4.2.2020 Liikenne Talvi sähköpyörällä: kukas väistää ketäkin ja missä järjestyksessä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistämissääntöjen tuntemus ja kohtelias käytös liikenteessä eivät ole itsestäänselvyys. Työmatkaa polkien taittava havaitsee jo ensimmäisinä päivinä, etteivät väistämissääntöjen tuntemus ja kohtelias käytös ole itsestäänselvyys – ei pyöräilijöillä eikä autoilijoilla. Kummassakin ryhmässä on törppöjä liki jokaiseksi päiväksi ja jokaiselle työmatkalle.Kaikilla olisi liikenteessä auvoisempaa, jos omista oikeuksista kiinnipitämisen sijaan oltaisiin tarvittaessa valmiita joustamaan. Ehdottomasti tärkeintä on huolehtia siitä, ettei kenellekään kanssaliikkujista aiheudu vaaratilanteita. Erehtyminen on inhimillistä, joten ongelmilta ei voi koskaan liikenteessä täysin välttyä, mutta jo väistämissääntöjen kertaamisella päästäisiin pitkälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkien vastuullaVäistämissääntöjen hallitseminen ja niiden kertaaminen on sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden vastuulla. Jos autoilijalla on väistämismerkki (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen tien ylittävää pyörätien jatketta, pitää autoilijan väistää – myös risteävän ajoradan jälkeisellä pyörätien jatkeella. Jos taas autoilijalle ei ole väistämismerkkiä, väistää pyöräilijä.Ja sitten tulee se sääntö, joka oman pyöräilykokemuksen mukaan aiheuttaa jatkuvasti jopa hengenvaarallisia tilanteita. Kääntyvä autoilija väistää aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää – siitä riippumatta, lähestyykö pyöräilijä edestä vai takaa.Autoliiton Ajokoulun video kertoo tiiviisti ja havainnollisesti kevyen liikenteen väistämissäännöistä.Pyöräilijän on myös tärkeä muistaa, että ajoradalla ajavaa pyöräilijää koskevat samat väistämissäännöt kuin autoilijaakin. Autoilijan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä.Samat velvoitteet koskevat myös pyöräilijää.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että mahdollisesta etuajo-oikeudesta huolimatta autoilijan on noudatettava aina erityistä varovaisuutta, sillä pyöräilijä ei välttämättä tiedä väistämissääntöjä.– Jokainen autoilija on opiskellut liikennesäännöt ajokorttia hankkiessaan, mutta pyöräilijä ei välttämättä ole perehtynyt niihin ollenkaan.Vältä hetken mielijohteitaPyöräilijöiltä Vesalainen puolestaan peräänkuuluttaa toiminnan ennalta-arvattavuutta.– Valitettavan usein näkee pyöräilijän vaihtavan pyörätieltä ajoradalle tai ajoradalta pyörätielle kovalla vauhdilla, hetken mielijohteesta. Osa pyöräilijöistä tuntuu ajattelevan, että sopivan ajolinjan tai tienylityskohdan voi valita sen mukaan, mikä omaa etenemistä parhaiten juuri siinä hetkessä sattuu hyödyttämään. Tällainen hetken mielijohteesta tapahtuva, ennalta-arvaamaton, poukkoilu on omiaan aiheuttamaan virhearvioita, tulkintavirheitä ja niiden myötä vaaratilanteita.Liikenneympyrät hankaliaMoni pyöräilijä on varuillaan liikenneympyröissä, joissa sattuu tämän tästä läheltä piti -tilanteita. Ne johtuvat pitkälti siitä, että kaikki autoilijat eivät miellä, että liikenneympyrästä poistuminen on kääntymistä ja silloin auton on väistettävä pyöräilijää. Osa autoilijoista ei liikenneympyrään tullessaan noteeraa pyörätien jatkeelle tulevaa pyöräilijää, vaikka ympyrään tuleville moottoriajoneuvoille on aina kolmio ennen suojatietä/pyörätien jatketta.Yksi haaste on oikealta lähestyvä pyöräilijä, joka voi jäädä tiiviisti vasemmalta tulevaa liikennettä tarkkailevalta autoilijalta havaitsematta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmen kuukauden koeajo Talvi sähköpyörällä -juttusarja ilmestyy Moottorin netissä viikoittain. Juttusarjan aikana käydään lävitse talvisen työmatkapyöräilyn iloja ja haasteita sähköavusteisen pyöräilyn näkökulmasta. Lue lisää: Talvi sähköpyörällä: kolmen tonnin työmatkaratsu Talvi sähköpyörällä: nastarenkaat alle! Talvi sähköpyörällä: pirullisten työmaiden ahdistamana Talvi sähköpyörällä: riittävästi vaihteita Talvi sähköpyörällä: pirullisia koomakävelijöitä ja roisia huumoria Talvi sähköpyörällä: näy, älä riskeeraa henkeäsi! Talvi sähköpyörällä: montako nastaa on riittävästi? Talvi sähköpyörällä: ihan parasta kehnoissa oloissa Talvi sähköpyörällä: näkymällä autat autoilijaa Talvi sähköpyörällä: sateen piiskausta Talvi sähköpyörällä: ja valkeus tuli! Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen, Jari Saarentaus Lähde: Autoliitto, Liikenneturva, Finlex.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa