30.12.2019 Liikenne Tiedätkö mitä autosi tietää sinusta – ja ajotavoistasi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyautot tallentavat monenlaista dataa kuten ajoneuvon paikkatietoja ja ajomatkojen pituuksia – mutta kuka omistaa tiedot? Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa, jotka tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle. Tämä on huolettanut eri maiden autojärjestöjä.Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja ja ajomatkojen pituuksia – muistiin jäävät myös muun muassa äkkijarrutuksiin viittaava turvavyön esikiristimen toiminta, navigaattorin kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet, mittarilukemat, sijainnit missä sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Kuluttajilla tulisi olla oikeus päättää”Marraskuussa Autoliiton 100-vuotisseminaarissa esiintynyt Kansainvälisen autoliitto FIA:n eurooppalaisia autoilijoita edustavan alue 1:n johtaja Thomas Møller Thomsen linjasi, että eri maiden autoliitoilla on tärkeä tehtävä kuluttajien eli liikkuvien kansalaisten etujen varmistamisessa.– Kuluttajilla tulisi olla oikeus päättää, kuka pääsee kiinni tähän tietoon. Tarvitsemme kyberturvallisuuteen sääntelyä, joka kattaa koko auton käyttöiän. Kuluttajien etujen turvaamiseksi tarvitaan FIA:n ja autojärjestöjen vaikutustyötä EU:n päätöselimissä.My Car My DataYksi keino turvata autoilijoiden oikeuksia on My Car My Data -kampanja, jossa Suomen Autoliitto on mukana FIA:n alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa. Huoli on todellinen, sillä FIA:n alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 90 prosenttia autoilijoista haluaa, että datan omistus kuuluu kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle. Vastaajia huoletti eniten yksityisyystietojen paljastuminen (88 %), henkilökohtaisten tietojen kaupallinen käyttö (86 %) sekä ajoneuvon hakkerointi ja seuranta.Tiedot kaikkien käyttöönMyös vakuutusala on herännyt kiinnittämään aiheeseen huomiota. Vakuutusalan eurooppalainen yhdistys Insurance Europe on allekirjoittanut lukuisten eurooppalaisten autoalan järjestöjen kanssa vetoomuksen ajoneuvojen tuottaman tiedon avaamisesta kaikkien alan toimijoiden käyttöön.Vetoomuksen mukaan tietojen laajempi hyödyntäminen turvaisi kuluttajien valinnanvapauden, vahvistaisi kilpailua ja mahdollistaisi innovaatioita. Vetoomuksessa vaaditaan Euroopan Komissiota takaamaan datan saatavuus lainsäädännöllä. Tällä hetkellä ajoneuvoista kertyvä data on autonvalmistajien hallussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTärkeä avaus keskustelulleLiikennevakuutuskeskus pitää vetoomusta tärkeänä keskustelunavauksena.– Eurooppalaisten autoalan järjestöjen yhteinen vetoomus ajoneuvojen tuottaman datan saamisesta laajemmin hyötykäyttöön on hyvä aloite. Nyt tarvitaan yhteiset pelisäännöt, että ajoneuvon omistaja voi itse päättää, kenelle autonsa tietoa jakaa, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen kiteyttää. Tietoja voitaisiin käyttää kattavammin Uudet ajoneuvot tuottavat tarkkaa tietoa esimerkiksi ajoneuvon toiminnasta kuten valojen ja jarrujen häiriöistä, matkamittarin lukemasta, järjestelmien toiminnasta nestetasoista rengaspaineisiin sekä ajotiedoista ja ajotavasta. Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen pohtii ajoneuvojen tuottaman tiedon laajempaa hyödyntämistä. – Ajoneuvojen välittämän tiedon määrä on huomattavan suuri ja siitä käytetään tällä hetkellä vasta murto-osa ja viiveellä. Ajoneuvoihin on myös mahdollista välittää informaatiota huomattavasti nykyistä enemmän, Jumppanen taustoittaa. Avuksi onnettomuustilanteissa Autoliitto on tuonut esiin, että autot, joissa on antureita sekä paikannus- ja viestintälaitteita, pystyvät lähettämään yhä enemmän tietoja kuljettajista kuten heidän ajokäyttäytymisestään ja -tavoistaan. Huomisen autot pystyvät myös parantamaan turvallisuutta. Nyt saatavilla olevat verkotetut ajoneuvojärjestelmät voivat auttaa pelastuspalveluja pelastamaan onnettomuuden jälkeen tai varoittaa auton huoltotarpeista. Myös Liikennevakuutuskeskus, vakuutusala ja Finanssiala ry näkevät jaetun tiedon mahdollistavan monia asioita. – Liikenneturvallisuutta voidaan parantaa esimerkiksi uudenlaisen, ajoneuvotietoihin perustuvan tutkimuksen kautta. Lisäksi liikennevakuutuksen hinnoittelua voidaan kohdentaa aiempaa tarkemmin ja tuoda uusia palveluja autonkäyttäjien ulottuville. Ajoneuvojen tuottaman tiedon hyödyntämiseen liittyvän lainsäädännön tarpeellisuudesta käydään keskustelua koko Euroopassa. Liikennevakuutuskeskus toivoo, että myös Suomi osallistuu keskusteluun aktiivisesti. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Liikenneturva / Nina Mönkkönen, Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, FIA, Liikennevakuutuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon