23.1.2017

Turun ikoninen kaupunkilautta Föri sähköistetään vapuksi

Föri sähköistetään

Höyrystä dieseliin ja nyt dieselistä sähköön. Turun kaupunkikuvaan kuuluva Föri uudistuu aikojen mukana.

Jokainen turkulainen tietää, että paras tapa Aurajoen ylittämiseen on tietenkin kaupunkilautta Föri. Nyt jokirannan kalustoon vuodesta 1904 kuulunut lautta uudistuu ajan hengen mukaiseksi. Legendaarisen Crichton-Vulcanin valmistama lautta on Suomen vanhin päivittäisessä ammattiliikenteessä oleva kulkuneuvo.

Föri sähköistetään

Förin voimanlähteenä ovat tähän asti olleet kaksi 75-hevosvoimaista dieselmoottoria, joilla ajetaan vuoropäivinä. Nyt moottoreista toinen lähestyy vaihtoikää, joten luonnollisesti moottoriremontin yhteydessä kannattaa harkita lautan uudistamista muutenkin. Uudistuksen yhteydessä kuljettajan hytin ilmastointi, lämmitys ja viihtyisyys ovat niin ikään päivityskohteina.

Uudistamisen yhteydessä turkulainen Mobimar Oy vaihtaa Förin moottorit akkukäyttöisiin sähkömoottoreihin. Förin akut ladataan öisin lautan ollessa laiturissa. Lautta pysyy jatkossakin kettinkivetoisena, mutta voimalähde vaihtuu nykyaikaiseksi. Muutos on Förin historiassa toinen, sillä lautta muutettiin vuonna 1953 höyrykäyttöisestä dieselkäyttöiseksi.

Föri sähköistetään

– Olemme iloisia, että Föriin tulee suomalaista tekniikkaa. Olemme saaneet paikallisen toimijan, joka tukee paikallisia yrityksiä ja kotimaisia innovaatioita, kertoo vastaava rakennuttaja Antti Aalto Kiinteistöliikelaitokselta.

Förin muutostyöt alkavat maaliskuun puolivälissä ja uudistettuna lautta palaa liikenteeseen vappuun mennessä. Tuuraajana muutostöiden ajan toimii m/s Ruissalo. Kovina talvina Föri on korvattu jääsillalla, mikäli jään paksuus kauttaaltaan on vähintään 30 senttimetriä.

Lauttaveteraani on mukana on myös liikenteen digitalisoitumisessa. Förin sijaintia on voinut nimittäin tarkkailla jo jonkin aikaa www.toispual.fi-verkkopalvelusta, joten omat liikkumiset voi ajoittaa lautan liikkeiden mukaan.

Lähde: Turun kaupunki Kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia