30.12.2019 Liikenne Tiedätkö mitä autosi tietää sinusta – ja ajotavoistasi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyautot tallentavat monenlaista dataa kuten ajoneuvon paikkatietoja ja ajomatkojen pituuksia – mutta kuka omistaa tiedot? Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa, jotka tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle. Tämä on huolettanut eri maiden autojärjestöjä. Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja ja ajomatkojen pituuksia – muistiin jäävät myös muun muassa äkkijarrutuksiin viittaava turvavyön esikiristimen toiminta, navigaattorin kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet, mittarilukemat, sijainnit missä sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Kuluttajilla tulisi olla oikeus päättää” Marraskuussa Autoliiton 100-vuotisseminaarissa esiintynyt Kansainvälisen autoliitto FIA:n eurooppalaisia autoilijoita edustavan alue 1:n johtaja Thomas Møller Thomsen linjasi, että eri maiden autoliitoilla on tärkeä tehtävä kuluttajien eli liikkuvien kansalaisten etujen varmistamisessa. – Kuluttajilla tulisi olla oikeus päättää, kuka pääsee kiinni tähän tietoon. Tarvitsemme kyberturvallisuuteen sääntelyä, joka kattaa koko auton käyttöiän. Kuluttajien etujen turvaamiseksi tarvitaan FIA:n ja autojärjestöjen vaikutustyötä EU:n päätöselimissä. My Car My Data Yksi keino turvata autoilijoiden oikeuksia on My Car My Data -kampanja, jossa Suomen Autoliitto on mukana FIA:n alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa. Huoli on todellinen, sillä FIA:n alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 90 prosenttia autoilijoista haluaa, että datan omistus kuuluu kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle. Vastaajia huoletti eniten yksityisyystietojen paljastuminen (88 %), henkilökohtaisten tietojen kaupallinen käyttö (86 %) sekä ajoneuvon hakkerointi ja seuranta. Tiedot kaikkien käyttöön Myös vakuutusala on herännyt kiinnittämään aiheeseen huomiota. Vakuutusalan eurooppalainen yhdistys Insurance Europe on allekirjoittanut lukuisten eurooppalaisten autoalan järjestöjen kanssa vetoomuksen ajoneuvojen tuottaman tiedon avaamisesta kaikkien alan toimijoiden käyttöön. Vetoomuksen mukaan tietojen laajempi hyödyntäminen turvaisi kuluttajien valinnanvapauden, vahvistaisi kilpailua ja mahdollistaisi innovaatioita. Vetoomuksessa vaaditaan Euroopan Komissiota takaamaan datan saatavuus lainsäädännöllä. Tällä hetkellä ajoneuvoista kertyvä data on autonvalmistajien hallussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tärkeä avaus keskustelulle Liikennevakuutuskeskus pitää vetoomusta tärkeänä keskustelunavauksena. – Eurooppalaisten autoalan järjestöjen yhteinen vetoomus ajoneuvojen tuottaman datan saamisesta laajemmin hyötykäyttöön on hyvä aloite. Nyt tarvitaan yhteiset pelisäännöt, että ajoneuvon omistaja voi itse päättää, kenelle autonsa tietoa jakaa, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen kiteyttää. Tietoja voitaisiin käyttää kattavammin Uudet ajoneuvot tuottavat tarkkaa tietoa esimerkiksi ajoneuvon toiminnasta kuten valojen ja jarrujen häiriöistä, matkamittarin lukemasta, järjestelmien toiminnasta nestetasoista rengaspaineisiin sekä ajotiedoista ja ajotavasta. Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen pohtii ajoneuvojen tuottaman tiedon laajempaa hyödyntämistä. – Ajoneuvojen välittämän tiedon määrä on huomattavan suuri ja siitä käytetään tällä hetkellä vasta murto-osa ja viiveellä. Ajoneuvoihin on myös mahdollista välittää informaatiota huomattavasti nykyistä enemmän, Jumppanen taustoittaa. Avuksi onnettomuustilanteissa Autoliitto on tuonut esiin, että autot, joissa on antureita sekä paikannus- ja viestintälaitteita, pystyvät lähettämään yhä enemmän tietoja kuljettajista kuten heidän ajokäyttäytymisestään ja -tavoistaan. Huomisen autot pystyvät myös parantamaan turvallisuutta. Nyt saatavilla olevat verkotetut ajoneuvojärjestelmät voivat auttaa pelastuspalveluja pelastamaan onnettomuuden jälkeen tai varoittaa auton huoltotarpeista. Myös Liikennevakuutuskeskus, vakuutusala ja Finanssiala ry näkevät jaetun tiedon mahdollistavan monia asioita. – Liikenneturvallisuutta voidaan parantaa esimerkiksi uudenlaisen, ajoneuvotietoihin perustuvan tutkimuksen kautta. Lisäksi liikennevakuutuksen hinnoittelua voidaan kohdentaa aiempaa tarkemmin ja tuoda uusia palveluja autonkäyttäjien ulottuville. Ajoneuvojen tuottaman tiedon hyödyntämiseen liittyvän lainsäädännön tarpeellisuudesta käydään keskustelua koko Euroopassa. Liikennevakuutuskeskus toivoo, että myös Suomi osallistuu keskusteluun aktiivisesti. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Liikenneturva / Nina Mönkkönen, Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, FIA, Liikennevakuutuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe