17.7.2025

Secto Rally 2025 reittiopas: Pajarin kartanlukijalta täsmävinkit katsojalle Jyväskylään

Teksti Miika Wuorela
Kuva Moottorin arkisto
Secto Rally 2024

Erikoiskokeet Moottorin katsojaoppaaseen analysoi kartanlukija Marko Salminen.

Keski-Suomen legendaariset sorarännit täyttyvät jälleen nopeista autoista sekä tähtikuljettajista, kun Secto Rally Finland 2025 ajetaan 31.7.–3.8 tuttuun tapaan Jyväskylässä. Kyseessä on FIA:n rallin MM-sarjan yhdeksäs osakilpailu, ja tapahtumaan ilmoittautui määräaikaan mennessä 66 kilpailijaparia 24 eri kansalaisuuden alla.

Viime vuonna Kalle Rovanperä kellotti Västilä 2- ja Ouninpohja 2-erikoiskokeille yli 136 km/h keskinopeuden. Miten käy tällä kertaa? Paljon riippuu vallitsevasta kisasäästä, mutta varmaa on, että vauhtia piisaa jälleen.  

Erikoiskokeet Moottorin katsojaoppaaseen analysoi tällä kertaa Sami Pajarin kartanlukija Marko Salminen, jolle osallistuminen Secto Rally Finlandiin on jo 13. kerta Keski-Suomen sorateillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Torstai 31.7.

EK 1 Harju 1 (2,50 km) torstaina 31.7. klo 19.05 ja EK 10 Harju 2 perjantaina 1.8. klo 19.30

Mikä olisikaan parempi tapa korkata Suomen MM-ralli kuin kisakaupunki Jyväskylän ytimessä ajettavalla yleisöerikoiskokeella? Niinpä. Sen vuoksi Harju saa tänäkin vuonna kunnian saatella kilpailijat matkaan ennen kuin kapina sorateillä pääsee toden teolla vauhtiin perjantain aikana.

Tämä on aina ollut hieno aloitus kisalle. Pätkällä on paljon yleisöä ja kannustuksen kuulee autoon asti. Tavallaan tämä on vaikea pätkä, sillä matkalle mahtuu muutama ahdas paikka. Kyllä Harjua aina odottaa, se on niin perinteinen pätkä. Tarkasti tämän saa ajaa, mutta muuten ei ole mitään erikoista luvassa.

Perjantai 1.8.

EK 2 Laukaa 1 (17,96 km) perjantaina 1.8. klo 8.03 ja EK 6 Laukaa 2 perjantaina 1.8. klo 14.44

Laukaan maisemissa on jo ajettu jo kerta jos toinenkin, mutta koska tie tarjoaa oivan haasteen, on se tälläkin kertaa mukana. Täällä pitää jo kuljettajan olla hereillä – muutoin kärki karkaa armotta. Sen verran vauhdikkaita Laukaan paikat ovat, että nuottien on osuttava ja kuljettajalla oltava itseluottamus kohdallaan.

Tämä ajetaan viime vuoden muodossa. Mukaan mahtuu perinteinen lossinmutka ja monta kanttipaikkaa. Erikoiskokeella on hienoja ylityksiä ja pehmeä väliosuus, jolla Esapekka (Lappi) osui puihin viime vuonna. Mutkat ennen lossinmutkaa ovat vetomiehen paikkoja.

EK 3 Saarikas 1 (15,80 km) perjantaina 1.8. klo 9.03 ja EK 7 Saarikas 2 perjantaina 1.8. klo 15.44

Vuonna 2024 Saarikas tarjosi kylmää kyytiä kärkipään kuljettajille. Ott Tänak selvisi säikähdyksellä pahannäköisestä ulosajostaan ja tallikaveri Thierry Neuville peruuttamalla takaisin tielle. Nyt ajosuunta on muuttunut ja muutoinkin erikoiskokeella rymistellään hieman eri tavalla, mutta varmaa on, että edelleen saa pitää kaasun pohjassa.

Alku on kapeaa ja teknistä tietä, mitä seuraa ”lentokenttäosuus”. Pätkä on siinä kohdassa tosi nopeaa, ja oli ainakin toiseen suuntaan mukava ajaa. Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen erikoiskoe. Hyvä, että päivään on saatu jotain uutta, ettei aina ajeta samoja, vanhoja paikkoja. Tällä erikoiskokeella suunta alkaa jo löytyä koko kilpailua ajatellen.

EK 4 Myhinpää 1 (14,60 km) klo 10.23 ja EK 8 Myhinpää 2 klo 17.04

Myhinpäässä on likipitäen sama kaiku kuin Ouninpohjassa. Kyse on rallireitin pohjoisosan todellisesta helmestä, joka vaatii äärimmäistä sitoutumista ajamiseen. Korkeuserot pitävät yllä tunnetta vuoristoradasta lähdöstä maaliin asti. Keskinopeus kipuaa huimiin lukemiin, mutta nilkka ei saa tutista. Myhinpää alkaa erotella jyviä akanoista ja näyttää suuntaa kilpailun kululle.

Tämä erikoiskoe ei esittelyjä kaipaa. Kyseessä on todella hieno vuoristorata, jota muutama shikaani hidastaa. Muutoin vauhti pysyy alusta loppuun. Kalle (Rovanperä) lipesi täällä kaksi vuotta sitten, ja on erikoiskoe ottanut muitakin vuosien saatossa. Aivan EK:n lopussa on muutama tiukempi mutka. Tällainen pätkä vaatii eniten rohkeutta. Ajolinja ratkaisee monessa kohdassa, mutta on täällä mahdollisuus tehdä eroa. Jos joku nostaa ja epäröi, toiset ajavat karkuun.

EK 5 Ruuhimäki 1 (7,76 km) perjantaina 1.8. klo 11.51 ja EK 9 Ruuhimäki 2 perjantaina 1.8. klo 18.35

Pomppupätkänä tunnettu Ruuhimäki tarjoaa rajujen lentojen lisäksi alun teknisen osuuden, joka on muodostunut jostain syystä todella haastavaksi joillekin kilpailijoille. Hämäävä vasen pikkutien osuudella on suistanut varomattomia jo peräti kolmena eri vuonna, paikan maineesta huolimatta. Sami Pajari rikkoi kuparisen Ruuhimäessä viime vuonna ja täräytti uransa ensimmäisen, ja toistaiseksi ainoan, yleiskilpailun pohja-aikansa.

Alku on kapeaa tietä. Takamoto (Katsuta) suistui viime vuonna samassa vasurissa, jossa ovat keskeyttäneet myös Gus Greensmith (2019) ja Teemu Asunmaa (2021). Se paikka hämää ja tiukentuu puiden väliin. Lopun hypyt tullaan nykyautoilla täysillä.

Lauantai 2.8.

EK 11 Parkkola 1 (15,55 km) lauantaina 2.8. klo 8.01 ja EK 15 Parkkola 2 lauantaina 2.8. klo 15.01

Nimestä huolimatta Parkkola ei tällä kertaa noudata viime vuoden erikoiskoetta millään muotoa. Lyhyen, ison tien alkukiihdytyksen jälkeen kilpailijat viikkaavat pienelle ja vauhdikkaalle osuudelle, minkä jälkeen kaksi kolmasosaa erikoiskokeen lopusta ovatkin sitten aivan uutta baanaa. Se laittaa kuljettajat haastavaan tilanteeseen jo nuotituksessa. Se, joka saa pätkän parhaiten paperille, on vahvoilla.

Alussa tullaan muutama sata metriä Petäjävedentietä ennen kuin käännytään oikeaan Mäkelänkyläntielle, jolla vauhtia, kapeutta ja kiviä on riittämiin. Se on hieno osuus, jonka jälkeen käännytään oikealle, isolle tielle. On hyvä, että on saatu kaikille uutta osuutta mukaan. Lopun tie on pienempää, joten on arvoitus, millainen pohja siinä on, ja tuleeko ylläreitä. Kaikki panostavat uusiin erikoiskokeisiin ja yrittävät hyökätä juuri niillä. Meille nämä menevät kaavalla: nuottien teko ja tarkistus sekä pari kertaa videot. Samin tiemuistilla ei hirveästi tarvitse tehdä.

EK 12 Västilä 1 (18,94 km) lauantaina 2.8. klo 9.42 ja EK 16 Västilä 2 lauantaina 2.8. klo 16.42

Tämä erikoiskoe ajetaan täsmälleen samassa muodossa kuin vuotta aiemmin. Västilä on sopivan lähellä etelästä saapuvia rallikatsojia, ja tarjoaakin kelpo katselupaikkoja koko matkalla. Isolla tiellä oleva alkuosa on melkoista vuoristorataa, mutta vielä maalissakin saa lennättää autoaan sen, mitä uskaltaa.

Hieno erikoiskoe; vaikea, nopea ja sisältää vähän tiukempia ylityksiä. Toissa vuonna EK pehmeni toisella kierroksella. Loppu on pientä ja todella nopeaa tietä. Pari vuotta sitten tänne jäi (Jari) Huttunen. Monet erikoiskokeen tiukoista mutkista kääntyvät enemmän, kun vauhti on päällä. Ensimmäisellä vedolla ei välttämättä ole paljoakaan pitoa.

EK 13 Päijälä 1 (20,19 km) lauantaina 2.8. klo 10.36 ja EK 17 Päijälä 2 lauantaina 2.8. klo 17.36

Monille kuljettajille Päijälä on noussut reitin mieluisammaksi erikoiskokeeksi tien hurjan luonteen vuoksi. Ennen Päijälän kylään saapumista olevalla osuudella on jättiloikka, jossa odotetaan jopa 50 metrin leiskautuksia. Erikoiskokeen loppuosa on niin ikään loputonta nyppylöiden ylitystä ennen kuin viimeisten kilometrien ajaksi siirrytään pienen tien osuudelle, jossa kivet vaanivat aivan ajouran varrella.

Päijälä on monen kuljettajan suosikki. Alkuosalla ovat monet ajaneet ulos, ja pian niiden maisemien jälkeen saavutaan huimaan loikkaan, josta lentää helposti 50 metriä. Perinteinen runkioikea ei ole enää viime vuosina toiminut. Kaiken kaikkiaan Päijälä on hieno tie. Lopun pienellä tiellä on mahdollisuus löytää kiviä, kun pinta pehmenee. Tätä on niin kauan ajettu, että täällä varmasti kaikki hyökkäävät.

EK 14 Leustu 1 (16,39 km) lauantaina 2.8. klo 12.05 ja EK 18 Leustu 2 lauantaina 2.8. klo 19.05

Pitkästä aikaa rallireitillä mukana oleva Leustu on Parkkolan tavoin iso arvoitus, sillä EK ajetaan hyvin sekalaisissa maisemissa, jotka eivät taatusti ole tulleet kenellekään nykykuljettajista kilpailusta tutuksi. Ilmaan päästään rajusti kahdesti; ensin isolla tiellä ennen Korpiahon risteystä ja toistamiseen Toimelantiellä, jolla pudotetaan kaasu pohjassa hyppyyn, joka nappaa autosta kiinni kuin tuuli leijasta.

Takapiikin jälkeen kiihdytetään rautatien ali ja jatketaan uudelle osuudelle, joka ei minulle ole tuttu. Sen jälkeen tullaankin tutulle tielle. Hirvimäentiellä on hienoja kurveja, kuten myös (Evgeny) Novikovin hyppy toiseen suuntaan. Toimelantiellä olevassa piilohypyssä loikataan varmasti hyvin, vaikka Rally1-autoissa takasiipi hieman rauhoittaa menoa. EK päättyy kapealle osuudelle, jolla on muutama hieno heitto. Mukava pätkä.

Rally Finland 2017

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sunnuntai 3.8.

EK 19 Ouninpohja 1 (23,98 km) sunnuntaina 3.8. klo 10.35 ja EK 20 Ouninpohja 2 sunnuntaina klo 13.15

Ouninpohja ei juuri lisäselvityksiä kaipaa. Nimi kertoo kaiken oleellisen rallin ratkaisunpaikoista. Jos sunnuntait ovat tavallisesti olleet läpiajelua ja sijoituksen varmistamista kuljettajille, tänä vuonna hengähdysmahdollisuutta ei todellakaan ole ennen kuin lippu on toistamiseen heilunut Ouninpohjassa. Pelkästä ison tien osuudesta koostuva erikoiskoe vaatii vielä uskomatonta rohkeutta ja tarkkuutta.

Ouninpohja käsittää koko Super Sundayn ja Power Stagen, joten voisiko hienompaa päätöstä olla rallille. Täällä pitää olla todella hereillä. Yleisölle tämä on hieno tilaisuus, ja kuljettajilta löytyy suuri kunnioitus nopeaa ja haastavaa erikoiskoetta kohtaan. Ajettavissa kaikki paikat ovat, kunhan linja vain täsmää. Ouninpohjassa voi ajaa pieniä eroja, ja kovat pisteet on tarjolla. Yritystä riittää varmasti. Sateellakin tämä on vain mentävä, mutta jos pätkä on muutoinkin huima, niin sateella se on erityisesti sitä. Kaikista kuljettajistani olen huomannut sen, että siirtymällä Ouninpohjaan he ovat tavallista hiljaisempia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat