4.3.2024

Tiekurimus – renkaat rikkoutuvat, vanteet vääntyilevät

vanne
Kuopat tiessä aiheuttavat rengas- ja vannerikkoja – ja vaarantavat liikenneturvallisuuden.

”Monesti kylkivaurioinen rengas tarkoittaa, että myös vanne on kiero. Näitä on ollut jo vuosia, mutta viimeiset pari vuotta selvästi enemmän.”

Tiestö on talven jäljiltä rokonarpinen. Autoilijoiden riesana ja liikenneturvallisuuden uhkana ovat salakavalat kuopat, pitkittäisrailot, reunojen murtumat ja painumat.

Moottori kertoi käytännössä tasan vuosi sitten ongelmasta otsikolla Routavauriot käyvät autoilijan lompakolle – haasteena Etelä-Suomen vilkkaat väylät.

Tilanne ei ole juuri viime vuodesta muuttunut, saatika kohentunut. Teiden vauriot ovat laajalti tieverkostollamme näkyvillä.

Runsaat sateet ovat syventäneet kuoppia, eikä kaikkialle, edes vilkkaimmille väylille, ehditä ajoissa pikapaikkaamaan ongelmakohtia. Seurauksena on, että samoilla kohdin useammankin autoilijan eteen on tullut ikävä yllätys, joka on tärskäyttänyt ikävästi persuksissa asti – ja rikkonut renkaita.

Erityisesti tähän vuodenaikaan liittyvät haasteet on havaittu myös rengasliikkeissä.

Alan toimijoita edustavan Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora harmittelee tarkkojen tietojen uupumista.

– Jonkin verran nuo monttuvauriot ovat lisääntyneet viime aikoina. Tarkkaa tietoa ei siitä oikeastaan ole, Nuora kertoo.

Rengasrikkoja on kuitenkin esiintynyt, eikä pahin aika ole vielä suinkaan ohitse.

–  Valitettavaa on teiden yleinen kunto, joka aivan varmasti vielä huononee kevättä kohden mennessä, Nuora ennakoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Routakuopat riesana

Marko Koskela Euromasterin Helsingin Ala-Tikkurilan liikkeen myynnistä kertoo, että tyypillisesti viikossa käy yli kymmenen rengasrikkoasiakasta.

RengasCenterin Vantaan Porttipuiston myyntimies Kaarlo Nieminen kertoo, että liikkeessä asioi päivittäin 1–2 asiakasta, joiden renkaat ovat kärsineet kylkivaurioita routakuoppien vuoksi.

– Monesti kylkivaurioinen rengas tarkoittaa, että myös vanne on kiero. Näitä on ollut jo vuosia, mutta viimeiset pari vuotta selvästi enemmän.

Vanteet ovat olleet kovilla

Pääkaupunkiseudun rengaskauppiailta saamiensa tietojen pohjalta Nuora kiteyttää alkukevään kokemusten erottuvan yhdestä näkökulmasta viime vuodesta.

– Rengasongelmia on todellakin ollut, mutta niitä on ollut viime vuonnakin. Toisaalta vanteita on mennyt rikki nyt enemmän kuin aikaisemmin, ja samalla myös alustan osat ovat kovilla. Tämä tarkoittaa, että montut ovat olleet pahoja tai vähintäänkin ajonopeus on ollut kova, Nuora erittelee.

Ongelma ei aina ilmaannu heti

Osa ajaa monttuun ja jos ei rengas tyhjene tai auto ala kovasti täristämään, niin tuo tarkastus jää tekemättä. Renkaan vauriohan saattaa ilmetä vasta viikkojen, joskus jopa kuukausien päästä.

– Piileviä vaurioita on aivan varmasti huomattavasti entistä enemmän, Nuora arvioi.

Hänen mukaansa likikään kaikki autoilijat eivät tunnista vannevauriota tai sen aiheuttamaa tärinää.

– Syynä on usein se, että autolla ajetaan vain kaupunkinopeuksia tai lyhyempiä maantiesiirtymiä ja tästä syystä tärinä jää huomaamatta tai se mielletään tienpinnan aiheuttamaksi.

Kuoppaan ajettaessa vähintäänkin auton aurauskulmat muuttuvat ja sitä kautta renkaiden myös epätasainen kuluminen kasvaa.

– Tätä taas harvoin havaitaan, jos ei muuta vauriota ole töyssyssä tullut. Pienikin virhe pyöränkulmissa moninkertaistaa kulumisen, Nuora huomauttaa.

Välttämättä ongelmaa ei havaita tau se eiu ehdi näkyä talvirenkaissa, mutta huhti–toukokuussa alle asennetut kesärenkaat saattavatkin sitten kulua poikkeuksellisen nopeasti.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat