18.1.2024

TÜV-katsastus: Volkswagen mitalisijoilla 4–5-vuotiaissa henkilöautoissa

Kymmenen vähävikaisimman joukossa on yhdeksän saksalaista – ei yhtään japanilaista.

TÜV on automaa Saksan suurin katsastusorganisaatio, jonka kattava katsastusraportti erottelee jyvät akanoista.

Katsastusraportissa 4–5-vuotiaiden parhaat ja vähävikaisimmat automallit ovat Volkswagen Golf Sportsvan ja Volkswagen T-Roc jaetulla ykköstilalla hylkäysprosentilla 4,2 %. Volkswagen T-Cross nappasi kolmannen tilan. Audi A6/A7 on neljäs, Audi Q2 viides ja Volkswagen e-Golf kuudes. Mercedes-Benz B-sarja ja Škoda Karoq jakoivat seitsemännen sijan. Volkswagen Touareg on yhdeksäs ja Audi A3 kymmenes. Kymmenen parhaan automallin hylkäysprosentit ovat pieniä, vain 4,2–5,5 %.

Paras japanilainen 4–5-vuotiaiden ryhmässä (Suzuki) löytyy vasta sijalta 15. Vuosikymmeniä katsastustilastoissa menestynyt Toyota on pudonnut kärjestä. Paras Toyota 4–5-vuotiaiden ryhmässä löytyy vasta sijalta 34.

4–5-vuotiaiden monivikaisimmat mallit ovat BMW X5/X6 (hylkäysprosentti 17,9 %), Volkswagen Sharan (17,7 %), BMW 2-sarjan Active Tourer (17,6 %) ja Seat Alhambra (17,3 %). Mielenkiintoista on, että Volkswagen löytyy sekä parhaiden että huonoimpien listalta. Ison BMW-katumaasturin vikamäärää selittää osaltaan keskimääräistä autoa huomattavasti suurempi ajomäärä (keskimäärin 91 000 km).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sijaan vaikuttavat isot viat

Automallit on asetettu paremmuusjärjestykseen hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella. 4–5-vuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 8,9 %. Katsastusraportin aineisto on kerätty 10,2 miljoonasta määräaikaiskatsastuksesta Saksassa.

Volkswagen Golf Sportsvan on tässä katsastusraportissa paras sekä nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ryhmässä että 4–5-vuotiaiden ryhmässä. 4–5-vuotiaan VW Golf Sportsvanin matkamittarissa on keskimäärin ainoastaan 49 000 km, mikä on pikkuautojen luokkaa. Saman ikäisen tavallisen VW Golfin matkamittarissa on keskimäärin 68 000 km.

Ansiona ajomäärätiedot

TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

TOP-automallit

25 vähävikaisinta automallia, 4–5-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Volkswagen Golf Sportsvan (49 000) (4,2)
  • Volkswagen T-Roc (51 000) (4,2)
  • Volkswagen T-Cross (34 000) (4,6)
  • Audi A6/A7 (69 000) (4,7)
  • Audi Q2 (53 000) (4,9)
  • Volkswagen e-Golf (49 000) (5,0)
  • Mercedes-Benz B-sarja (55 000) (5,3)
  • Škoda Karoq (61 000) (5,3)
  • Volkswagen Touareg (67 000) (5,4)
  • Audi A3 (63 000) (5,5)
  • Audi Q5 (74 000) (5,6)
  • Mercedes-Benz GLC (71 000) (5,6)
  • Opel Karl (39 000) (5,6)
  • Volkswagen Polo (48 000) (5,6)
  • Suzuki Swift (47 000) (5,7)
  • Suzuki SX4 (54 000) (5,7)
  • Mazda 2 (50 000) (5,8)
  • Mazda CX-3 (50 000) (5,8)
  • Mitsubishi ASX (58 000) (5,9)
  • Suzuki Vitara (53 000) (6,0)
  • Audi TT (49 000) (6,1)
  • Škoda Kodiaq (78 000) (6,1)
  • Mercedes-Benz A-sarja (61 000) (6,2)
  • Mercedes-Benz E-sarja Coupé (60 000) (6,2)
  • Seat Ateca (64 000) (6,3)

FLOP-automallit

25 monivikaisinta automallia 4–5-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • BMW X3/X4 (69 000) (10,6)
  • Ford Galaxy (84 000) (10,6)
  • Nissan Micra (47 000) (10,6)
  • Peugeot 308 (72 000) (10,6)
  • Peugeot 2008 (50 000) (10,6)
  • Renault Clio (51 000) (10,6)
  • Toyota Aygo (46 000) (10,6)
  • Volkswagen Caddy (80 000) (10,8)
  • Fiat Panda (44 000) (11,2)
  • Ford Focus (75 000) (11,3)
  • Ford Ka+ (42 000) (11,7)
  • Citroën Berlingo (71 000) (12,3)
  • Hyundai i10 (42 000) (13,0)
  • Dacia Duster (58 000) (13,2)
  • Opel Crossland X (43 000) (13,7)
  • Renault Zoe (46 000) (13,7)
  • Dacia Sandero (50 000) (13,9)
  • Mini (49 000) (14,7)
  • BMW 5-sarja / 6-sarja (87 000) (15,1)
  • Dacia Logan (64 000) (16,0)
  • BMW X1 (63 000) (16,4)
  • Dacia Dokker (67 000) (16,5)
  • Seat Alhambra (76 000) (17,3)
  • BMW 2-sarja Active Tourer (63 000) (17,6)
  • Volkswagen Sharan (82 000) (17,7)
  • BMW X5/X6 (91 000) (17,9)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023, keskimääräinen hylkäysprosentti 8,9 %

Mielenkiintoista on, että saman automerkin eri malleja voi löytyä sekä 25 parhaan että 25 heikoimman listoilta, tällaisia automerkkejä ovat Seat, Opel ja Volkswagen.

Vain kaksi sähköautoa on mukana 4–5-vuotiaiden ryhmässä. Volkswagen e-Golf menestyi myös tässä ikäryhmässä ollen sijalla 6, kun nuoremmassa ikäryhmässä 2–3-vuotiaissa VW e-Golf on sijalla 4.

Ikä tuo mukanaan jonkin verran käyttöjarrun vikoja, koska sähköautossa liike-energian talteenotto vähentää jarrujen käyttöä. Muutoin e-Golf on vähävikainen 4–5-vuotiaanakin.

Renault Zoe

Renault Zoen sijoitus heikkeni

Renault Zoen tilanne on heikompi: 2–3-vuotiaana Renault Zoe sijoittui keskiryhmään sijalla 49: Zoe oli muuten vähävikainen, mutta lukuisat akselistoviat piinaavat ja pudottivat sijoitusta. 4–5-vuotiaana Renault Zoen sijoitus heikkeni merkittävästi, se putosi häntäpäähän sijalle 104, mikä on 11. huonoin ikäryhmässään. Zoen ongelmat liittyvät akselistoihin, joissa on viisivuotiaana 13 kertaa enemmän vikoja kuin keskiarvoautossa!

Renault Scénic II:sta otettu etuakselisto ei tahdo kestää sähköautossa. Poikittaisten tukivarsien laakerointi, kallistuksenvakaajan yhdystangot ja raidetanko vikaantuvat herkästi. Lisäksi jarruvikoja on runsaasti. Sähköautossa liike-energian talteenotto vähentää mekaanisten jarrujen käyttöä, minkä seurauksena jarrulevyt tuppaavat ruostumaan. Renault Zoen käyttäjän tulisi suorittaa silloin tällöin turvallisessa paikassa voimakkaita jarrutuksia ruosteen poistamiseksi jarrulevyistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katsastustilasto ei kerro kaikenlaisista vioista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.

Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös: Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja: Tielle jättävät viat ovat useimmiten aivan erilaisia kuin katsastuksessa havaitut ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Tien poskeen jättäneistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja suurimmalta osin käynnistysakun ongelmiin. Auto ei käynnistykään ajotauon jälkeen, koska käynnistysakun varaustila on liian heikko. Sähköautoissakin on korkeajänniteakuston lisäksi 12 voltin käynnistysakku, joka ohjaa auton korkeajännitejärjestelmää ja monia muita auton toimintoja. Saksan ADAC -tiepalveluraportin mukaan 12 voltin käynnistysakun viat muodostavat lähes puolet kaikista autojen tielle pysäyttäneistä vioista niin sähkö- kuin polttomoottoriautoissa.

Lisäksi on auton käytössä ilmenneet viat, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen, jakopään ketjun tai jakohihnan (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digi, TÜVAutobild 

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat