22.3.2020 Ajoneuvot Tunarointi renkaanvaihdossa voi käydä kalliiksi – näillä vinkeillä selviät kunnialla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaanvaihto onnistuu ominkin voimin, mutta jos yhtään epäröit osaamistasi tai et omista asianmukaisia työkaluja, vaihdata renkaat ammattilaisten avulla, vinkkaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Kohta se on käsillä, renkaanvaihtoruletti. Renkaanvaihdon oppii tekemällä, mutta se vaatii huolellisuutta. Hutilointi voi kostautua: käydä kalliiksi kukkarolle, vahingoittaa autoa tai renkaita. Ja jos esimerkiksi kiinnitys on tehty hutiloiden, voi ajossa koitua vaaratilanteita renkaan irrotessa.Keväiseen pakkorituaaliin eli kesärenkaiden vaihtoon liittyy kaksi olennaista kysymystä, jotka autoilijan täytyy esittää itselleen. Ne ovat koska ja miten.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen peräänkuuluttaa malttia.– Älä hätiköi kesärenkaiden vaihtamisessa. Vaikka päivällä aurinko jo helottaakin lämpimästi, voivat tienpinnat salakavalasti jäätyä öisin.Kun kevätaurinko sulattaa tienvarsien lumipenkkoja, valuu sulamisvesiä myös tielle. Illalla auringon laskettua ja yöllä ilma viilenee – paikka paikoin yhä miinusasteiden puolelle. Ilmiö jäätää sulamisvesien kastelemat tienpinnat liukkaiksi.Suomi on myös pitkä maa, ja kelit vaihtelevat. Jos edessä on pidempi ajotaival esimerkiksi lähes kuivien ajoväylien etelästä kohti pohjoista Suomea, ei kesärenkaita kannata vielä kiirehtiä auton alle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuota kykyihisi tai ammattilaisiinAutoilijan on syytä pohtia rehellisesti, onko hänellä tarvittavat taidot, kyvyt ja välineet vaihtaa renkaat itse vai kääntyisikö hän näissä tarpeissa ammattilaisten eli rengasliikkeiden puoleen?Autoliiton Vesalainen suosittelee tervettä itsekritiikkiä.– Käänny aina ammattilaisten puoleen, jos olet yhtään epävarma omista taidoistasi renkaanvaihdossa. Näin autoilijan kannattaa tehdä myös silloin, jos itsellä ei ole käytössä renkaidenvaihtoon soveltuvaa paikkaa tai turvallisia ja kunnollisia työvälineitä.Heikko tunkki on riskiYhä useammin auton mukana ei enää tule tunkkia, paitsi lisävarusteena. Mikäli autosta kuitenkin tunkki löytyy, on se usein rakenteeltaan varsin heikko – käytännössä vain hätävära ja tarkoitettu käytettäväksi lähinnä pakottavissa tilanteissa eli tien päällä sattuneessa rengasrikossa.– Mikäli päätyy tekemään renkaiden kausivaihdon itse, on syytä hankkia asianmukainen hallitunkki, Vesalainen vinkkaa.Urasyvyys autoilijan vastuullaRenkaidenvaihdon koittaessa on autoilijan omalla vastuulla arvioida, ovatko renkaat turvallisessa kunnossa. Laki edellyttää, että kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 1,6 milliä.– Käytännössä rengas on kuitenkin syytä uusia jo paljon aiemmin. Renkaan vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät nimittäin olennaisesti, kun kulutuspintaa on vähemmän kuin neljä millimetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjeiden mukaan, tasaisella alustallaItse renkaita vaihtava saa auton ohjekirjasta tiedon siitä, mistä kohdista autoa saa nostaa. Vaarana ovat nostovaiheessa aiheutuvat helmavauriot. Nostokohdan ja nostolautasen väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny auton koria suojaamaan.– Muista kytkeä auton käsijarru päälle ja automaattivaihteisto P-asentoon ennen nostotyön aloittamista – ellei kyseisen auton käyttöohjekirjassa muuta ohjeisteta. Myös pyöräkiiloja kannattaa käyttää.Renkaidenvaihto on syytä suorittaa aina tasaisella ja kantavalla alustalla, jottei auto pääse huojahtelemaan tunkilta. Jos tunkin alla ei ole kovaa alustaa, pitää sen alle sijoittaa esimerkiksi vankka vanerilevy estämään maahan painuminen.On ennakoivaa ajattelua, että auton helman alle asettaa noston jälkeen esimerkiksi renkaan lappeelleen, joka estää auton romahtamisen maahan, mikäli tunkki pettää.Valitse oikea rengaskokoHenkilöauton rekisteritiedoissa kerrotaan yksi tai useampi suositeltu/hyväksytty rengaskoko. Autonvalmistaja on valinnut alkuperäisrengastukseksi nopeusluokaltaan ja kantavuudeltaan auton suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia vastaavan rengastyypin. Tällä rengastyypillä valmistaja on hienosäätänyt auton alustarakenteen normaalikäyttöön sopivaksi.Autonrengasliitto muistuttaa, että mikäli autoilija haluaa muuttaa autoon valittua rengaskokoa tai kantavuus– ja nopeusluokkaa, tulee asia varmistaa ensin automerkin edustajalta tai rengasliikkeestä.Jos autoilija on havainnut renkaiden kuluneen epätasaisesti, kannattaa ne tasapainottaa asiantuntijaliikkeessä. Epätasainen kuluminen voi kieliä myös auton ohjauskulmien säätämistarpeesta.Älä väännä liian voimallisestiPyöränpultit tai -mutterit voivat olla talven jäljiltä tiukassa. Kehno mutteriavain tai huolimaton työvälineen käyttö voivat lipsauttaa otteen irti. Se voi pyöristää mutterin tai pultin.– Muttereita tai pultteja on hyvä löysätä hieman jo silloin, kun auto on vielä maassa, Vesalainen ohjeistaa.Ennen pyöränpulttien tai -mutterien kiristämistä on syytä varmistua oikeasta pyörimissuunnasta. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengas toimii molempiin pyörimissuuntiin.Vesalainen muistuttaa, että pulttien tai muttereiden kiristäminen tulee tehdä ristiin, jotta vanne asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytä oikeita pulttejaAutoilijan syytä muistaa, että talvi- ja kesärenkaissa voi olla erilaiset vanteet ja erilaiset pultit/mutterit. Tällöin on varmistettava, että pyörät tulee kiinni juuri kyseiseen vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla tai muttereilla. Osassa niin sanottuja tarvikealumiinivanteita käytetään myös soviterengasta. Tällaisten vanteiden kanssa toimittaessa on tärkeä varmistaa, että soviterengas on paikoillaan ennen pyörän asentamista ja irtoaa vanteen mukana pyörää irrotettaessa.Renkaat tulee kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Liiallinen kiristys voi vahingoittaa vannetta ja pultteja.Momenttiavainta ei saa käyttää löysäämiseen. Mikäli momenttiavainta käytetään muuhun kuin käyttötarkoitukseensa, se saattaa vaurioitua.Paremmat taakseRenkaiden suhteen ei saa olla liian pihi tai vastuuton: huonokuntoiset renkaat kannattaa suosiolla vaihtaa uusiin.Renkaiden sijaintia kannattaa kierrättää etu- ja taka-akselien välillä pyörimissuuntaa muuttamatta, jotta renkaat kuluisivat tasaisesti.– Eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen noin 8 000–10 000 kilometrin välein. Käytännössä monen kohdalla tämä tarkoittaa, että viime kesänä edessä olleet laitetaan tänä keväänä takapäähän.Tämä toimintatapa edellyttää, että pyörien paikat merkitään, kun ne otetaan pois auton alta. Nämä merkinnät on luonnollisesti huomioitava asennettaessa pyöriä seuraavan kerran auton alle.– Kuluttajan on osattava vaatia rengasliikkeeltä renkaiden paikkojen merkitsemistä ja renkaiden paikkojen vaihtoa. Valitettavasti nämä eivät ole kaikissa rengasliikkeissä itsestään selviä toimintatapoja ilman asiakkaan erillistä pyyntöä, Vesalainen huokaa.Autoliiton koulutuspäälliköllä on myös yksiselitteisen selkeä vastaus usein kuultuun kysymykseen.– Mikäli kaksi rengasta ovat selkeästi muita parempia, paremmat on asennettava vetotavasta riippumatta aina auton takapäähän.Varmista vanteiden kuntoVesalainen suosittelee, että renkaiden asennus vanteelle tehdään aina ammattilaisten voimin. Rengasliikkeissä on tietoa siitä, mitkä ovat rengasvalmistajan ohjeet erityyppisten renkaiden asentamiselle. Renkaan asentamisen yhteydessä vanteen kunto tulisi aina tarkastaa ja venttiili vaihtaa uuteen.– Valitettavasti näin ei aina automaattisesti tapahdu, ellei asiakas osaa sitä itse vaatia, Vesalainen varoittaa.Autonrengasliitto muistuttaa, että vanteilla on suuri merkitys renkaan ominaisuuksiin kuten pyöreyteen, tiiviyteen ja ajo-ominaisuuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJälkikiristystä ei saa unohtaaJälkikiristys on aidosti tarpeen noin 150–200 kilometrin ajon jälkeen. Pyörännapaan on voinut jäädä epäpuhtauksia. Vanteen ja pyörännavan väliin jääneet hiekanmurut saattavat murentuessaan aiheuttaa pyörän löystymisen ja irtoamisen.Teppo Vesalainen kertoo saavansa joka vuosi renkaanvaihtoaikaan yhteydenottoja, joissa tiedustellaan vastuukysymyksiä sen jälkeen, kun rengas on irronnut.– Jos jälkikiristys on rengasliikkeen kehotuksesta huolimatta laiminlyöty, ja rengas irtoaa ajon aikana, jäävät mahdolliset vahingot autoilijan itsensä kärsittäviksi. Siitä voi koitua iso kustannus, Vesalainen muistuttaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto ja Autonrengasliitto Lähteet: Autoliitto, Liikenneturva, Autonrengasliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija