16.8.2024 Autoilu Sähköautojen verotuksen kiristys väärä signaali – kritisoi Autoliitto Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Hallituksen suunnittelema päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen verotuksen kiristäminen on väärä signaali muutenkin hidastuneessa automarkkinassa ja autokannan vanhentuessa.” Autoliitto on antanut valtiovarainministeriölle kriittisen näkemyksensä kaavaillusta ajoneuvoveron korottamisesta ja muista verotaakkaa kiristämistä toimista, jotka kohdistuisivat päästöttömillä ja vähäpäästöisillä autoilla ajaviin kansalaisiin.Taustalla on luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta. Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan vuotuisen ajoneuvoveron korottamista yhteensä noin 35 miljoonalla eurolla. Korotus kohdistettaisiin pääosin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien ajoneuvoveron perusveroon sekä käyttövoimaveroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVeroa korotettu jo kolmestiAjoneuvoveron perusvero muuttui päästöperusteiseksi vuonna 2010, minkä jälkeen veroa on korotettu kolmesti. Tämän lisäksi muuta kuin moottoribensiiniä polttoaineenaan käyttävistä autoista maksetaan painoperusteista käyttövoimaveroa. Käyttövoimavero on kalleimmillaan dieselautoilla ja edullisimmillaan ladattavalla bensiinihybridillä.Autoliitto laskee, että jos hallituksen esitysluonnos toteutuu, ajoneuvoveron perusvero nousee 106,21 euroon verotaulukossa 1 päästövälillä 0–82 grammaa (NEDC) ja verotaulukossa 1A päästövälillä 0–102 grammaa (WLTP). Korotus kohdistuisi siis pääasiassa sähköautoihin sekä pistokehybrideihin.Niiltä sähköautoilta, jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen, eli joista ei ole maksettu autoveroa, kannetaan verotaulukon alin määrä korotettuna 64,97 eurolla vuodessa. Näiden sähköautojen ajoneuvoveron perusvero puolestaan nousisi siten 171 euroon.Käyttövoimaveroonkin kiristysSuomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö tuo esiin, että ajoneuvoveron perusveron korottamisen lisäksi hallitus ehdottaa sähköautojen käyttövoimaveroon 27 % ja ladattavan bensiinihybridin käyttövoimaveroon 90 % korotusta.Se tarkoittaisi Autoliiton mukaan sitä, että ”sähköautojen käyttövoimavero nousisi 1,5 sentistä 1,9 senttiin (per alkava 100 kg x pvä) ja ladattavien bensiinihybridien 0,5 sentistä 0,95 senttiin. Ladattavilla dieselhybrideillä, joita on hyvin vähän autokannassa, käyttövoimavero alenisi 4,9 sentistä 3,6 senttiin.”Penseät terveisetAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen allekirjoittama lausunto on varsin penseä veronkiristyskaavailuille.”Hallituksen suunnittelema päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen verotuksen kiristäminen on väärä signaali muutenkin hidastuneessa automarkkinassa ja autokannan vanhentuessa.” Autoliitto huomauttaa, että ennen lokakuuta 2021 rekisteröityjen sähköautojen sekä kaikkien pistokehybridien ajoneuvoveron perusvero olisi ehdotuksen mukaan kaksinkertaistumassa.Autoverottoman sähköauton ajoneuvovero olisi korotuksen jälkeen puolestaan sama kuin 155 g/km päästävän polttomoottoriauton. Uusien henkilöautojen keskipäästö oli alle tuon jo vuonna 2010 (149,6 g/km).Autoliitto löytää ehdotuksesta kehuttavaakin: ”Hyvää hallituksen esitysluonnoksessa on se, että muuhun autokantaan ei ehdoteta ajoneuvoveron korotuksia.”Autoliitto ennakoi, että tavallisen suomalaisen bensiini- tai dieselautoilijan kukkarolla tullaan käymään tulevaisuudessa aiempaa merkittävämmin, sillä polttomoottoriautojen käytön kustannukset nousevat joka tapauksessa muun muassa jakeluvelvoitteen kiristyessä. Lisäksi arvonlisäverokannan korotus nostaa niin autoilun kuin kaiken muun elämisen kustannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJo nyt jäljessä tavoitteistaSuomessa on valtiovallan linjaamina varsin kunnianhimoiset päästötavoitteet. Tässä liikenteen päästösavotassa – liikenteen sähköistymisessä – on jo nyt jääty takamatkalle. Suomessa tavoitteeksi on asetettu satojen tuhansien täyssähköautojen saaminen autokantaan 2030 mennessä.”Tavoitteesta ollaan jo valmiiksi jäljessä ja kehitys on hidastunut, ja nyt esitetyillä toimenpiteillä liikenteen sähköistyminen hidastuu entisestään. Fiskaalisten tavoitteiden ja ilmastotavoitteiden välillä on ilmeinen intressiristiriita.” Lue lisää Kaikki artikkelit 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 24.8.2024 Autoilu Sähköautojen latauslaitteiden myynti piristyi loppukeväästä – mutta jäi vuoden takaisesta 23.8.2024 Yleinen Nopeusrajoituksia ei alenneta! – Väylävirasto ei anna uutta nopeusrajoitusohjetta 22.8.2024 Autoilu Ilmastopaneeli: Jakeluvelvoitteen kasvattaminen ja sähköistymisen vauhdittaminen puolittavat liikenteen päästöt 20.8.2024 Autoilu Hallitus kurittaisi sähköautoilijoita – VATT kriittisenä aikeista korottaa veroja 20.8.2024 Autoilu Sillat sairastavat – Suomessa on 862 huonokuntoista maantiesiltaa 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta