26.1.2018

Tasoristeykset ovat rautatieliikenteen suurin turvallisuusuhka

Kouvolassa sijaitsee maailman modernein rautatiealan oppimiskeskus.

Vaikka suomalaisen rautatieliikenteen turvallisuus on matkustajan kannalta nykyisin erittäin hyvällä tasolla, turvallisuushaasteena ovat ennen kaikkea tasoristeysonnettomuudet. Niiden määrä vähenee hitaasti. Tasoristeyksien poistaminen muilla järjestelyillä on aina aikaa ja rahaa vievä rakennusurakka.

Ratojen kunnossapito- ja parannustyötä on tarpeen usein tehdä junaliikenteen ollessa käynnissä. Myös tämä luo vaaratilanteita. Ratatyön ja junaliikenteen rajapinnassa tapahtuvien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden määrä ei ole vähentynyt toivotulla tavalla. Turvallisuuden ylläpitämisessä ja kohentamisessa on merkittäviä haasteita kiskoliikenteen toimijoiden määrän lisääntyessä

Muun muassa näitä turvallisuushaasteita käsiteltiin Liikenneviraston RATA 2018 -tapahtumassa Turussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi moderni harjoittelukeskus

Suomesta on puuttunut rautatiealan koulutukseen suunniteltu harjoitteluympäristö. Lokakuussa 2017 käyttöön otettu Liikenneviraston Ratatekninen oppimiskeskus ROK poistaa tämän merkittävän puutteen. Kouvolassa sijaitsevassa ROK-keskuksessa voidaan opiskella ja harjoitella turvallisia ratatyön tapoja. Puitteet ovat maailman uudenaikaisimmat.

Kouvola valittiin sijoituspaikaksi, koska se on raideliikenteen solmukohta, mihin on hyvät liikenneyhteydet. Alueelta löytyi sopiva kiinteistö, Liikenneviraston omistama radanpidon huoltorakennus. Raideyhteydet muuhun verkkoon olivat jo olemassa. Opiskelijoilla on lyhyt kävelymatka Kouvolan rautatieasemalle.

Noin 13 miljoonan euron rakennusurakka alkoi syksyllä 2015. Urakkaan kuului vanhan, 1950-luvulta peräisin olevan huoltorakennuksen remontointi koulutus- ja sosiaalitiloiksi ja kahden uuden hallin rakentaminen.

Kouvolassa sijaitseva uusi Ratatekninen oppimiskeskus ROK on alallaan maailman modernein. Siellä voidaan monin tavoin harjoitella turvallisia ratatyötapoja.

Useita teemahuoneita

Päärakennuksessa on teemahuoneita eri tekniikan aloille. Yksi huone esittelee tapahtuneita onnettomuuksia ja vaaratilanteita, niistä oppimista sekä työturvallisuutta.

Lisäksi on simulaattoreita liikenteenohjaajakoulutusta varten. Uusista halleista pienempi on hitsaus- ja hiontahalli. Isompi uusi halli on tarkoitettu vaihde-, sähkö- ja turvalaitekoulutukseen. Videoituja työnäytteitä voidaan käydä läpi ja antaa niistä palautetta.

Isossa hallissa on kaksi rautatievaihdetta, yli 100 metriä raiteita ja erillinen osasto asetinlaitteiden koulutukseen. Halliin on sijoitettu Ganz-, Siemens DRS-, Thales- ja Simis-C asetinlaitteet. Ganz on itsessään virtuaaliympäristö, jossa voidaan opettaa jo yksistään mm. kulkuteiden tekemistä.

Koulutushallissa on kaksi täydellistä vaihdetta. Ulkoalueelle (jossa on 900 metriä rataa) tulee lukuisia muita vaihdetyyppejä. Ulkona on myös sähköradan ja tasoristeysten korjausalueet.

– Koulutus tapahtuu kuivassa, lämpimässä ja turvallisessa ympäristössä, keskuksen toiminnanjohtaja Miia Asikainen kertoo.

Oikeat työmenetelmät voidaan siis harjoitella mukavasti sisällä ennen kuin siirrytään ulkotiloihin. Harjoittelu antaa mahdollisuuden oppia turvalliset työtavat ja valmentaa oikeaan turvallisuuskulttuuriin sitten kun vaativia ratatöitä joudutaan tekemään ulkona vaihtelevissa olosuhteissa rataliikenteen ohessa.

Oppimiskeskuksen asiakkaita ovat eri tekniikkalajien (sähkö, turvalaitteet, vaihteet) ammattilaiset. Keskuksessa on mahdollisuus hankkia radanpidon ammattipätevyyksiä.

Tasoristeykset ovat rautatieliikenteen varaan paikkoja.

Koulutusta ja testausta

Ratatekninen oppimiskeskus on koko toimialan käytettävissä. Vaikka Liikennevirasto omistaa oppimiskeskuksen, virasto ei järjestä koulutusta. Se tulee olemaan hyväksyttyjen koulutuslaitosten käytössä ja yritysten käytössä.

Oppimiskeskuksen toiminta ei keskity pelkästään koulutuksiin, vaan tilat soveltuvat esimerkiksi uusien tekniikoiden ja laitteiden testausympäristöksi sekä tutkimus- ja tuotekehityskäyttöön. ROK on vuokrattavissa kaikille rautatiealan toimijoille.

Koulutustarjonnasta vuosille 2018–2019 mainittakoon turvalaitekoulutus, vaihdepätevyys, hitsauspätevyys, liikenteenohjaajien kertauskoulutus, työkonepätevyys, päällysrakennepätevyys, siltakoulutus, pelastus- ja raivauskoulutus sekä turvallisuuskoulutus.

– Uusi laki lisää Liikenneviraston vastuuta liikenneturvallisuustehtävissä toimivien henkilöiden koulutuksessa ja osaamisen varmistamisessa. Uusi laki liikenteen palveluista sisältää vain veturinkuljettajia koskevat pätevyys- ja terveydentilavaatimukset, kaikki muut turvallisuuskriittiset työpätevyydet jäävät rataverkon haltijan vastuulle. Infranhaltijan tulee kuvata turvallisuuskriittiset tehtävät omassa turvallisuusjohtamisjärjestelmässään, sekä laatia koulutusohjelmat ja osaamisen varmentaminen kyseisissä työtehtävissä, Miia Asikainen taustoittaa.

– Kävimme hakemassa mallia esimerkiksi Ruotsista, Englannista ja Japanista. Lopputuloksena on maailman modernein rautatiealan oppimiskeskus, Liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin arvioi.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula, Niko Hyppönen / Liikennevirasto, Jarmo Koistinen / Liikennevirasto, Simo Toikkanen / Liikennevirasto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rata-ammattilaiset koolla joka toinen vuosi

RATA 2018 -tapahtuma keräsi Turkuun ennätysyleisön.

Transtechin uusi Artic-raitiovaunu maalattuna Turun Föli-joukkoliikenteen väreihin.

Liikenneviraston Rata 2018 -seminaari järjestetään joka toinen vuosi. Nyt tapahtuma pidettiin Turun Logomossa. Raideliikenteen ammattilaisille, rautateistä kiinnostuneille sekä opiskelijoille suunnattu tapahtuma järjestettiin kymmenettä kertaa. Osallistujia se houkutteli ennätysmäärän eli yli 900. Tapahtuman pääteemana oli kunnossapidolla turvallisuutta.

Puhujina seminaarissa olivat muun muassa Liikenneviraston uusi pääjohtaja Kari Wihlman, Trafin uusi pääjohtaja Mia Nykopp ja Turun uusi kaupunginjohtaja Minna Arve.

Tarjolla 86 esitystä

Tilaisuudessa kuultiin alustuksia mm. liikenteen ja maankäytön, tekniikan, turvallisuuden ja digitalisaation näkökulmista. Tallinnaan suunnitellaan rautatietunnelia, kaupunkiraideliikenne on Suomessa nousussa ja lisäksi henkilöliikenteen kilpailutus on käynnistymässä.

Tapahtumassa oli tarjolla kaikkiaan 86 esitystä, joiden aiheina oli muun muassa henkilöliikenteen kilpailun avaaminen, tulevaisuuden asemaseutujen kehittäminen, tasoristeys-toimintasuunnitelma ja liikenteenohjauksen kyberuhkat.

Kalustonäyttelyssä oli esillä mm. Transtechin uusi Artic-raitiovaunu maalattuna Turun Föli-joukkoliikenteen väreihin sekä erikoisrautatiekalustoa, esimerkkinä Destian massiivinen Plasser & Theurer Unimat 09-475/4S linja- ja vaihdetukemiskone.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat