensimmäinen avaus Suomessa kohti kaupallista automaattibussiliikennöintiä. Oikean automaatioon perustuvan liikkumispalvelun toteuttaminen ja tutkiminen auttaa meitä paremmin ymmärtämään tulevaisuuden liikkumistarpeita. Metropolia haluaa olla fasilitoimassa tätä liikkumisen murrosta, jossa on ensiarvoisen tärkeää saada yhdistettyä suomalaisten toimijoiden intressit, ja huolehtia siitä että voimme jatkossa toimia kansainvälisenä etulinjan tekijänä uuden turvallisemman, vähäpäästöisemmän ja toimivamman liikkumisen alueella, kertoo Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykkäämmän liikkumisen osaamiskeskittymän projektijohtaja Harri Santamala.

Sähkökäyttöiselle robottibussille on tehty oma reitti, joka kiertää kevyen liikenteen väylästä erotetulla omalla kaistalla Lentäjäntie 1:n edestä Parkkihalli P5:n kautta parkkialue 4a/b:n edustalle ja takaisin.  Robottibussi kulkee arkisin klo 12-14 JA 15-17.

Lisätietaoja Metropolian verkkosivuilta.

Teksti: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen Kuvat: Antti Hentinen Lähde: Metropolia Ammattikorkeakoulu

Luetuimmat