2.11.2018 Liikenne Talvirenkaat vaihtamatta? – tässä muistilista urakan alkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain noin kolmannes suomalaisista on tarkastanut renkaidensa kunnon viimeisen kolmen kuukauden aikana. LähiTapiolan liikenneasiantuntijan mukaan sekä kesä- että talvirenkaiden kunto tulisi tarkastaa useammin kuin renkaidenvaihdon yhteydessä. Renkaista tulee tarkistaa ikä, kuluminen, urasyvyys ja ilmanpaine. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renkaiden vaihto kelin mukaan – Lain mukainen talvirengaspakko alkaa 1.12, mutta moni suomalainen miettii lokakuussa ensimmäisten yöpakkasten tullessa talvirenkaiden vaihtamista alle. Päätös kannattaa tehdä sään mukaan. Vaikka talvirengaskausi varsinaisesti alkaa vasta marraskuun alusta, saa renkaat vaihtaa sään mukaan aikaisemminkin, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen. – Nastarenkailla ajavat eivät mieluusti vaihda vielä nastoja alle, sillä voi olla, että keli on eteläisessä Suomessa sula koko marras- ja joulukuun. Kitkarenkaat voi sen sijaan hyvin vaihtaa ”liian aikaisin alle”. Niistä on vähemmän meluhaittaa, eivätkä ne kuluta nastarenkaiden tavoin tien pintaa. Nastarenkaat ovat äänekkäämmät sulalla kelillä ja kuluttavat teitä aiheuttaen katupölyä. Ensimmäiset pakkaset ja lumisateet saavat kuitenkin suomalaiset renkaanvaihtajat liikkeelle. Se puolestaan tarkoittaa, että monessa rengasliikkeissä ja huoltamoissa on nyt kiire. Ennen renkaanvaihtojonoon liittymistä kannattaa tarkistaa omatoimisesti, että omat renkaat ovat riittävän uudet eivätkä liian kuluneet. Niemisen mukaan moni tarkastaa auton renkaiden kunnon lähinnä keväisin ja syksyisin ja vain renkaiden vaihdon yhteydessä. – Sopiva ajankohta kuntotarkastukselle on hyvissä ajoin ennen renkaanvaihtoa sekä lisäksi muutaman kerran vuodessa. Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton talvirenkaiden minimiurasyvyydeksi 3,0 mm. Asiantuntijoiden mukaan urasyvyyden tulisi kuitenkin olla vähintään 4–5 mm, koska etenkin sadekelillä tätä matalampi urasyvyys voi olla turvallisuusriski. Autoilijan tarkastuslista – tee nämä säännöllisesti 1. Seuraa renkaan kulumista. Kuluuko rengas tasaisesti koko kulutuspinnasta vai kuluuko se enemmän vain toisesta reunasta? Onko nastoja irronnut? Säädätä tarvittaessa pyörien asentokulmat oikeaksi autokorjaamolla. 2. Tarkasta ilmanpaine säännöllisesti vähintään parin kuukauden välein rengaspainemittarilla. 3. Tiedätkö renkaittesi iän? Renkaan valmistusvuoden ja kuukauden voi lukea renkaan kyljestä. Jos kesärenkaan ikä lähentelee 10 vuotta, ne tuskin ovat enää turvalliset jokapäiväiseen liikkumiseen. Säännöllisesti ajetuilla talvirenkailla ajo-ominaisuudet alkavat heikentyä jo viiden vuoden iässä. 4. Ovatko renkaittesi urat tarpeeksi syvät? Tee kolikkotesti laittamalla kahden euron kolikko pystyyn renkaan keskelle pääurien kohdalle. Jos kolikon reunus uppoaa kokonaan renkaan uraan, on urasyvyys yli neljä millimetriä ja rengas kelvollinen arkiliikenteeseen. 5. Muista pulttien jälkikiristys renkaiden vaihtoa seuraavien ensimmäisten ajomatkojen jälkeen. Klassinen kolikkotesti kunniaan Renkaiden urasyvyyden voi mitata klassisella kolikkotestillä. Kuluneisuus tulee mitata renkaan keskeltä pääurien kohdalta ja siihen apuvälineeksi sopii Niemisen mukaan kahden euron kolikko. – Kolikon hopean värinen reunus on noin neljän millimetrin levyinen. Jos kolikon reunus uppoaa kokonaan renkaan uraan, tiedät että rengas on vielä kelvollinen arkiliikenteeseen. Tarkempaan mittaustulokseen tarvitset urasyvyystulkkia, jossa on millimetriasteikko. Nastarenkaista kannattaa renkaanvaihdon yhteydessä tarkistaa, että nastat ovat tasaisesti kiinni. Jos nastoja on irronnut paljon, heikkenevät renkaan ominaisuudet huomattavasti. Myös renkaan iällä on väliä Toinen jälkitarkastus, joka on hyvä tehdä myös säännöllisesti, on ilmanpaineiden mittaus rengaspainemittarin avulla. – Huolellinen kuljettaja tarkistaa rengaspaineet kuukauden välein. Jos renkaat ovat uudet, riittää yleensä parin kuukauden välein. Lämpötilan sahaaminen edestakaisin vaikuttaa siihen, että rengaspaineet eivät pysy täysin siinä, mihin ne on vaihdon yhteydessä asetettu. Niemisen mukaan moni laittaa varmuuden vuoksi 0,2 baria ylipainetta suositukseen verrattuna. Tämä nyrkkisääntö toimii useimmissa autoissa hyvin, koska pieni ylipaine ei ole vaarallista. Alipaine sen sijaan lisää kitkaa, renkaan kuumenemista ajossa ja renkaan kulumista. Nieminen peräänkuuluttaa huolellisuutta kuntotarkastuksen tekemisessä. – Yli 60 prosenttia suomalaisista ei ole tarkistanut näitä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Se kertoo kyllä jonkinlaisesta välinpitämättömyydestä. Pelkkä vilkaisu on aika epäluotettava eikä se välttämättä anna totuudenmukaista kuvaa renkaiden kunnosta. Ilmanpaineen ja kuluneisuuden lisäksi kannattaa tarkastaa myös renkaan ikä. – Jos se lähentelee kesärenkaissa 10 vuotta, eivät ne enää vastaa ominaisuuksiltaan uudempia renkaita. Talvirenkaissa viisi vuotta alkaa olla jo ikä, jolloin kannattaa säännöllisen ajajan harkita renkaiden vaihtoa. Vanhan renkaan jarrutusmatka voi olla huomattavasti uutta pidempi. LähiTapiolan mukaan yli puolet (58 %) suomalaisista ajaa korkeintaan kaksi vuotta vanhoilla talvirenkailla. Toisaalta viidennes suomalaisista ei muista tai osaa sanoa, kuinka kauan nykyiset talvirenkaat ovat olleet käytössä. – Jos ei osaa sanoa, kuinka vanhat renkaat ovat, kannattaa ne tarkistaa. Renkaan kyljestä löytyy merkintä, jossa valmistuskuukausi ja valmistusvuosi. Tulokset selvisivät LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 1 043 suomalaista syys-lokakuussa. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS. Lähde: LähiTapiola Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?