7.5.2019 Ajoneuvot S800 – Hondalla ja Toyotalla yhteinen mallinimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyaikana ei taitaisi onnistua, että kahdella samassa maassa toimivalla automerkillä olisi samassa luokassa käytössään täsmälleen sama mallinimi. 1960-luvulla se ei ollut ongelma Hondalle eikä Toyotalle. Hondan avut maineikkaana moottoripyörävalmistajana näkyivät vahvasti sen laajentaessa tuotantoaan autojen pariin. Moottoripyörissä käytetty iskutilavuus osui sopivasti Japanissa suositun ja verohelpotuksia nauttineen Kei-autoluokan sääntöihin.Hondan ensimmäinen urheiluauto valmistui 1962 ja siinä oli vain 356-kuutioinen moottori. Litrateho oli kuitenkin huiman korkea, sillä moottorin huippukierrokset olivat lähes tuplat tavanomaisiin autonmoottoreihin verrattuna. Moottoripyöristä muistutti sekin, että ensimmäiset versiot olivat ketjuvetoisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsin avoauto, sitten coupéNälkä kasvoi syödessä ja moottorin koko kasvoi ensin 500-, sitten 600- ja vuonna 1965 lopulta 800-kuutioiseksi. Ilmoitettu 70 hevosvoiman huipputeho saavutettiin 8000 kierroksella. Vääntölukemaksi kerrottiin 62 newtonmetriä6000 kierroksella. Nollasta sataan S800 kiihtyi 13,5 sekunnissa ja huippunopeutta luvattiin 160 kilometriä tunnissa.Avoauton ohella saataville tuli vuodesta 1965 alkaen kiinteäkattoinen coupé. Hondan urheiluautot herättivät ihastusta etenkin autotoimittajien keskuudessa, jotka arvostivat kehittynyttä tekniikkaa kuten kannen yläpuolista nokka-akselia ja jokaiselle neljälle sylinterille omaa kaasutinta. Heitä ei myöskään haitannut se, että korkealle laulava moottori edellytti ahkeraa vaihdesalkun käyttöä.Vaikka S800:n tilat jäivät ahtaaksi jo keskikokoiselle eurooppalaiskuljettajalle, tuotiin niitä muutama kappale aikanaan myös Suomeen. Kokonaisvalmistusmääräksi ilmoitetaan 11 536 kappaletta.Toyota S800 - perinteinen mutta silti edelläkävijäToyota valmisti Publica -pikkuautoa, joka vuonna 1965 sai isomman 800-kuutioisen moottorin. Samalla siitä tehtiin myös urheiluautoversio S800.Avauskuvan Hondaan verrattuna konstruktio oli hyvin erilainen, sillä moottorina oli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen ja selvästi matalaviritteisempi versio. Huipputehoksi ilmoitettiin 49 hevosvoimaa. Huippunopeudeksi luvattiin optimistisesti 156 kilometriä tunnissa, mutta samaan hengenvetoon valmistaja kehotti käyttämään maksimissaan 135 kilometrin tuntinopeutta.Perinteisestä tekniikastaan ja vaatimattomasta suorituskyvystään huolimatta Toyota S800 oli eräässä mielessä edelläkävijä. Siinä oli irrotettava katon keskiosa, jota voi kuljettaa tavarasäiliössä kun halusi ajaa katto avoinna. Vastaavan targa-rakenteen esimerkiksi Porsche otti käyttöön vasta vuotta myöhemmin.Honda S800 ja Toyota S800 olivat molemmat esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan