17.3.2019 Ajoneuvot Tässä ovat Päitsin sankarit – onnea myös tuoreille voittajille! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 84. Päijänteen ympäriajo tarjosi haasteita 28 maastokokeen lisäksi koko viikonlopun mittaisen rapakelin muodossa. Vantaan Vauhtikeskus sai kunnian tarjota puitteet suurelle suomalaiselle seikkailulle, joksi Päitsiä nykyään kutsutaan. Sunnuntain viimeinen maastokoe ajettiin osin monelle tutulla radalla, mutta helpoksi sitä ei voi kuvailla. Viimeisen niitin haasteiden saralla tarjosi sää. Siirtymä pienestä tihkusta sakeaan räntäsateeseen tapahtui hetkessä ja rapa lensi siinä määrin, että kuivana ei selvinnyt edes katsomossa. Ajoittain näkyvyys radalla oli niin onneton, että osa kuljettajista luopui jopa ajolaseistaan maaliin selvitäkseen. Juhlatuulta maalissa keli ei kuitenkaan himmentänyt. Kaksipäiväisen urakan suorittaminen on jo voitto itsessään varsinkin ensikertalaisille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi maan vanhimmista Päitsi, virallisemmin Päijänteen ympäriajo, on endurokilpailu ja yksi Suomen vanhimpia yhtäjaksoisesti järjestettyjä urheilukilpailuja. Se ajetaan kevättalvella, jolloin ajo-olosuhteet saattavat olla vielä talviset ja siten hyvinkin haastavat. Kilpailu on kaksipäiväinen. Vuonna 1927 ensimmäisen kerran ajettu kilpailu on jätetty ajamatta ainoastaan sodan takia vuosina 1940- 1948. Vuonna 2019 Päitsi ajetaan peräti 84. kerran, ja ensimmäisestä Päitsistä on kulunut yli 90 vuotta. Huippuvuonna 1991 kilpailuun starttasi 264 kuljettajaa, mutta maalin asti heistä pääsi vain 42 prosenttia. Helpoin keli puolestaan oli vuonna 2005, jolloin osallistujista 90 prosenttia saavutti maalin. Suuri suomalainen seikkailu houkuttelee joka vuosi mukaan paitsi vanhoja endurokonkareita, niin myös noviiseja, joilla ei välttämättä ole lainkaan aikaisempaa kokemusta endurokilpailuista. Päijänneajo on siitä ainutlaatuinen kilpailu, että se on kaksipäiväinen, ja kilpailun aikana kuskeille kertyy ajokilometrejä huimat noin 700-800 kilometriä. Maastokokeita on 20-30 ja niiden kilometrimäärä on yhteensä yli 200 kilometriä. Ajoaikaa kertyy kumpanakin päivänä noin kymmenen tuntia, ja maastokokeiden ajoaikakin on viikonlopun aikana noin kuusi tuntia. Suurin osa Päitsin ajosta on kuitenkin niin sanottuja siirtymiä, jotka tarkoittavat siis maantieajoa muun tieliikenteen seassa maastokokeelta seuraavalle. Lähde: Päijänne-enduro.fi Vahvalla ajolla voittoon Päijänneajon paremmuusjärjestys ratkesi käytännössä jo lauantaina Eemil Pohjolan venytettyä vahvalla ajolla etumatkansa lähes viiteen minuuttiin. – Kaaduin tänään ykköspätkällä ja siihen meni jonkun verran aikaa. Muuten olen ajellut aika varman päälle, Pohjola kommentoi tilannetta päivällä Juustoportin tiivistystauolla, kun takana on 22/28 maastokoetta. Maalissa voittajan ei tarvinnut peitellä tyytyväisyyttään. – Nyt on erittäin hyvä fiilis, eikä viikonloppu olisi voinut mennä paremmin. Oli hienoa ajaa koko viikonloppu kärjessä. Sunnuntaina eroa yleiskilpailun toisena ajaneeseen ja viime vuonna koko kilpailun voittaneeseen Aleksi Jukolaan kertyi lisää. Maalissa kärkikaksikolla oli kellon mukaan eroa lähes seitsemän ja puoli minuuttia. – Ihan ok viikonloppu on silti ollut, mitä nyt tänään aamupäivällä olen kaatuillut tosi paljon ja tutustunut paikalliseen maaperään, Jukola vitsaili. Kolmannen sijan kaksipäiväisen mittelön ja kärkeä kovemman kamppailun päätteeksi nimiinsä kirjautti Eemil Helander. Hyvässä johtoasemassa Päitsin kiersi myös Sanna Kärkkäinen, joka ajoi lauantaina Päitsillä ensimmäisenä naisena koskaan B-luokan voittoon. Ensimmäisen päivän suoritus oli siinämäärin nousujohteinen, että Vierumäellä vietetylle yötauolle saavuttaessa suuria paineita ei enää ollut. – Nyt on tosi hyvä fiilis, eikä edes väsytä kauheasti. Aamupäivällä meno oli ensin vähän kankeaa, mutta päivä eteni nousujohteisesti. Pystyin luottamaan siihen, että jaksan vääntämään loppuun asti, eikä kuntoni petä, kun taas tuntui, että miehet alkoivat hyytyä iltaa kohden, järjestäjien haastattelema kuljettaja totesi. Sunnuntai eteni niin ikään Kärkkäisen tahdittamana ja Vantaalla runsaslukuinen yleisö palkitsi maailman nopeimman naispuolisen endurokuskin ansaituin aplodein. Yleiskilpailussa Kärkkäinen kirjasi nimiinsä lopulta sijan 23. B-luokan pistetilin karttuessa edessä on mahdollisuus yhden unelman toteutumiseen, eli sarjanousu pykälää ylemmälle tasolle A-luokkaan. Trophy-reitin voittoon ajoi Jaakko Schildt, josta tulee näin ensimmäinen Trophy-kiertopalkinnon saaja. Mestarit lavalla Vantaan Vauhtipuistoon kerääntynyt katsojajoukko pääsi todistamaan myös ainutlaatuista mestarikattausta, kun palkintokorokkeelle nousivat entiset mestarit runsain joukoin. Vastaavaa kattausta kotimaista moottoriurheilukokemusta näkee samalla lavalla vain harvoin. Päitsin kiertäminen viikonlopun olosuhteissa olisi ollut melkeinpä mitalin arvoinen jokaiselle maaliin ajaneelle, mutta tässä kisassa himotuin voitto on luokkavoiton sijaan yleiskilpailun kärkipaikka. Palkintoseremonian aikana pahimmilleen äitynyt keli oli viedä kuohuvan juhlajuomankin mennessään, mutta yleisön onneksi suurin kylpy koettiin silti podiumilla. Yleiskilpailun voittaja ansaitsee myös kiinnityksen legendaariseen Päitsi-kilpeen, ja kolmella Päitsi-voitolla kilven ansaitsee omakseen. Siinä siis yksi syy osanottajien vuosia kestävään sitkeyteen haastavassa kisassa. Sunnuntaina ensimmäistä kilpikiinnitystään pääsi juhlistamaan Eemil Pohjola. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lähde: Päijänne-enduro.fi Päitsin yleiskilpailun 10 parasta 2019: 1. Eemil Pohjola 2. Aleksi Jukola 3. Eemil Helander 4. Antti Hänninen 5. Mika Tamminen 6. Roni Kytönen 7. Henri Himmanen 8. Joni Kaivolainen 9. Teemu Lehtimäki 10. Henry Olenius Kaikki sarjat kattava tulosluettelo löytyy täältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?