7.1.2020

Talvi sähköpyörällä: ihan parasta kehnoissa oloissa

talvi sähköpyörällä helkama lumi

Sähköpyörä on omimmillaan kaikkein kehnoimmissa olosuhteissa. Sähköavustus kuolettaa nastarenkaiden raskaamman rullaavuuden haasteet.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen on havahtanut siihen, että sähköavusteiset pyörät näyttävät olevan lyömässä itsensä lävitse.

– Olemme jonkinlaisessa murrosvaiheessa, vaikka on meillä vielä takamatkaakin moneen muuhun maahan kuten Ruotsiin verrattuna. Ruotsissa myydään vuosittain yli 100 000 sähköpyörää, meillä alle 20 000 pyörää, Koistinen taustoittaa.

Suosion orastavalle kasvulle on Koistisen näkemyksen mukaan useita selittäviä tekijöitä, joista yksi – kenties väkevin – on pyöräilykynnyksen laskeminen.

– Sähköpyörä selättää mahdollisen kuntoesteen: kuka tahansa voi ajaa sähköavusteisesti vähän pidempiäkin matkoja.

Koistisen kokemuksen ja myös eri tutkimustulosten mukaan sähköpyöräily eroaa moneltakin osin tavanomaisesta pyöräilystä.

– Sähköpyörällä poljetaan tyypillisesti tavallista polkupyörää pidempiä taipaleita. Sähköpyörien tulo on myös ollut omiaan pidentämään ajokautta, Koistinen arvioi.

Talvipyöräily_2019_AH

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lumisohjon selättäjä

Sähköavustus avittaa hankalissa olosuhteissa kuten paksussa ja raskaassa lumisohjossa pyöräilyä.

– Sähköpyörä on omimmillaan kaikkein kehnoimmissa olosuhteissa. Sähköavustus kuolettaa nastarenkaiden raskaamman rullaavuuden haasteet.

Koistinen kertoo ruotsalaisesta tutkimuksesta, jonka yksi johtopäätös oli, että sähköpyörillä ajettujen matkojen keskinopeus oli suurempi kuin tavallisilla pyörillä ajetuissa matkoissa, mutta huippuvauhdit eivät juuri eronneet.

– Sähköavustus loppuu 25 km/h-vauhdissa, joten saa sotkea aika tiuhaan, jos mielii ajaa yli 30 km/h -vauhtia sähköpyörällä, joka akun ja sähkömoottorin sekä rungon vankkuuden vuoksi tyypillisesti painaa 25–30 kiloa eli selvästi tavallista pyörää painavampi.

Talvipyöräily_2019_AH

Pyöräliitto ry on pyöräliikenteen etujärjestö, joka edistää pyöräilyä tasavertaisena liikennemuotona. Liiton mukaan sujuva pyöräliikenne vaatii hyviä ja kunnossapidettyjä reittejä loogisia liikennesääntöjä sekä pyöräily-ystävällistä kaupunkisuunnittelua.

Kolmen kuukauden koeajo

Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat