3.2.2022 Liikenne Sähköauto teholaturiin entistä useamman kaupan luona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen ja ladattavien hybridien latauspisteet ovat kaupoille vetovoimatekijä ja latausverkosto on tihentymässä, selviää Moottorin selvityksestä. Sähköautoilijat ja ladattavilla hybrideillä kulkevat ovat kasvava asiakasjoukko, joiden sieluista päivittäistavarakaupan toimijat eli kauppaketjut ovat yhä kiinnostuneempia.Sähköisen liikenteen päällikkö Olli Tervonen kertoo, että S-ryhmään kuuluva ABC-latausverkosto tarkoittaa tällä hetkellä 63 latausasemapaikkaa, joissa on 246 peruslatauspistettä, 126 teholatauspistettä ja 52 suurteholatauspistettä.Tervosen mukaan latauspaikkojen nykyistä kattavampi tarjonta on kilpailutekijä, jonka merkitys ei ole ainakaan vähenemässä.– Rakennamme Suomeen valtakunnallisen sähköautojen latausverkoston, joka palvelee sekä arkiliikenteessä S-ryhmän markettien yhteydessä että pitemmillä matkoilla ABC-liikenneasemilla ja hotelleissa, Tervonen kiteyttää näkymät.S-ryhmän markettien yhteydessä latausasemiin rakennetaan pääsääntöisesti peruslatausta ja teholatausta (max. 100 kW). ABC-liikenneasemien yhteyteen rakennetaan pääosin suurteholatausta (max. 150 kW) ja hotellien yhteyteen peruslatausta.Montako uutta latauspistettä on tulossa tulevana vuonna tarjolle?– Vuoden 2022 aikana tulemme kasvattamaan latausverkostoamme merkittävästi. Laajentumissuunnitelmat ovat vielä kesken, joten emme pysty vielä kommunikoimaan tarkemmin, Tervonen kertoo.Hänen mukaansa latauspaikoista pyritään tekemään ns. läpiajettavia eli helppokäyttöisiä eri ajoneuvotyypeille aina kun se on teknisesti mahdollista.– Joihinkin kohteisiin näitä on jo toteutettukin.Tervonen valistaa, että latauspisteiden sähkön hinnoittelusta vastaa paikallinen alueosuuskauppa. Ajan tasalla olevan hintatiedon voi tarkistaa ABC-mobiili-sovelluksesta – ennen latauksen aloittamista. ABC-latauksen hinta muodostuu perus-, teho- ja suurteholatauspisteillä kilowattituntiperusteisesti. ABC-latauksella ei ole kuukausimaksua. Lataus veloitetaan heti latauksen jälkeen.Hinnoittelumallin mahdollisiin tuleviin muutoksiin Tervonen ei voi ottaa ”tällä erää” kantaa.Tervonen taustoittaa, että nykyisessä ABC-verkostossa yli puolet latauksista on teho- tai suurteholatausta. Samanaikaisesti vain yhdelle tai kahdelle autolle tarkoitetut latauspaikat ovat jäämässä historiaan.– Nyt rakennamme ABC-latausverkostoa, joissa pääsääntöisesti on neljä teho- tai suurteholatauspistettä. Joissain kohteissa on jo käytössä jopa kahdeksan latauspistettä, Tervonen kertoo.Jo asennettujen latauskenttien suurentaminen ABC-latauspisteillä arvioidaan aina tapauskohtaisesti kunkin alueosuukaupan toimesta ja arvioinnissa otetaan huomioon latauksen kysynnän kasvaminen ao. alueella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLidlin pihoilla Helsingistä OuluunKiinteistöpäällikkö Arttu Puhakka kertoo, että sähköautojen latauspisteitä on tällä hetkellä 65 Lidl-myymälän pihalla Helsingistä Ouluun.– Peruslatauspiste löytyy 13 myymälästä. Tyypillisesti myymälän yhteydessä on kaksipaikkainen pikalatauslaite, josta voi ladata samanaikaisesti pikalatausta ja peruslatausta, Puhakka kertoo.Pikalatauspisteellä sähköauton lataaminen on Puhakan mukaan hiilineutraalia, sillä latauspisteet toimivat uusiutuvalla energialla.– Tällä hetkellä suurempi osa latauksista tehdään pikalatauksella, eli pisteillämme ladataan määrällisesti enemmän täyssähköautoja kuin hybridiautoja.Lidlillä on liki 200 myymälää Hangosta Sodankylään. Puhakka kertoo, että latauspisteiden verkosto on kasvamassa.– Investoimme lähivuosina merkittävästi latauspisteisiin. Pikalatauspiste tulee kaikkien uusien myymälöidemme yhteyteen, minkä lisäksi latauspisteitä asennetaan vuosittain kymmeniin jo olemassa oleviin myymälöihin.Lidl-ketjun tavoitteena on, että kaikkien sen omien kiinteistöjen pysäköintipaikoita löytyy sähköauton latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä.– Toimiva ja helppokäyttöinen latausmahdollisuus on ehdottomasti asia, jota asiakkaat arvostavat.Lidlin latauskonseptiin eivät läpiajettavat latauspaikat kuulu, mutta tällainen latauspaikkatyyppi on paraikaa kokeilussa Oulun Pateniemessä.– Useampi latauspiste myymälän yhteydessä on puolestaan testikäytössä Vantaan Vapaalassa.Kahdenlaista palautettaPuhakka oikoo harhaluuloja, että maksuttomalla lataamisella olisi jotakin vaikutusta myymälän tuotteiden hintoihin, sillä sähköautojen latauspisteet ovat vain pieni osa myymälöiden kokonaisenergiankulutuksesta.– Saamme paljon positiivista palautetta siitä, että latauspisteitä on ja että niitä tulee lisää sekä tietysti siitä, että palvelu on maksuton. Toisaalta osa käyttäjistä myös toivoo, että lataaminen olisi maksullista tai sidottua kaupassa asiointiin, jotta lataamaan pääsisi helpommin.Puhakan mukaan latauspisteet on tarkoitettu ensisijaisesti asiakkaiden käyttöön heidän asioidessaan myymälässä.– Kaikilta käyttäjiltä toivomme muiden kanssa-autoilijoiden huomioonottamista. Tällä hetkellä latauspisteiden hinnoittelun tai muiden ominaisuuksien osalta ei ole uutta kerrottavaa, Puhakka kiteyttää tilanteen.Kesko kirittää uusin aseminKeskon K-Lataus-asemia nyt sadan kaupan yhteydessä. Viime vuonna pystytettiin 22 uutta asemaa.Keskon autotoimialan palveluliiketoiminnasta ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo, että viime vuoden latausmäärät olivat yli kaksinkertaiset edelliseen vuoteen verrattuna.– Viime vuonna myimme sähköä reilusti enemmän kuin alun perin odotimme. Lukujen takana näkyy sähköautojen myynnin huikea kasvu.K-Lataus-verkostoon kuuluu yli 460 latauspistettä, joista yli 140 on pika- ja suurteholatauspisteitä. Viime kesänä avautuneilla HPC-latausasemilla on tarjolla aina vähintään kaksi CCS-pistoketta tehonjaolla kuten Palokan latausasemalla, jossa on neljä CCS-pistoketta, joissa maksimilatausteho on 100–200kW lataajien määristä riippuen.K-Latauksen hinnoittelumalli on seuraava: suurteholataus 0,30 €/kWh + 0,20 €/min 45 minuutin jälkeen, pikalataus 0,20 €/min, peruslataus 0,20 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen. Rekisteröitymättömien lataajien kontolle tulee vielä euron suuruinen aloitusmaksu.– Tällä hetkellä emme suunnittele muutoksia hinnoitteluun, von Bonsdorff valistaa.Hänen arvionsa mukaan latausasiakkaat jakautuvat tasaisesti täyssähkö- ja hybridiautoilijoihin. Lataustapahtumista noin puolet on pika- tai suurteholatausta ja puolet peruslatausta.Usko liikenteen sähköistymisen on väkevä, ja verkostoa on tarkoitus kasvattaa erityisesti pika- ja suurteholatauspisteiden osalta.– Koemme, että auton lataus kaupassakäynnin yhteydessä on erinomainen lisäpalvelu asiakkaille.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous