13.10.2023

Suomessa kymmeniä tuhansia haamuautoja – voivat täyttää helposti ympäristörikoksen tunnusmerkit

Suomessa romutetaan vuosittain lähes 100 000 autoa, mutta silti romuttamatta jää valtava määrä niin sanottuja haamuautoja.

Suomessa romutetaan vuosittain noin 70 000–100 000 autoa. Siitäkin huolimatta Suomessa päätyy jopa kymmeniä tuhansia autoja takapihoille, metsiin ja muihin paikkoihin, jossa ne voivat rasittaa ympäristöä. Tällaisista puuttuvista autoista puhutaan haamuautoina.

EU:n komissio sekä sen jäsenmaat, mukaan lukien Suomi, ovat huolissaan haamuautoista. Ne voivat ympäristöön päätyessään täyttää hyvin helposti ympäristörikoksen tunnusmerkit, jos esimerkiksi auton öljyt vuotavat luontoon. EU haluaakin uudella romuajoneuvoasetuksella saada haamuautot kuriin ja  Suomessakin viranomaisen on nyt mietittävä konkreettisia keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Jo nykyisen lain mukaan kaikki romutettavaksi ja rekisteristä poistettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä tuottajavastuusta automaahantuojien puolesta olevan Suomen Autokierrätyksen virallisen vastaanottopisteen kautta.

– Yksi hyvä keino on muuttaa nykyistä rekisterikäytäntöä niin, että jatkossa autoa ei voi ilmaiseksi roikottaa rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstäpoiston mahdollistamaa porsaanreikää, toteaa Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.

– Esimerkiksi ne, jotka eivät hoida velvoitteitaan asianmukaisesti, saisivat asiasta muistutuksen vuosittain. Samoin ajoneuvovero voitaisiin kerätä tällaisissa tapauksissa myös tuolta liikenteestä poiston ajalta, Kenraali jatkaa.

Asiaa pitää myös valvoa. Suomen Autokierrätyksen mukaan ympäristöviranomaisten, Tullin, verottajan ja rekisteriviranomaisen yhteistyön avulla valvonta tuottaisi helposti riittävän hyvän lopputuloksen. Suomen Autokierrätys Oy.n mukaan kysymys on vain siitä, että epäkohtaan eli haamuautoihin pitää tarttua nykyistä painokkaammin.

Suomen Autokierrätys on ottamassa myös digitalisaation avuksi toiminnan ohjaukseen ja seurantaan. Digitalisaation avulla saadaan syötettä myös viranomaisvalvonnan tueksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Romuauto määriteltävä tarkemmin

Jatkossa EU:n asetuksessa romuauto määritellään myös täsmällisemmin. Käytännössä tämä asetuksen tarkempi määritelmä tarkoittaa sitä, että pihalla tarpeettomana seisova auto saa helpommin kierrätyskehotuksen kuin nyt. Ympäristöä tai maisemaa haittaava jäte on jo nykylain mukaan siivottava viranomaisen vaatimuksesta. Rajanveto romuksi julistamiselle ei silti ole aina ollut kuitenkaan helppoa. Yksi keino miten käytetty auto määritellään romuautosta, on katsastuksen yhteydessä tapahtuva auton tieliikennekelpoisuuden arviointi. Mikään ei kuitenkaan edelleenkään estä ajamasta vanhoilla autoilla, mutta auton metsän reunassa ruostuttaminen voi olla kohta uuden asetuksen myötä hankalaa tai kallista.

Haamuautoina metsän reunaan päätyviä kaluston aiheuttamat taloudelliset menetykset ovat myös mittavat. Suomen Autokierrätys on laskenut yhdessä Sitran kanssa, että vuosittain menetetään noin 150 miljoonan euron liikevaihto harmaille markkinoille tai liikevaihto jää muuten hyödyntämättä, kun autojen sallitaan virrata ohi virallisen järjestelmän. Kun autoja virtaa ohi virallisen järjestelmän, merkittävä määrä verotulojakin jää saamatta. Samalla järjestelmän ohi virtaa myös muita arvokkaita materiaaleja, joita saadaan niin sähkö- kuin elektroniikkajätteestä sekä muun muassa akuista. Suomen Autokierrätyksen mukaan ongelma on hyvin laaja ja koskee muitakin tuotteita kuin autoja.

Kun auto kierrätetään, siitä saadaan myös arvokkaista materiaaleja esimerkiksi uuden auton valmistukseen. Kierrätys on niin tehokasta, että auton painosta kierrätetään 95 prosenttia. Ennen kuin auto murskataan lopullisesti, siitä voidaan ottaa talteen myös käytettyjä osia, joita voidaan käyttää muissa autoissa kierrätettyinä varaosina.

– Tulevaisuudessa, kun autot ovat päästöttömiä ja niiden valmistuksessa käytetään merkittävästi kierrätettyjä materiaaleja ja niiden kierrätysmateriaali saadaan talteen 100-prosenttisesti, voidaan todeta, että auto on varsin ekologinen tuote koko elinkaarensa ajan, Juha Kenraali toteaa.

Lähde: Suomen Autokierrätys Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat