1.1.2017

Suo, kuokka ja hybridijärjestelmä: uusi Honda NSX ja vaikea lapsuus

Honda NSX ja vaikea lapsuus

Toisen sukupolven Honda NSX saattaa olla uuden ajan superauto, mutta taustalta löytyy perinteinen resepti: verta, hikeä ja kyyneleitä.

Kulttimaineeseen kohonnut Honda NSX sai tänä vuonna vihdoin jatko-osan vuosikausien odottamisen jälkeen. 581-hevosvoimainen hybridisuperauto ei kuitenkaan ollut helppo pala edes insinööritaidostaan tunnetulle japanilaisyhtiölle, sillä matkan varrelle mahtui aimo annos mutkia ja haasteita. Vuoden urheilulliseksi autoksi Honda (Acura) NSX:n valinnut yhdysvaltalaislehti Road & Track valottaa artikkelissaan hiukan kehitystyön taustoja.

Uusi ja vanha NSX perhekuvassa.

Ensimmäinen haaste liittyi siihen, että projektin vetovastuu annettiin Acuran tuotekehitysosastolle Yhdysvalloissa. Lukuisten arkiautojen kehittäjänä toiminut osasto ei ollut tottunut tähtäämään Ferrarin, Porschen ja McLarenin asettamiin maaleihin.
– Muistan ajatelleeni, vaikka en sanonut sitä projektissa työskenteleville, että "voi luoja, tässä touhutaan yhtiöiden kanssa, jotka ovat tehneet tätä jo vuosia, ja tässä me, Honda, lähdemme niiden perään", kommentoi NSX-projektin suorituskykyvastaava Jason Widmer.

NSX:n suorituskyvystä vastannut Jason Widmer kertoo pohtineensa perinteisten urheiluautovalmistajien haastamisen mielekkyyttä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Onko tässä mitään järkeä?

Toinen vaihe oli vakuuttaa oma väki siitä, että uuden NSX:n konsepti oli järkevä. Honda oli jo muutamaa vuotta aiemmin keskeyttänyt V10-moottorin perustuvan NSX:n kehittämisen ja uuden projektin eräs vaatimus oli, että auto olisi edistyksellinen. Monet kuitenkin näkivät kolmen sähkömoottorin ja akuston lähinnä haittana suorituskykyä haettaessa. Auton ensimmäinen prototyyppi kiersi Virginia International Racewayn moottoriradan peräti kahdeksan sekuntia nopeammin kun sähkömoottorit oltiin kytketty pois päältä. Katuautojen hybridikokemuksesta ei ollut apua kilparadalla, ja NSX:n piti selviytyä kunnialla molemmista.

Honda NSX ja vaikea lapsuus
Kuusisylinterinen polttomoottori, kaksi turboahdinta, yhdeksän vaihdetta, kaksi kytkintä, kolme sähkömoottoria sekä akusto – NSX:n edistyksellisyys sai epäilijöitä myös Hondan sisältä.

Ongelmia aiheutti myös polttomoottori, sillä alkuperäinen ajatus kuljettajan taakse poikittain asennetusta vapaastihengittävästä V6:sta jouduttiin hylkäämään. Helppo ratkaisu vaihtui turboahtimiin ja se puolestaan tarkoitti moottorin kääntämistä pitkittäin tilarajoitteiden takia. Käytännössä auton perä ja ulkokuori jouduttiin suunnittelemaan uudelleen.

Honda NSX ja vaikea lapsuus

Hondan onneksi sen johtajistossa on paljon insinöörejä, jotka pitivät kiinni tinkimättömästä linjasta projektissa, jonka tarkoitus oli olla juuri insinöörityön taidonnäyte.
– Eräs suurista eduista tässä projektissa, mikä nostaa sen jopa muiden tuotteidemme yläpuolelle, oli ettei kukaan koko organisaatiossa halunnut projektin epäonnistuvan. Kaikki ajattelivat, että tämän täytyy olla mahtava, Widmer linjaa.

Honda NSX ja vaikea lapsuus
Myös NSX:n keulassa on tiivis tunnelma kahden sähkömoottorin myötä.

Voimalinjan viivästyminen aiheutti kuitenkin ongelmia muualla kehitystyössä. Tuotannosta vastaava Clement D'Souza kertoo, että jossain kohtaa projektia hänen tavoitteenaan olivat apurungon ja jousituksen tiukemmat toleranssit ilman kunnon käsitystä siitä, mitä tässä ollaan rakentamassa.

Päivittäiset päivitykset

NSX luottaa järjestelmiensä yhteensovituksessa pitkälti elektroniikkaan ja ohjelmistoihin, joita päivitettiin ohiolaisen tuotekehityskeskuksen lisäksi Hondan päämajasta Japanista. Eräässäkin testisessiossa auto käyttäytyi yllättäen villin yliohjaavasti. Myöhemmin selvisi, että sähkömoottoreiden ohjelmisto oltiin päivitetty yön aikana, muuttaen auton luonnetta dramaattisesti. Eräiksi projektin sankareista nostetaan myös kääntäjät, sillä Acuran tuotekehityksen ja Hondan päämajan yhteistyön koordinointi ei ollut aina helppoa.

Honda NSX ja vaikea lapsuus

Yhdessä muiden hybridisuperautojen kanssa NSX on eräänlainen osoitus siitä, että urheilullisen ajettavuuden ei tarvitse kuolla ympäristökehityksen varrella. Hondalle New Sports eXperience on puolestaan osoitus siitä, että yhtiöllä on edelleen intohimoa ja näkemystä.

Koko laajudessaan kertomus NSX:n kehitystyön mutkista on luettavissa Road & Trackin verkkosivuilta.

Honda NSX ja vaikea lapsuus

Lähde: Road & Track Kuvat: Honda

Katso myös:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat