30.3.2016

Some uuvuttaa aikuiset – liikenteessä huonot unet vastaavat humalaa

Unettomuus ja Some

Kaksi kolmesta suomalaisesta kärsii nukkumisvaikeuksista. Yksi unihäirikkö on sosiaalinen media. Liikenteessä väsymys on merkittävä vaaratekijä.

Sosiaalisen median käyttö ja nettisurffailu nakertavat varsinkin nuorten aikuisten unta. Unen lisäksi liiallinen sosiaalisen median käyttö voi haitata seurustelua. Joka toinen nuori aikuinen toivoo, että puoliso suuntaisi katseensa ruudun sijasta useammin kumppaniinsa.

Liian vähäisellä unella on todettu olevan yhteys tapaturmiin ja vahinkoihin liikenteessä. Väsyneenä reagointi hidastuu ja arviointikyky heikkenee.

– Esimerkiksi ammattiautoilijoilla unenpuute voi olla todellinen riski niin itselle kuin ympäristöllekin. Yli 24 tunnin valveillaolo on verrattavissa yhden promillen humalaan, ja väsymyksen on arvioitu olevan taustalla joka kuudennessa kuolonkolarissa, korvausasiantuntija Teemu Lahtero Ifistä kertoo.

Työnantaja sen sijaan voi huokaista helpotuksesta. Somessa notkuminen ei nakerra työtehoa samaan tapaan kuin sosiaalisia suhteita tai lepoa, kertoo sosiaalisen median ja nettikäytön vaikutuksia kyselytytutkimuksen avulla selvittänyt vahinkovakuutusyhtiö If. Kyselyn toteutti YouGov Finland.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Someaktiivisuus huipussaan illalla

Suomalaiset käyttävät sosiaalista mediaa eniten iltakuuden ja iltakymmenen välillä, ja lähes joka toinen käyttää älypuhelintaan tai tablettia sängyssä juuri ennen nukkumaanmenoa.

Tapa on huono, sillä netissä pyöriminen nukkumaanmenoajan lähellä on haitallista unen kannalta.  Tutkimusten mukaan näyttöjen sinisävyinen valo estää melatoniinin, luontaisen nukahtamishormonin, muodostumista.

Melatoniinia vailla oleva keho luulee, että on päivä, vaikka todellisuudessa nukkumaanmenoaika olisi mennyt ohi jo tovi sitten. Rytmin hukkuminen saattaa aiheuttaa univaikeuksien kierteen.

Nuoret aikuiset helisemässä

Joka neljäs suomalainen kokee, että sosiaalisen median käyttö iltaisin heikentää unta. Eniten sosiaalisen median käyttö heijastuu alle 34-vuotiaiden nukkumiseen. Heistä joka kolmas kokee yöunen heikentyvän myöhäisen somettamisen johdosta. Kaksi kolmesta suomalaisesta ilmoittaa kärsivänsä nukkumisvaikeuksista ainakin joskus.

Useimmille puhelimen käyttö sängyssä on vain tapa, mutta joka kolmannella syynä ovat saapuvat viestit ja ilmoitukset. Neljä kymmenestä push-viestejä saavasta palaa puhelimeen ääreen ilmoitusäänen kuullessaan jopa sen jälkeen, kun on mennyt jo nukkumaan. Alle 34-vuotiaista näin tekee kuusi kymmenestä.

Some tunkee parisuhteeseen

Vaikka sosiaalinen media viihdyttää, somessakin voi pyöriä liikaa. Lähes joka toinen kokee somettavansa liikaa ainakin joskus. Erityisen usein omasta sometuksestaan ovat huolissaan alle 34-vuotiaat. Heistä kuusi kymmenestä käyttää omasta mielestään sosiaalista mediaa ainakin välillä liikaa.

Moni toivoo, että oma kumppani kiinnittäisi enemmän huomiota parisuhteeseen sosiaalisen median sijaan. Erityisesti alle 34-vuotiaat ja pienten lasten vanhemmat toivovat, että puoliso kohdistaisi katseensa ruudun sijasta useammin kumppaniinsa. Alle 34-vuotiaista kumppanin huomiota somen kustannuksella kaipaa lähes joka toinen ja pienten lasten vanhemmista neljä kymmenestä.

Suomalaisista kahdeksan kymmenestä käyttää sosiaalista mediaa. Naiset käyttävät sosiaalista mediaa hieman miehiä enemmän.

Lähde: If Kuva: Antti Hentinen

Puhelimen piippaus noutaa jopa unten mailta

  • Lähes joka toinen sosiaalista mediaa käyttävä suomalainen selailee älypuhelintaan tai tablettiaan sängyssä juuri ennen nukkumaanmenoa.
  • Joka kolmas on laittanut puhelimeensa äänelliset push-toiminnot päälle, jolloin puhelin voi ilmoittaa esimerkiksi Facebookiin saapuvista kommenteista tai työsähköpostin saapumisesta.
  • llalla sängyssä puhelimella surffailu on kahdelle kolmesta vain tapa. Kolme kymmenestä selaa puhelinta sängyssä siksi, ettei malta olla katsomatta puhelimeen tulevia viestejä ja ilmoituksia.
  • Push-viestejä saavista 40 prosenttia palaa puhelimen ääreen jopa nukkumaan mentyään, jos puhelin ilmoittaa saapuneista viesteistä tai ilmoituksista. Alle 34-vuotiaista puhelimen nappaa käsiinsä kuusi kymmenestä ilmoitusten merkkiäänen kuullessaan, vaikka olisi jo mennyt nukkumaan.
  • Kahdella kolmesta suomalaisesta on nukkumisvaikeuksia ainakin toisinaan. Naiset kärsivät nukkumisvaikeuksista hieman miehiä useammin.
  • Hyvätuloisilla, esimiehillä ja asiantuntijatason työntekijöillä on muita harvemmin nukkumisvaikeuksia.
  • Nuoret aikuiset ovat aktiivisin ikäryhmä sosiaalisessa mediassa. Alle 34-vuotiaista aikuisista 86 prosenttia kertoo käyttävänsä sosiaalista mediaa. Some ei ole kuitenkaan vain nuorten juttu. 71 prosenttia 55–74-vuotiaista suomalaisista kertoo käyttävänsä sosiaalista mediaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat