30.1.2023

Suzuki V-Strom 800DE – Kaivattu välimalli

Suzuki on rakentanut upouuden kaksisylinterisen rivimoottorinsa ympärille mielenkiintoisen seikkailupyörän keskiluokkaan, jossa kilpailu eurooppalaisten ja japanilaisvalmistajien kesken on kova.

Suzuki esitteli syksyllä täysin uuden kaksisylinterisen ja 776-kuutioisen rivimoottorin, ja sen ympärille kaksi mielenkiintoista uutta mallia; GSX-8S -nakun ja V-Strom 800DE -seikkailupyörän. Jälkimmäinen täydentää Suzukin seikkailupyörien mallistoa, johon entuudestaan kuuluvat pykälää pienempi DL 650XA V-Strom ja isompi DL1050 V-Strom.

Uuden moottorin teholukemaksi Suzuki kertoo 84 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla iskutilavuuteen nähden mukavat 78 newtonmetriä. Suzuki on uutuudessaan panostanut selvästi maasto-ominaisuuksiin, sillä etupyörä on 21-tuumainen ja joustomatkaa kummassakin päässä on 220 millimetriä. Myöskään pidemmän matkan taivaltajia ei ole unohdettu, sillä 20 litran tankki ja ilmoitettu 4,4 litran kulutus tarkoittavat maksimissaan noin 450 kilometrin tankkausväliä.

Elektroniikkapuolella varusteita on tähän koko- ja hintaluokkaan sopivasti: kuljettajan valittavia ajotilavaihtoehtoja on kolme, luistonestossa on kolme eri herkkyystasoa ja molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva quickshifter-vaihdeavustin kuuluu vakiovarustukseen. ABS-jarrun saa maastokäyttöä silmälläpitäen kytkettyä takapyörältä pois ja samoin luistoneston saa kytkettyä pois päältä, jos reilusti luistoa salliva Gravel-asetus (=sora) ei miellytä kuljettajaa. Mittaristona on viiden tuuman TFT-värinäyttö.

Hinnaksi Suzuki ilmoittaa uutuudelle 14 990 euroa, mikä asettuu mukavasti 650 V-Stromin 11 990 euron ja DL1050 V-Strom -malliston 16 690 euron ”alkaen-hinnan” väliin. Lähimpiä kilpailijoita ovat mm. Hondan uusi XL750 Transalp, joka maksaa tasan tuhat euroa Suzukia enemmän, ja eurooppalaisista kilpailijoista lähimmäs tulee Aprilian viime kaudeksi esitelty Tuareg 660, jonka hinnat alkavat 15 490 eurosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suzuki V-Strom 800DE

  • Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 776cc
  • Teho: 84 hv (62 kW) / 8 500 r/mijn
  • Vääntö: 78 Nm / 6 800 r/min
  • Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Akseliväli: 1570 mm
  • Istuinkorkeus: 855 mm
  • Tankin tilavuus: 20 litraa
  • Rengaskoot: 90/90-21 ja 150/70R17
  • Paino tankattuna: 230 kg
  • Hinta: 14 990 euroa

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat