7.5.2019 Ajoneuvot S800 – Hondalla ja Toyotalla yhteinen mallinimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyaikana ei taitaisi onnistua, että kahdella samassa maassa toimivalla automerkillä olisi samassa luokassa käytössään täsmälleen sama mallinimi. 1960-luvulla se ei ollut ongelma Hondalle eikä Toyotalle. Hondan avut maineikkaana moottoripyörävalmistajana näkyivät vahvasti sen laajentaessa tuotantoaan autojen pariin. Moottoripyörissä käytetty iskutilavuus osui sopivasti Japanissa suositun ja verohelpotuksia nauttineen Kei-autoluokan sääntöihin.Hondan ensimmäinen urheiluauto valmistui 1962 ja siinä oli vain 356-kuutioinen moottori. Litrateho oli kuitenkin huiman korkea, sillä moottorin huippukierrokset olivat lähes tuplat tavanomaisiin autonmoottoreihin verrattuna. Moottoripyöristä muistutti sekin, että ensimmäiset versiot olivat ketjuvetoisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsin avoauto, sitten coupéNälkä kasvoi syödessä ja moottorin koko kasvoi ensin 500-, sitten 600- ja vuonna 1965 lopulta 800-kuutioiseksi. Ilmoitettu 70 hevosvoiman huipputeho saavutettiin 8000 kierroksella. Vääntölukemaksi kerrottiin 62 newtonmetriä6000 kierroksella. Nollasta sataan S800 kiihtyi 13,5 sekunnissa ja huippunopeutta luvattiin 160 kilometriä tunnissa.Avoauton ohella saataville tuli vuodesta 1965 alkaen kiinteäkattoinen coupé. Hondan urheiluautot herättivät ihastusta etenkin autotoimittajien keskuudessa, jotka arvostivat kehittynyttä tekniikkaa kuten kannen yläpuolista nokka-akselia ja jokaiselle neljälle sylinterille omaa kaasutinta. Heitä ei myöskään haitannut se, että korkealle laulava moottori edellytti ahkeraa vaihdesalkun käyttöä.Vaikka S800:n tilat jäivät ahtaaksi jo keskikokoiselle eurooppalaiskuljettajalle, tuotiin niitä muutama kappale aikanaan myös Suomeen. Kokonaisvalmistusmääräksi ilmoitetaan 11 536 kappaletta.Toyota S800 - perinteinen mutta silti edelläkävijäToyota valmisti Publica -pikkuautoa, joka vuonna 1965 sai isomman 800-kuutioisen moottorin. Samalla siitä tehtiin myös urheiluautoversio S800.Avauskuvan Hondaan verrattuna konstruktio oli hyvin erilainen, sillä moottorina oli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen ja selvästi matalaviritteisempi versio. Huipputehoksi ilmoitettiin 49 hevosvoimaa. Huippunopeudeksi luvattiin optimistisesti 156 kilometriä tunnissa, mutta samaan hengenvetoon valmistaja kehotti käyttämään maksimissaan 135 kilometrin tuntinopeutta.Perinteisestä tekniikastaan ja vaatimattomasta suorituskyvystään huolimatta Toyota S800 oli eräässä mielessä edelläkävijä. Siinä oli irrotettava katon keskiosa, jota voi kuljettaa tavarasäiliössä kun halusi ajaa katto avoinna. Vastaavan targa-rakenteen esimerkiksi Porsche otti käyttöön vasta vuotta myöhemmin.Honda S800 ja Toyota S800 olivat molemmat esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen