3.2.2022

Sähköauto teholaturiin entistä useamman kaupan luona

pikalataus

Sähköautojen ja ladattavien hybridien latauspisteet ovat kaupoille vetovoimatekijä ja latausverkosto on tihentymässä, selviää Moottorin selvityksestä.

Sähköautoilijat ja ladattavilla hybrideillä kulkevat ovat kasvava asiakasjoukko, joiden sieluista päivittäistavarakaupan toimijat eli kauppaketjut ovat yhä kiinnostuneempia.

Sähköisen liikenteen päällikkö Olli Tervonen kertoo, että S-ryhmään kuuluva ABC-latausverkosto tarkoittaa tällä hetkellä 63 latausasemapaikkaa, joissa on 246 peruslatauspistettä, 126 teholatauspistettä ja 52 suurteholatauspistettä.

Tervosen mukaan latauspaikkojen nykyistä kattavampi tarjonta on kilpailutekijä, jonka merkitys ei ole ainakaan vähenemässä.

– Rakennamme Suomeen valtakunnallisen sähköautojen latausverkoston, joka palvelee sekä arkiliikenteessä S-ryhmän markettien yhteydessä että pitemmillä matkoilla ABC-liikenneasemilla ja hotelleissa, Tervonen kiteyttää näkymät.

S-ryhmän markettien yhteydessä latausasemiin rakennetaan pääsääntöisesti peruslatausta ja teholatausta (max. 100 kW). ABC-liikenneasemien yhteyteen rakennetaan pääosin suurteholatausta (max. 150 kW) ja hotellien yhteyteen peruslatausta.

Sähköauto alla, mutta mistä matkalla näppärä latauspaikka?

Montako uutta latauspistettä on tulossa tulevana vuonna tarjolle?

– Vuoden 2022 aikana tulemme kasvattamaan latausverkostoamme merkittävästi. Laajentumissuunnitelmat ovat vielä kesken, joten emme pysty vielä kommunikoimaan tarkemmin, Tervonen kertoo.

Hänen mukaansa latauspaikoista pyritään tekemään ns. läpiajettavia eli helppokäyttöisiä eri ajoneuvotyypeille aina kun se on teknisesti mahdollista.

– Joihinkin kohteisiin näitä on jo toteutettukin.

Tervonen valistaa, että latauspisteiden sähkön hinnoittelusta vastaa paikallinen alueosuuskauppa. Ajan tasalla olevan hintatiedon voi tarkistaa ABC-mobiili-sovelluksesta – ennen latauksen aloittamista. ABC-latauksen hinta muodostuu perus-, teho- ja suurteholatauspisteillä kilowattituntiperusteisesti. ABC-latauksella ei ole kuukausimaksua. Lataus veloitetaan heti latauksen jälkeen.

Hinnoittelumallin mahdollisiin tuleviin muutoksiin Tervonen ei voi ottaa ”tällä erää” kantaa.

Tervonen taustoittaa, että nykyisessä ABC-verkostossa yli puolet latauksista on teho- tai suurteholatausta. Samanaikaisesti vain yhdelle tai kahdelle autolle tarkoitetut latauspaikat ovat jäämässä historiaan.

– Nyt rakennamme ABC-latausverkostoa, joissa pääsääntöisesti on neljä teho- tai suurteholatauspistettä. Joissain kohteissa on jo käytössä jopa kahdeksan latauspistettä, Tervonen kertoo.

Jo asennettujen latauskenttien suurentaminen ABC-latauspisteillä arvioidaan aina tapauskohtaisesti kunkin alueosuukaupan toimesta ja arvioinnissa otetaan huomioon latauksen kysynnän kasvaminen ao. alueella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lidlin pihoilla Helsingistä Ouluun

Kiinteistöpäällikkö Arttu Puhakka kertoo, että sähköautojen latauspisteitä on tällä hetkellä 65 Lidl-myymälän pihalla Helsingistä Ouluun.

– Peruslatauspiste löytyy 13 myymälästä. Tyypillisesti myymälän yhteydessä on kaksipaikkainen pikalatauslaite, josta voi ladata samanaikaisesti pikalatausta ja peruslatausta, Puhakka kertoo.

Pikalatauspisteellä sähköauton lataaminen on Puhakan mukaan hiilineutraalia, sillä latauspisteet toimivat uusiutuvalla energialla.

– Tällä hetkellä suurempi osa latauksista tehdään pikalatauksella, eli pisteillämme ladataan määrällisesti enemmän täyssähköautoja kuin hybridiautoja.

Lidlillä on liki 200 myymälää Hangosta Sodankylään. Puhakka kertoo, että latauspisteiden verkosto on kasvamassa.

– Investoimme lähivuosina merkittävästi latauspisteisiin. Pikalatauspiste tulee kaikkien uusien myymälöidemme yhteyteen, minkä lisäksi latauspisteitä asennetaan vuosittain kymmeniin jo olemassa oleviin myymälöihin.

Lidl-ketjun tavoitteena on, että kaikkien sen omien kiinteistöjen pysäköintipaikoita löytyy sähköauton latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä.

– Toimiva ja helppokäyttöinen latausmahdollisuus on ehdottomasti asia, jota asiakkaat arvostavat.

Lidlin latauskonseptiin eivät läpiajettavat latauspaikat kuulu, mutta tällainen latauspaikkatyyppi on paraikaa kokeilussa Oulun Pateniemessä.

– Useampi latauspiste myymälän yhteydessä on puolestaan testikäytössä Vantaan Vapaalassa.

Kahdenlaista palautetta

Puhakka oikoo harhaluuloja, että maksuttomalla lataamisella olisi jotakin vaikutusta myymälän tuotteiden hintoihin, sillä sähköautojen latauspisteet ovat vain pieni osa myymälöiden kokonaisenergiankulutuksesta.

–  Saamme paljon positiivista palautetta siitä, että latauspisteitä on ja että niitä tulee lisää sekä tietysti siitä, että palvelu on maksuton. Toisaalta osa käyttäjistä myös toivoo, että lataaminen olisi maksullista tai sidottua kaupassa asiointiin, jotta lataamaan pääsisi helpommin.

Puhakan mukaan latauspisteet on tarkoitettu ensisijaisesti asiakkaiden käyttöön heidän asioidessaan myymälässä.

– Kaikilta käyttäjiltä toivomme muiden kanssa-autoilijoiden huomioonottamista. Tällä hetkellä latauspisteiden hinnoittelun tai muiden ominaisuuksien osalta ei ole uutta kerrottavaa, Puhakka kiteyttää tilanteen.

K-Lataus

Kesko kirittää uusin asemin

Keskon K-Lataus-asemia nyt sadan kaupan yhteydessä. Viime vuonna pystytettiin 22 uutta asemaa.

Keskon autotoimialan palveluliiketoiminnasta ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo, että viime vuoden latausmäärät olivat yli kaksinkertaiset edelliseen vuoteen verrattuna.

– Viime vuonna myimme sähköä reilusti enemmän kuin alun perin odotimme. Lukujen takana näkyy sähköautojen myynnin huikea kasvu.

K-Lataus-verkostoon kuuluu yli 460 latauspistettä, joista yli 140 on pika- ja suurteholatauspisteitä. Viime kesänä avautuneilla HPC-latausasemilla on tarjolla aina vähintään kaksi CCS-pistoketta tehonjaolla kuten Palokan latausasemalla, jossa on neljä CCS-pistoketta, joissa maksimilatausteho on 100–200kW lataajien määristä riippuen.

K-Latauksen hinnoittelumalli on seuraava: suurteholataus 0,30 €/kWh + 0,20 €/min 45 minuutin jälkeen, pikalataus 0,20 €/min, peruslataus 0,20 €/kWh + 0,02 €/min kahden tunnin jälkeen. Rekisteröitymättömien lataajien kontolle tulee vielä euron suuruinen aloitusmaksu.

– Tällä hetkellä emme suunnittele muutoksia hinnoitteluun, von Bonsdorff valistaa.

Hänen arvionsa mukaan latausasiakkaat jakautuvat tasaisesti täyssähkö- ja hybridiautoilijoihin. Lataustapahtumista noin puolet on pika- tai suurteholatausta ja puolet peruslatausta.

Usko liikenteen sähköistymisen on väkevä, ja verkostoa on tarkoitus kasvattaa erityisesti pika- ja suurteholatauspisteiden osalta.

– Koemme, että auton lataus kaupassakäynnin yhteydessä on erinomainen lisäpalvelu asiakkaille.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat